TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ventil-kakling?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #27992  av memo

som endel av dere vet (ihvertfall MR2Turbo :P, takk for hjelpen forresten) så har vi skifta topp-pakning og diverse på celica'en min..

virka som om alt var i ordan, vi fyrte igang motoren, og den putra og gikk greit den..

tok meg en kjøretur, og merka no kakling under panseret...
tok den med til esso (de som satte på registeret, skyt meg) for å høre om de visste hva det var, eller om de hadde gjort noe (noe de selvfølgelig ikke hadde)...

lyden høres ut som ventil-kakling på høyt nivå...og det virker som om det blir værre jo varmere motoren blir.. (varmere == jo lengre den står og går i denne sammenhengen)

esso fyren (som faktisk har litt peiling) sier at det høres ut som om det kommer fra bunnpanna(!)

mens toyota sa det hørtes ut som no ventil greier...

noen som har noensomhelst aning på hva dette kan være?

edit:
nei, vi har ikke hatt ute ventilene når vi skifta pakningen..

#28001  av Christian

Huff, begynner å bli mye med bilen din nå :(
Sikker på at de ikke har bomma med ei tann når de satte på registeret, det er fort gjort :?
Motoren vil også "honkle" litt om dette er gjort.
Beste jeg kan komme på, siden det eneste som er løsnet er register/topp/toppdeksel?

Bunnpanna er det nok ikke, det eneste som ligger der er jo olje sila, ingenting der som burde lage slike lyder. Med mindre det ike har havna noe der når dere fiksa toppen da, men det er jo veldig godt jobba i så fall :)

#28002  av memo

en av de fyrene der foreslo noen lager..men hadde vært jævli rart om de plutselig fant ut at de skulle ryke, rett etter det er gjort så mye med motoren...

skal ringe å be dem sjekke registeret, skal ikke se bortifra at de har knota det til..

#28004  av Christian

Tror nok det er mest sansynlig ja, har hatt dårlige reg.reim hjul selv, og de lager en slags kaklelyd, men ikke slik som ventiltikking.
Dessuten gir den lyden seg ved 2500 til 3000rpm...
Men det er vanskelig å si uten å høre lyden :?

#28005  av memo

vel, jeg skal prøve å forklare;

ved tomgang er lyden:

tikk....tikk.....tikk....tikk.....

ved litt øking på turtall, blir den:

tiiikkk........tiiikkkk.....tiiiikkkk....

ved enda høyere turtall, hører jeg den ikke...men da bråker motoren og endel da..

#28012  av Christian

Hjalp ikke akkurat :roll: Overlat det til Toyota du, de finner nok greit ut av det :)