Ok, får lage en tråd om dette prosjektet som etter planen er ferdig til ACR 08v1.
Motoren min er gått et stykke (ca 250k) og har sett bedre dager. Bruker olje, lekker olje, registerreima er på sitt 7-ende år, tja - det meste er vel egentlig modent for utskifting. Så istedet for å reparere ting etterhvert som de ryker har jeg bestemt meg for å gjøre alt nå og forhåpentligvis slippe store reparasjoner i nær fremtid. I tillegg vil jeg ta ut motoren for å gjøre hele operasjonen enklere - selv om det går og gjøre det med motoren i slik jeg gjorde med min forrige mr2 gti, men siden jeg planlegger borring av blokka må alt ut.
Denne posten er ment som inspirasjon til de som går rundt og tenker slik jeg gjør : "Jeg vil ha motoren fullstendig i atomer og bytte det som måtte være og bytte av tetninger og slitedeler slik at den blir i tilnærmet fabrikkny stand - dermed kan jeg kan bruke den med god samvittighet"
Jeg vil dele ulike erfaringer jeg kommer over, hva som er lurt og ikke lurt og gjøre. Hvilke deler (med delenummer) man bør handle inn og til hvilken pris. Hva man trenger spesialverktøy og spesialkompetanse til, og hva man med litt velvilje og teft kan klare helt fint selv. Etterhvert vil det komme mange fine bilder, noe som alltids er populært
Planer:
Fra ATS: http://www.atsracing.net
- Komplett ATS TD06 turbokitt / fuel combo som innebærer turbo med downpipe og screamerpipe, ekstern tial wastegate, slanger, borret originalt fuel-rail, 550cc dyser (har 4 stk fra en Supra TT - lilla type), Walbro bensinpumpe, omprogrammert original ECU. 16 lapper.
- Clutchmasters stage 4 clutch pris 2500kr god for 350 whp og over.
- Ny IC og rør samt kraftig vifte. ATS Greddy sidemontert. pris 3500kr holder til ca 400hk. Deretter er det vannkjølt evt bagasjeromsmontert IC som gjelder.
- ATS polert throttle body inlet 300kr øker faktisk noen hk. dyno bevist.
- ATS justerbare kamdrev 500/stk - Skal hvertfall retardere eksoskammen 6 grader. øker på topp.
- Metalltoppakning TTE multi layer steel 1.2 mm 900kr
- ARP studs til toppen 600kr
- Fjerning av EGR systemet (priceless)
Fra Twosrus: http://www.twosrus.com
- ARP studs til veiva 500 kr
- ARP bolter til svinghjulet 250 kr
- AEM bredbåndslamda kitt ca 1500kr - kjekt å kunne monitorere blandingsforholdet. Uttak for datalogging.
- Reg. reim strammer monteringskitt 80kr
- Skikkelige hex-bolter til toppdekslet (hater phillipsskruene) 80kr
- Forlenget stag til clutchsylinderen, får løst ut clutchen bedre - spesielt bra med tyngre clutcher! 100kr ca
- Walbro bensinpumpe installasjonskit - følger med noen slanger og ledninger som forenkler bytte av bensinpumpa. 100 kr.
Fra Toyota: (Toyota Dallas http://www.toyotapartsales.com) Delenummer for 2.gen USA Turbo 90-92
- Alle 4 motorfestene ny - dem er på tur ut alle sammen, vil ha motoren tight og fin på plass der bak (vektoverføring i svinger...)
- Alle nye lagre til veiva. 400kr Fins i mark 1,2,3,4,5.
- Alle nye lagre til rådene. 200kr Fins i mark 1,2,3.
- Trustlagrene som sitter midt på veiva 11011-25010 120kr
- Ny vannpumpe 16100-79126 500kr
- Ny oljepumpe 15100-88381 500kr
- Ny registerreim 13568-88382 150kr
- Løpehjul nr 1 (øvre) 13505-88382 400kr
- Løpejhjul nr 2 (nedre) 13503-63011 200kr
- Strammer 13540-88381 170kr
- Komplett pakningssett til motor 04111-74240 1000kr
- Ny dynamo 70Amp 1100kr
- Mange av kjøleslangene ny. Hose from hell, hell on earth, div by-pass slanger.
- Nye "frostplugger" 9 stk 450kr.
- 5 stk oljefiltre til innkjøring og kjekt å ha
100kr
- Div småting som bolter, mutrer, klemmer osv som jeg må ha ny.
Jobb utført på motorverksted:
- Borring av blokka til overdim. stemplene (ca 2800kr)
- Trykktesting av toppen ca 1000 kr
- Planing av topp og blokk 1600kr
- Overhaling av toppen (slipe ventiler, seter, bytte tetninger, glassblåsing, shimsing av ventiler, skikkelig vask +++) ca 5000kr på motorverksted
Andre plasser:
- Wiseco smiddstempel og Eagle H-beam råder med ARP bolter (Finnes f.eks på ebay til rundt 5500 kr komplett kit)
- MSD 8950 rpm switch til styring av TVIS (bedre dreiemoment på lavt turtall ved å holde tvis stengt litt lengre - ca 4000 rpm) Ebay 400kr
- Alltid div småting jeg ikke kommer på i farta.
- Ellers shining og pussing/lakkering av alle motordeler (som synes hvertfall
) samt bytting av de fleste slanger som kan ryke...
- Har 3" TKO eksos.
Dette blir ikke noe voldsomt bygg, men er bare meninga skal gi noe ekstra uten å gå på bekostning av driftssikkerheten.
Vil også at folk gjerne må rope ut hvis de har noe på hjertet! Kom med anbefalinger og tips om du har noen. Setter pris på all tilbakemelding

