Det har også blitt motorbytte i sommer til en fullstendig overhalt motor. Jeg kjøpte den av Steff-MK3.
-Balansert og pollert veiv
-Nye råde og rammelagre (Clevite)
-Honede sylindre
-Nye stempelfjærer
-HKS 2mm Stålpakning
-APR studs i topp og bunn
-Nye simmeringer foran og bak
-Nye ventiltetninger i topp
-Mange nye bolter og pakninger
-Ny Garrett Turbo

Nyoverhalt 7MGTE

Alle klaringer sjekket

APR bolter

Topp chimset

Turbo Montert

Monterte også et Y-stykke før oljetrykk sender på motorblokk. Den blå dioden lyser blendende sterkt ved lavt oljetrykk
Bilen er nå så vidt innkjørt og jeg er veldig fornøyd med resultatet.
Verd å merke seg: Jeg var veldig beskymret for oljetykket som så ut til å være lavt for en nyoverhalt motor. Greide med liten margin Toyotas minimumkrav (2,5 kg på 3000 omd(Varm motor))
Men tester har vist at når orginalinstrumentet mitt viser 1,2 KG på kjøring på starter så er dette 2 kg på HKS instrument. Sjekket også med ett manuelt instrument til og det viste også 2 kg.
Så mitt inntrykk er at orginalistrumentet viser 0,5-0,8 kg for lite. Jeg testet også mot et orginalt instrument til jeg hadde liggende.
En annen test jeg gjorde for å sjekke at Turbo får nok olje er: Kjøre motor på starter å se hvor mye olje som pumpes ut på 30 sek etter olje begynner å komme ut av oljetilførsel til turbo.
Både jeg og Steff_MK3 fikk 0,4 liter på 30 sekunder.
1986 Toyota Supra Turbo
2008 Toyota Landcruiser 8 seter ( link til prosjekt:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11883&start=0 )=