TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor mye tÃ¥ler 3SGTE motoren?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #277519  av Ã˜ysteinE
 
Så da sier du at man kan trimme mr2n opp i 400 hk uten å tenke på at det kommer til å gå til Helevette da??? syns det høres rart ut men!

Takk for bankesenor da :wink:

 #277569  av Larsen
 
ØysteinE skrev:Så da sier du at man kan trimme mr2n opp i 400 hk uten å tenke på at det kommer til å gå til Helevette da??? syns det høres rart ut men!

Takk for bankesenor da :wink:
Det er på det amerikanske mr2 forumet som tokk motoren opp til ca. 450 hk på hjula uten å bytte innmaten på motoren. Han hadde selfølgelig gjordt en god jobb med alt det eksterne koblet til motoren.

Svak punktene på din motor er turboen, injektoren, samt at du bør bestille en chipping av ecu'en fra ATS(de lager custume chip til bilen din avhenigig av hvordan du trimmer den. Motorstyringen din er alerede ombygd så du trenger bare å kjøpe en chip for 100$ av dem). Husk at 3SGTE regnes som en av de bedre turbo motorene som er laget. Du kan ta ut mye hk så lenge du er nøyaktig og vet hva du gjør.

 #278132  av FireWalk
 
Det er jo forsåvidt ikke bare å slenge på en stor turbo og tut og kjør. Det er i seg selv oppskriften på hvordan man skal ødelegge en motor.

Skal man trimme opp mot 450 hk på hjula så må det jo gjøres skikkelig med ny innmat og det hele. Bare spør Markus om hvilke summer han har lagt i det. Jeg vil tro man kan klare 350 hk på hjula med orginal innmat. Men selv det krever en del ombygging av motoren og det rundt motoren dersom det skal vare og da kan det fort bli dyrt.

Man må nok ut med iallefall 15000-20.000 kr for et skikkelig turbo kit. For all del: IKKE tenk på å sette på noe XS power turbo eller andre billig turboer på motoren din. Billige snarveier nå gjør bare at du må betale dyrt senere.

Når man øker mengden luft så må man øke mengden bensin også. Så da trenger man ny bensinpumpe(r), fuelrail, dyser, regulator og hele pakka. Det er etter min mening ikke noen spesielle grunner til å beholde den orginale hjernen. Man kan godt kjøpe et datasprut av god kvalitet. Da må i så fall bilen tunes på ruller for å få det skikkelig, og det blir fort dyrt.

Dessuten må man da gjerne ha nytt tenningsystem, (såkalt direktegnist) med en coil pr cylinder, eller 2 doble, triggerkit osv.

3S-GTE motoren slutter å "puste" på ca 300 hk på hjula. Skal man ha ut noe er må man bytte kammer med lengre duration for å få pøst på mer luft og bensin da de orginale blir en restriksjon på ca 300 hk. Fordelen med et fult programerbart datasprut er at man da kan programere motoren optimalt med tanke på de modifikasjonene man har gjort.

Når man kommer over 300 hk på hjula så begynner tenningsbank å bli en seiøs fare for motoren. Økte temeraturer og trykk gjør at faren for tenningsbank øker. Derfor kan det være en god ide å investere i et vanninnsprut kit som aktiverer på f.eks 1 bar ladetrykk. Dette er med på å forhindre tenningsbank. Jeg syntes iallefall det er en grei ting å ha som et ekstra sikkerhetstiltak, selv om ecu er programert til å styre motoren under alle forhold uten at tenningsbank oppstår.

Her er en liten liste over det som jeg mener trengs for å komme opp mot 350 hk på hjula (litt over 400 på motoren) på en sikker måte, uten å bygge om innmaten i motoren. Dette er hva som er gjort på min:

- Turbo Kit. F.eks GT30 serien. med ekstern wastegate osv.
- 3" eksos hele veien.
- Datasprut
- Boostcontroller (dersom du ikke vil la datasprutet styre det)
- Nye kammer, eksos og innsug.
- Nye kamdrev. Justerbare.
- Nye ventilfjærer.
- Vanninnsprut kit.
- Tuning på ruller.
- Nytt tenningsystem, DIS.
- Trigger kit.
- Ny intercooler
- Phush and phuller Fan (spal) til intercooleren for mer kjøling, om man skal bruke den orginale lokalasjonen.
- Ny termostat. Kaldere kjølevann vil minke faren for tenningsbank.
- Ny innsugsmanefold er sterkt anbefalt når man kommer over 300 hk på hjula pga at luft ikke fordeles likt i alle cylinderene ved den orginale innsugsmanefolden.
- ny Clutch. F.eks en ats 6 puck, spec Stage 4 clutch eller lignende. Den orginale vil begynne å glippe på rundt 300 på hjula.
- Nye akslinger. F.eks Chico Raceworks Upgraded Axles. De orginale har en tendens til å bli ødelagt når man kommer opp mot 300-350 hk på hjula, ved aggresiv kjøring, spinning eller lignende.
- Nytt og større luftfilter, f.eks K&N 9" filter med 3" rør passer bra for å la motoren puste lettere.
- Få bilen tunet på Ruller, av noen som har erfaring med dette.


Selv har jeg brukt totalt ca 120.000 kroner på å modifisere motoren min. Klart, den summen kunne jo vært en del lavere om jeg ikke hadde valgt å la Bjørnstad bil stå for tuning og oppkobling av datasprut, men jeg syntes det var verd hver en krone. Responsen er helt Rå! Ligger jeg og cruiser i 4. gir tar det ca et halvt sekund fra 0 boost til 1,5 bar.... Det finnes jo billigere måter å gjøre det på. Men jeg vil iallefall anbefale å gjøre det skikkelig.
Sist redigert av FireWalk den 23 jan 2008 23:16, redigert 2 ganger totalt.