Kveld 1: 4.2.2008
Brukte kanskje 3t på å arbeide meg ferdig med alt på øversiden av motoren. Leste kjapt gjennom "Removal of engine block" i BGB'en før jeg starta, men det går mest ut på å løsne alt som forbinder motoren med chassiset på noe vis. IC rør, innsug, IC, gassvaier og cruisecontroll, ledningsnett som går til bagasjerommet, jordingsledninger, bensinrør, vannslanger etc. Det eneste jeg fikk problemer med var kompressoren til A/C'en. Den var noe herk å få skrudd løs - hvertfall det løpehjulet som står over den. Det var så trangt at jeg fikk ikke ut IC'en. Etter mye banning fikk jeg fjerna AC kompressoren fra blokka og nå henter den bare i rørene sine. En ting er sikkert - kompressoren skal VEKK og aldri mer på. AC'en funker jo såvidt uansett, og ikke gidder jeg begynne og finne lekkasjer heller. Et kjekt tips jeg fikk av en kompis var å sette på plass alle bolter og mutre etter hvert som jeg skrur noe av. Dette tar jo litt ekstra tid, men kan spare mye bryderi ved montering igjen!
Kveld 2: 5.2.2008
Siden alt var klart på øversiden fortsatte jeg på undersiden i dag. Fjernet eksos (heldigvis lett å fjerne siden den er helt ny, men forvent litt problemer hvis du har original eksos pga fastrustede bolter) Løsna eksosen etter downpipen. Tok ned traversen, lot dempere/fjærer/spindle/bremser være, skillte traversen og spindelen ved bærekula. Fjerna drivakslingene, løsna hele clutchbraketten men løsna ikke noen rør slik at jeg slipper å lufte clutchen etterpå. Løsna de to girvaierne, speedovaieren, fjerna fremre og bakre motorfeste. Nå satte jeg en pall under motoren og jekka bilen ned slik at motoren hvila på pallen. Løsna så venstre og høyre motorfeste og jekka opp bilen såpass høyt at motoren kunne skyves ut bakover. (Trenger en stor jekk for dette). Trengte altså ikke noe talje eller elefantjekk (hvis man ikke har tilgang til dette).

tomt her


Oljelekkasje?

