TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Qurtis: Supra MK3 turbo prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#274943  av Supramk3turbo

Ja, har sett noen etter jeg kjøpte min:) Er det du som jobber på toyota?? Du kjenner kanskje alexander du da. Han kjører en svart S2. Han jobber også der.

#274944  av Lørnings

Neei, jobber i Asker jeg, så det ringer ingen bjeller på en alexander med audi ihvertfall 8)

#274945  av Supramk3turbo

Toyota i Asker ja. Jobber der han også. Kjører en svart golf GTI til vanlig. Men da kan du sikkert skru litt på kveldstid for meg du da;) he he
 #282501  av Qurtis

De er bilen hentet frem fra vinterdvalen.

I helgen har jeg hatt service på den og oppgradert til 550 dyser :mrgreen:

Bilde
Orginale 440 dyser

Bilde
Nye RC 550 dyser

Bilde
Orginal kontakt

Bilde
Klippet bort og dradd av strømpe

Bilde
Røde skjøtekontakter med krympestrømpe

Bilde
Varmepistol krymper
Bilde
Ferdig krympet og potte tett :twisted:
Bilde
Ferdig koblet
Bilde
Orginale dyser med kontakter
 #282503  av Qurtis

Dynamo utfordinger:

Da jeg har endel duppeditter som suger strøm har jeg problemer med å få nok:
El:vifter
GSM-alarm
Carputer
Div instrumenter
Stereo
osv

Jeg har slitt ut en 70 amp dynamo og to 80 amp dynamoer. Så jeg var lenge på utkikk etter noe større. Så kom jeg over denne "aftermarket" 130 amp dynamoen på EBAY
Har handla og kjørt med denne en god stund nå, er så langt godt fornøyd.

Bilde
70 amp ------------------ ------------------------------------------------ 80 amp ------------------------------------------------------------------------------------------ 130 amp
Bilde
Den på 130 amp er størrelsesmessig midt i mellom de to andre men like tung som den på 80 amp
 #282505  av Supramk3turbo

130 amper ja, det burde vell holde en stund :) Ikke værst. Gleder meg til å se bilen din til helga :D

Veldig søtt at du viser fremgangsmåten på å skjøte ledninger i bilde for bilde. he he. Så bra ut da :wink:
 #282506  av tojo

Blir bra med 130ampen.
Prosjektdokumentasjon: Good Work as always :D
 #282507  av Qurtis

Supramk3turbo skrev:130 amper ja, det burde vell holde en stund :) Ikke værst. Gleder meg til å se bilen din til helga :D

Veldig søtt at du viser fremgangsmåten på å skjøte ledninger i bilde for bilde. he he. Så bra ut da :wink:
Ja, det kan du si, er bare veldig opptatt av at skjøten er og blir god. Ikke morro om en av dysene ikke gjør jobben midt i et drag :roll:
 #282508  av Supramk3turbo

Ja, du har nok helt rett. vil de dysene hjelpe mye på motoren din eller?? Kanskje ved yttligere trimming eller??
 #282576  av Lørnings

Ble det sånn standard opplegg med 550-dyser og lexus afm? Virker som en ålreit løsning egentlig..også kan du vel øke trykket mer, såvidt jeg har forstått..? :D
 #286223  av Carinaxli

Strøken bil det der da 8)

Ser ut som du må ha hatt en god del utgifter på di årene du har hatt den :mrgreen:
 #300377  av Qurtis

Det har skjedd mye denne våren og sommeren. Skulle på et lite MK3 treff arrangert af Topaz i våres. Men dagen før fikk min w58 girkasse servert mere effekt enn den tålte. Dermed takket den for seg.

Så etter å ha leitet lenge fant jeg en R154 girkasse i sverige med bare 150 000 km kjørt. Bilen den hadde stått på hadde ikke vært trimmet. Jeg har nå kjørt med den en god stund og den er helt konge.

Bilde

R154

Bilde
Trykkplate w58 og Trykkplate R154

Den til W58 er til salgs med en neste ikke slitt clutch 8) tåler 640 Nm (tydlig vis mer enn W58 gir kassen tåler)

Bilde

Tykkelsen er også mye mer. Og den øverst til R154 er mye tyngre

Min nye trykkplate og clutch som jeg fikk fra Beerba tåler 720 Nm. Clutchen ble adskillig hardere å trykke inn.
Den gamle var lett som en Yaris :wink:
 #300562  av Qurtis

Det har også blitt motorbytte i sommer til en fullstendig overhalt motor. Jeg kjøpte den av Steff-MK3.

-Balansert og pollert veiv
-Nye råde og rammelagre (Clevite)
-Honede sylindre
-Nye stempelfjærer
-HKS 2mm Stålpakning
-APR studs i topp og bunn
-Nye simmeringer foran og bak
-Nye ventiltetninger i topp
-Mange nye bolter og pakninger
-Ny Garrett Turbo

Bilde
Nyoverhalt 7MGTE

Bilde
Alle klaringer sjekket

Bilde
APR bolter

Bilde
Topp chimset

Bilde

Bilde

Bilde
Turbo Montert

Bilde
Monterte også et Y-stykke før oljetrykk sender på motorblokk. Den blå dioden lyser blendende sterkt ved lavt oljetrykk :idea:

Bilen er nå så vidt innkjørt og jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Verd å merke seg: Jeg var veldig beskymret for oljetykket som så ut til å være lavt for en nyoverhalt motor. Greide med liten margin Toyotas minimumkrav (2,5 kg på 3000 omd(Varm motor))
Men tester har vist at når orginalinstrumentet mitt viser 1,2 KG på kjøring på starter så er dette 2 kg på HKS instrument. Sjekket også med ett manuelt instrument til og det viste også 2 kg.
Så mitt inntrykk er at orginalistrumentet viser 0,5-0,8 kg for lite. Jeg testet også mot et orginalt instrument til jeg hadde liggende.

En annen test jeg gjorde for å sjekke at Turbo får nok olje er: Kjøre motor på starter å se hvor mye olje som pumpes ut på 30 sek etter olje begynner å komme ut av oljetilførsel til turbo.
Både jeg og Steff_MK3 fikk 0,4 liter på 30 sekunder.
 #300700  av Supramk3turbo

Utrolig fin bil. Takk igjen for prøveturen, virkelig deilig gjevnt fint drag i den nå. Deilig å kjøre en bil med "noe" stivere understell også, he he. Mitt senkesett er visst rett rundt hjørnet nå...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15