TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nyinnkjøpt GT4 med slark i turbo og mye oljesøl.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #281502  av EBJ

Hei. Har akkurat fått i stallen en Celica GT4 som etter telleren bare har rulla 107.000km
Har litt problemer med turboen virker det som.. Det er litt slark i den. Slarken er så stor at om jeg holder akslingen nedover så langt slarken går er det såpass at kompressorhjulet tar inn i kompressor huset. Det kommer også innimellom litt skrape/gnikke lyder når jeg snurrer akslingen rundt for hand. Dette virker skremmende og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre videre med dette. Noen tips?

Ang. oljelekkasjen så er innsugsrør før og etter turbo fullt av olje. Det virker som det er store mengder det er snakk om. Tenkte å kjøre litt med veivhusventilasjonen koblet bort for å se om det kan være der det kommer fra. Om det er der det kommer olje ut, er det da snakk om store påkostninger på motor eller er det normalt. Har ikke hatt bilen lenge så jeg veit ikke hvor fort det bygger seg opp. Han jeg kjøpte den av mente den ikke brukte olje så om man skal tro det er det ikke veldig stor lekkasje. Bare at den har vært der ei stund. Noen som har noen erfaringer eller tips rundt dette?

Kan også nevne at bilen virker litt treig. Men har hørt rykter om at det løser seg med Downpipe uten katalysator, boostkontroller, luftfilter og kaldere plugger. Hvor mye kan jeg skru opp trykket før jeg får fuelcut? Greit å koble bort det eller kjøpe noe justerbart? Burde vel etter dette fylle 98oktan bensin også vil jeg tro?

Har fjerning av EGR systemet noe innvirkning på måleverdier for utslipp (EU-Kontroll osv.)?

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt en god bok over bilen slik at skruinga går litt lettere?

Hmmm, tror det var det i først omgang. Kommer nok tilbake med fler spørsmål.
Kjører forresten en klin original GT4 1990mod.
 #281503  av CelicaTurbo

Det er litt lavt på telleren for turboproblemer med ting kan alltids skje. Det høres ut som at den turboen trenger en overhaling, og så lenge kompressoren tar i kompressorhuset så bør du nok heller ikke kjøre med den. Det er normalt med tydelig oljefilm i innsuget og at det kanskje samler seg så smått i folder i innsugsslangen, men mye olje bør det ikke være. Prøv om det kommer uventet mye fra veivhuset, det kan tyde på slitte oljeringer på stemplene, kanskje annet. Ellers høres turboen din ut til å være i en tilstand hvor den alene trolig vil være skyld i en god del oljeforbruk og mulig søl i innsuget..
 #281674  av celica_st185

Hadde nok bare bytta den turboen i en oppgradert en, koster fra 2000 og oppover for en brukt ct20b (turboen som sitter i 3. gen 3s-gte motorer), eller du kan kjøpe deg greie raceturbo til ca 10000, alt etter hva planer du har for bilen :)
 #281695  av EBJ

Skal kjøre orig innsprøytning, så skal se hva det koster å overhale det i utlandet, da skal det være som nytt. Men har noen demontert listene som går rundt dørene for å ta opp gulvteppe?
 #281700  av CelicaTurbo

EBJ skrev:Skal kjøre orig innsprøytning, så skal se hva det koster å overhale det i utlandet, da skal det være som nytt. Men har noen demontert listene som går rundt dørene for å ta opp gulvteppe?
De listene sitter bare med klips så det er bare å løfte den forsiktig opp. Med unntak av sparkepanelet på passasjersiden hvor en skrue må løsnes for å få av panelet og frigjøre teppet..
 #281746  av CelicaTurbo

Rett opp ja.. bare begynn i ene enden og gli fingrene under listen og bikk opp en og en plastnagle..
 #281798  av EBJ

Greit skal prøve, men eg må ta den turboen først ut pga den lekker olje, overhale og sette inn tenkte eg, hvis det går. Etterpå kan eg begynne innvendigt, der skal det strippas til gulvet vises! Takkar
 #282042  av kennethx

Pleier bruke et flatt skrujern, og stikker det under listen slik at jeg kan påføre kraft rett opp tett intill plast klipsen som holder listen fast. Det er også en skrue helt i framkant oppe på siden mener jeg å huske.

Ville også som tidligere nevnt satset på en ct20b, fra 3.gen 3S-GTE, celica/mr2. Det er en enkel og billig oppgradering, og en mye artigere turbo :)
 #282121  av EBJ

Takk for oppgraderingen :) , skal se om for tid i helgen å rive opp de dekslene, og det stemmer at det er en skrue i framkant. Hvis min turbo er for ødelagt kommer det på plass antageligvis ct20b, men tiden vil vise seg.