Neste steg blir å plukke alt i småbiter og få sendt blokka avgårde på borring. Heldigvis er det mulig å få dette gjort her i byen.
SÃ¥ oppdatering kommer!
Motoren min er gått et stykke (ca 250k) og har sett bedre dager. Bruker olje, lekker olje, registerreima er på sitt 7-ende år, tja - det meste er vel egentlig modent for utskifting. Så istedet for å reparere ting etterhvert som de ryker har jeg bestemt meg for å gjøre alt nå og forhåpentligvis slippe store reparasjoner i nær fremtid. I tillegg vil jeg ta ut motoren for å gjøre hele operasjonen enklere - selv om det går og gjøre det med motoren i slik jeg gjorde med min forrige mr2 gti, men siden jeg planlegger borring av blokka må alt ut.
Denne posten er ment som inspirasjon til de som går rundt og tenker slik jeg gjør : "Jeg vil ha motoren fullstendig i atomer og bytte det som måtte være og bytte av tetninger og slitedeler slik at den blir i tilnærmet fabrikkny stand - dermed kan jeg kan bruke den med god samvittighet"

Jeg vil dele ulike erfaringer jeg kommer over, hva som er lurt og ikke lurt og gjøre. Hvilke deler (med delenummer) man bør handle inn og til hvilken pris. Hva man trenger spesialverktøy og spesialkompetanse til, og hva man med litt velvilje og teft kan klare helt fint selv. Etterhvert vil det komme mange fine bilder, noe som alltids er populært

Planer:
Fra ATS: http://www.atsracing.net
- Komplett ATS TD06 turbokitt / fuel combo som innebærer turbo med downpipe og screamerpipe, ekstern tial wastegate, slanger, borret originalt fuel-rail, 550cc dyser (har 4 stk fra en Supra TT - lilla type), Walbro bensinpumpe, omprogrammert original ECU. 16 lapper.
- Clutchmasters stage 4 clutch pris 2500kr god for 350 whp og over.
- Ny IC og rør samt kraftig vifte. ATS Greddy sidemontert. pris 3500kr holder til ca 400hk. Deretter er det vannkjølt evt bagasjeromsmontert IC som gjelder.
- ATS polert throttle body inlet 300kr øker faktisk noen hk. dyno bevist.
- ATS justerbare kamdrev 500/stk - Skal hvertfall retardere eksoskammen 6 grader. øker på topp.
- Metalltoppakning TTE multi layer steel 1.2 mm 900kr
- ARP studs til toppen 600kr
- Fjerning av EGR systemet (priceless)
Fra Twosrus: http://www.twosrus.com
- ARP studs til veiva 500 kr
- ARP bolter til svinghjulet 250 kr
- AEM bredbåndslamda kitt ca 1500kr - kjekt å kunne monitorere blandingsforholdet. Uttak for datalogging.
- Reg. reim strammer monteringskitt 80kr
- Skikkelige hex-bolter til toppdekslet (hater phillipsskruene) 80kr
- Forlenget stag til clutchsylinderen, får løst ut clutchen bedre - spesielt bra med tyngre clutcher! 100kr ca
- Walbro bensinpumpe installasjonskit - følger med noen slanger og ledninger som forenkler bytte av bensinpumpa. 100 kr.
Fra Toyota: (Toyota Dallas http://www.toyotapartsales.com) Delenummer for 2.gen USA Turbo 90-92
- Alle 4 motorfestene ny - dem er på tur ut alle sammen, vil ha motoren tight og fin på plass der bak (vektoverføring i svinger...)
- Alle nye lagre til veiva. 400kr Fins i mark 1,2,3,4,5.
- Alle nye lagre til rådene. 200kr Fins i mark 1,2,3.
- Trustlagrene som sitter midt på veiva 11011-25010 120kr
- Ny vannpumpe 16100-79126 500kr
- Ny oljepumpe 15100-88381 500kr
- Ny registerreim 13568-88382 150kr
- Løpehjul nr 1 (øvre) 13505-88382 400kr
- Løpejhjul nr 2 (nedre) 13503-63011 200kr
- Strammer 13540-88381 170kr
- Komplett pakningssett til motor 04111-74240 1000kr
- Ny dynamo 70Amp 1100kr
- Mange av kjøleslangene ny. Hose from hell, hell on earth, div by-pass slanger.
- Nye "frostplugger" 9 stk 450kr.
- 5 stk oljefiltre til innkjøring og kjekt å ha

