erling skrev:Krever ganske mye av et materiale å bli utsatt for 8-900 grader "av og på". Det er ikke så vanlig i nordsjøen, utenom gjerne fakkelen på en rigg.
Rustfritt er ikke noe særlig å bruke på grenrør, ved unntak av 321 og inconel, men det er litt dyrt... 316 holder muligens til moderate påkjenninger, mens 304 er ikke noe å ha i en turbobil annet enn catback. 
Holder på å skal bygge grenrør til min nå, har kjøpt inn i svartstål P235GH, som har kjelerørskvalitet. Så får man se om det duger. Svartstål er mye mykere og finere i materialegenskapene enn rustfritt, og den termiske ekspansjonen er myyye lavere. Eneste er at det kanskje blir litt rustbrunt.. Under all heatwrapen....... So what 
nå er ikke jeg noen guru innen metall kvaliteter... men har jo litt erfaring med manifoiler laget i forskjelige kvaliteter...
og det jeg kan si er ivertfall at vanlig sort stål ikke holder i lengden.. det tåler ikke varmen og begynner og løsne i flak etter en viss tid.. er også vansklig og få det til og holde i sveiser..( disse problemene blir MYE større hvis du bruker heat wrap på den)
de jeg har sett\prøvd som er av 304 har problem med at de sprekker.. men de flaker ikke som sort stål gjør..
den jeg bruker på min bil nå er laget i 316 og den holder veldig bra..( både rør og flenser er laget i 316, så det er ikke noe forskjellige materialer på den)
har kjørt med den i en sessong uten at det er noen ting som har slått seg og alle sveiser er 100% perfekte enda) denne manifoilen ble sveiset med bakgass for perfekte sveiser..
så mitt råd til de som skal lage manifoil er og lage den i 316 da det ikke er så sinnsykt dyrt som 321 eller inconel ( incolnel er også vansklig og sveise, og er ikke noe den vanlige mann i gate har mulighet til og gjøre..)
http://www.loberg-tuning.no
4WD Rototest. Ta kontakt for justering\bremsing av din bil.
89 celica gt4. moro bilen. 711AWHP.. ( 9.89 -231kmt Verdens raskeste 165 ?) Built\tuned\driven by me