 #278168  av A_hjelme
 
predator skrev: Garasjetrimming holder sjeldent lenge... :wink:
tror noen føler seg truffet her. :lol:

 #278191  av Larsen
 
FireWalk skrev:Det er jo forsåvidt ikke bare å slenge på en stor turbo og tut og kjør. Det er i seg selv oppskriften på hvordan man skal ødelegge en motor.

Skal man trimme opp mot 450 hk på hjula så må det jo gjøres skikkelig med ny innmat og det hele. Bare spør Markus om hvilke summer han har lagt i det. Jeg vil tro man kan klare 350 hk på hjula med orginal innmat. Men selv det krever en del ombygging av motoren og det rundt motoren dersom det skal vare og da kan det fort bli dyrt.

Man må nok ut med iallefall 15000-20.000 kr for et skikkelig turbo kit. For all del: IKKE tenk på å sette på noe XS power turbo eller andre billig turboer på motoren din. Billige snarveier nå gjør bare at du må betale dyrt senere.

Når man øker mengden luft så må man øke mengden bensin også. Så da trenger man ny bensinpumpe(r), fuelrail, dyser, regulator og hele pakka. Det er etter min mening ikke noen spesielle grunner til å beholde den orginale hjernen. Man kan godt kjøpe et datasprut av god kvalitet. Da må i så fall bilen tunes på ruller for å få det skikkelig, og det blir fort dyrt.

Dessuten må man da gjerne ha nytt tenningsystem, (såkalt direktegnist) med en coil pr cylinder, eller 2 doble, triggerkit osv.

3S-GTE motoren slutter å "puste" på ca 300 hk på hjula. Skal man ha ut noe er må man bytte kammer med lengre duration for å få pøst på mer luft og bensin da de orginale blir en restriksjon på ca 300 hk. Fordelen med et fult programerbart datasprut er at man da kan programere motoren optimalt med tanke på de modifikasjonene man har gjort.

Når man kommer over 300 hk på hjula så begynner tenningsbank å bli en seiøs fare for motoren. Økte temeraturer og trykk gjør at faren for tenningsbank øker. Derfor kan det være en god ide å investere i et vanninnsprut kit som aktiverer på f.eks 1 bar ladetrykk. Dette er med på å forhindre tenningsbank. Jeg syntes iallefall det er en grei ting å ha som et ekstra sikkerhetstiltak, selv om ecu er programert til å styre motoren under alle forhold uten at tenningsbank oppstår.

Her er en liten liste over det som jeg mener trengs for å komme opp mot 350 hk på hjula (litt over 400 på motoren) på en sikker måte, uten å bygge om innmaten i motoren. Dette er hva som er gjort på min:

- Turbo Kit. F.eks GT30 serien. med ekstern wastegate osv.
- 3" eksos hele veien.
- Datasprut
- Boostcontroller (dersom du ikke vil la datasprutet styre det)
- Nye kammer, eksos og innsug.
- Nye kamdrev. Justerbare.
- Nye ventilfjærer.
- Vanninnsprut kit.
- Tuning på ruller.
- Nytt tenningsystem, DIS.
- Trigger kit.
- Ny intercooler
- Phush and phuller Fan (spal) til intercooleren for mer kjøling, om man skal bruke den orginale lokalasjonen.
- Ny termostat. Kaldere kjølevann vil minke faren for tenningsbank.
- Ny innsugsmanefold er sterkt anbefalt når man kommer over 300 hk på hjula pga at luft ikke fordeles likt i alle cylinderene ved den orginale innsugsmanefolden.
- ny Clutch. F.eks en ats 6 puck, spec Stage 4 clutch eller lignende. Den orginale vil begynne å glippe på rundt 300 på hjula.
- Nye akslinger. F.eks Chico Raceworks Upgraded Axles. De orginale har en tendens til å bli ødelagt når man kommer opp mot 300-350 hk på hjula, ved aggresiv kjøring, spinning eller lignende.
- Nytt og større luftfilter, f.eks K&N 9" filter med 3" rør passer bra for å la motoren puste lettere.
- Få bilen tunet på Ruller, av noen som har erfaring med dette.


Selv har jeg brukt totalt ca 120.000 kroner på å modifisere motoren min. Klart, den summen kunne jo vært en del lavere om jeg ikke hadde valgt å la Bjørnstad bil stå for tuning og oppkobling av datasprut, men jeg syntes det var verd hver en krone. Responsen er helt Rå! Ligger jeg og cruiser i 4. gir tar det ca et halvt sekund fra 0 boost til 1,5 bar.... Det finnes jo billigere måter å gjøre det på. Men jeg vil iallefall anbefale å gjøre det skikkelig.
Nå er det min gamle bil det er snakk om, så det var derfor jeg slengte opp en liten mini oppskrift. Det sitter jo nemelig litt av det du lister opp ovenfor på biken allerede.

 #278214  av FireWalk
 
Larsen skrev:
Nå er det min gamle bil det er snakk om, så det var derfor jeg slengte opp en liten mini oppskrift. Det sitter jo nemelig litt av det du lister opp ovenfor på biken allerede.
Var ikke meningen å rakke ned på det som eventuelt er gjort på bilen, eller de løsninger som er tatt. Jeg bare skrev ned hva jeg hadde villet gjort, som en slags oppskrift. :) Min post var ment å være helt uavhengig og ikke som noe svar til noen av de postene vdr. akkurat denne bilen.

Tviler ikke på at ting er gjort skikkelig på den bilen og at de løsninger du beskrev vil sette prikken over Ien på den aktuelle bilen. :) Som tidligere eier og "modder" vet en jo bedre enn noen hva som trengs for å få det lille ekstra.