- Div småting som bolter, mutrer, klemmer osv som jeg må ha ny.
Jobb utført på motorverksted:
- Borring av blokka til overdim. stemplene (ca 2800kr)
- Trykktesting av toppen ca 1000 kr
- Planing av topp og blokk 1600kr
- Overhaling av toppen (slipe ventiler, seter, bytte tetninger, glassblåsing, shimsing av ventiler, skikkelig vask +++) ca 5000kr på motorverksted
Andre plasser:
- Wiseco smiddstempel og Eagle H-beam råder med ARP bolter (Finnes f.eks på ebay til rundt 5500 kr komplett kit)
- MSD 8950 rpm switch til styring av TVIS (bedre dreiemoment på lavt turtall ved å holde tvis stengt litt lengre - ca 4000 rpm) Ebay 400kr
- Alltid div småting jeg ikke kommer på i farta.
- Ellers shining og pussing/lakkering av alle motordeler (som synes hvertfall

- Har 3" TKO eksos.
Dette blir ikke noe voldsomt bygg, men er bare meninga skal gi noe ekstra uten å gå på bekostning av driftssikkerheten.
Vil også at folk gjerne må rope ut hvis de har noe på hjertet! Kom med anbefalinger og tips om du har noen. Setter pris på all tilbakemelding


Kveld 1: 4.2.2008
Brukte kanskje 3t på å arbeide meg ferdig med alt på øversiden av motoren. Leste kjapt gjennom "Removal of engine block" i BGB'en før jeg starta, men det går mest ut på å løsne alt som forbinder motoren med chassiset på noe vis. IC rør, innsug, IC, gassvaier og cruisecontroll, ledningsnett som går til bagasjerommet, jordingsledninger, bensinrør, vannslanger etc. Det eneste jeg fikk problemer med var kompressoren til A/C'en. Den var noe herk å få skrudd løs - hvertfall det løpehjulet som står over den. Det var så trangt at jeg fikk ikke ut IC'en. Etter mye banning fikk jeg fjerna AC kompressoren fra blokka og nå henter den bare i rørene sine. En ting er sikkert - kompressoren skal VEKK og aldri mer på. AC'en funker jo såvidt uansett, og ikke gidder jeg begynne og finne lekkasjer heller. Et kjekt tips jeg fikk av en kompis var å sette på plass alle bolter og mutre etter hvert som jeg skrur noe av. Dette tar jo litt ekstra tid, men kan spare mye bryderi ved montering igjen!
Kveld 2: 5.2.2008
Siden alt var klart på øversiden fortsatte jeg på undersiden i dag. Fjernet eksos (heldigvis lett å fjerne siden den er helt ny, men forvent litt problemer hvis du har original eksos pga fastrustede bolter) Løsna eksosen etter downpipen. Tok ned traversen, lot dempere/fjærer/spindle/bremser være, skillte traversen og spindelen ved bærekula. Fjerna drivakslingene, løsna hele clutchbraketten men løsna ikke noen rør slik at jeg slipper å lufte clutchen etterpå. Løsna de to girvaierne, speedovaieren, fjerna fremre og bakre motorfeste. Nå satte jeg en pall under motoren og jekka bilen ned slik at motoren hvila på pallen. Løsna så venstre og høyre motorfeste og jekka opp bilen såpass høyt at motoren kunne skyves ut bakover. (Trenger en stor jekk for dette). Trengte altså ikke noe talje eller elefantjekk (hvis man ikke har tilgang til dette).

tomt her


Oljelekkasje?

Neste steg blir å plukke alt i småbiter og få sendt blokka avgårde på borring. Heldigvis er det mulig å få dette gjort her i byen.
SÃ¥ oppdatering kommer!
Sist redigert av Master den 14 okt 2008 16:45, redigert 28 ganger totalt.
1999 MR2 SW20 GTI