TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• celica t18 93mod 2,2gt automat cabriole

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #285564  av Bergen.

Noen som har peiling på hva jeg må kjøpe for å øke hester?? Hvor får jeg kjøpt turbo og lignende?? Mulig med dumpventil på en automat?
 #285604  av ThorT18

Den enkleste og den mest fornuftige måten å øke litt kraft for deg, er å montere et skikkelig luftfilter, samt oppgradere til et bedre eksosanlegg. Siden jeg sier dette er mest fornuftig, er fordi dette er klart det billigste alternativet. Chip er lite vits, da det er lite ekstra å hente ut. Du kan jo også oppgradere til andre kammer også, og trimme toppen, men koster deretter.

Turbo.

Det er jo alltids en mulighet for å montere turbo på din motor, men dette er svært kostbart. Du trenger turbo,rør,ic,eksos,manifold, oljesystem, bensinsystem, mange timer med utpønskning samt noe å styre dette på. Din nåværende ECU vil få problemer med å takle turboen riktig og dette kan fort bli en dyr affære. I tilegg må vel girkassa di skiftes, og kanskje ny clutch. Er ikke helt sikker på hvilken kasse og clutch det sitter i denne, så andre kan kanskje svare bedre enn meg.

En annen mulighet er å slippe ned en ferdig turbomotor i variant 3S-GTE. 2.gen vil vel passe best vil jeg tro? Usikker på
motorfester og om en 3. gen passer, men dette er kanskje den enkleste og billigste måten framfor å montere turbo på selv.

Det er andre som har bedre peiling enn meg, som sikkert kan uttale seg mer her, og gi deg hjelp :D
Min anbefaling er likevel å utnytte søkefunksjonen her på forumet. Dette temaet har vært oppe flere ganger før. :wink: