TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skal se pÃ¥ CS i morgen, trenger tips! (Link til annonse)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #285766  av EBJ

Har du vært og sett på bilen i dag. Ut fra min erfaring kan du se på: I alle fall turbo, er det rundt oljesøl og inn i innsuget og inn i ic så er den gåen, sjekk for aksial og radial slakk på turboen, se i verkstedhåndboken hva som er kriterier. Se etter svetting rundt toppdekselpakning, toppakning, rundt servopumpe. Se på kjølevæske, og om det er noe kvitt emulsjon rundt oljepåfyllingen, se hvordan olje ser ut. Du skulle heist bilen opp og kjent på hjullagerslakk både foran og bak (dyre ting å skifte originalt) Kjør tur og brems og aks så finner du ut om diff foring er gåen, koster 1700 hos toyota (skal lage dunk bak). Giringen spesielt på 1 og 2 gir, de synkronisatorringene kan ha sett sine beste dager. Se etter rust langs kanalene og rundt tanken og der hvor bensinpåfylling er. Ikke tro på kilometerstand, les på forum sine sider, her er en del å lese om angående bilkjøp. Ha med noen som har kjennskap til bilen, ikke tro på hvem som helst (inkl meg), skriv en skikkelig salgsmelding og finn ut hvordan er reglene å levere tilbake bilen om det er mer gale en selgeren har sagt. Kan ikke skrive om alt mulig dessverre.
 #285770  av Daniel HS

Var å så på bilen i dag ja... Hadde med meg en kompis som har CS selv, og plukket med meg en annen kompis som er bilmekanikker. I følge km telleren var den gått 110k... Så på pedalsettet, så ikke ut som de var veldig slitt, så kan tyde på at bilen er kjørt lite. Var en del skjønnhets feil da. Frontfangeren var oppripet, pga et lite uhell i vinter, det var også steinsprut på panseret. Ser også ut som bilen er lakkert opp igjen bak iallefall, fant en renning ved tanklokket. Interiøret så pent ok ut, litt mer slitasje på førerstolen selvsagt. Så ingen oljelekkasjer. Så litt jallamekk ut med dumpventilen og rundt der da. Men det skal visst være en grei sak å fikse opp i følge han kompisen min med CS. Litt rust på høyre forskjerm.

Tenkte å by litt mindre enn det han har aventert den til pga ting som må gjøres. Er jo tross alt en 16 år gammel bil, så kan vel glemme å finne en strøken til levelig pris. Eller hva mener dere?
 #285792  av Zepticon

Daniel HS skrev:Var å så på bilen i dag ja... Hadde med meg en kompis som har CS selv, og plukket med meg en annen kompis som er bilmekanikker. I følge km telleren var den gått 110k... Så på pedalsettet, så ikke ut som de var veldig slitt, så kan tyde på at bilen er kjørt lite. Var en del skjønnhets feil da. Frontfangeren var oppripet, pga et lite uhell i vinter, det var også steinsprut på panseret. Ser også ut som bilen er lakkert opp igjen bak iallefall, fant en renning ved tanklokket. Interiøret så pent ok ut, litt mer slitasje på førerstolen selvsagt. Så ingen oljelekkasjer. Så litt jallamekk ut med dumpventilen og rundt der da. Men det skal visst være en grei sak å fikse opp i følge han kompisen min med CS. Litt rust på høyre forskjerm.

Tenkte å by litt mindre enn det han har aventert den til pga ting som må gjøres. Er jo tross alt en 16 år gammel bil, så kan vel glemme å finne en strøken til levelig pris. Eller hva mener dere?
Som jeg sier til alle som skal kjøpe bil: TA EN NAF TEST :D
Det er den beste og sikkreste bruktbilforsikringen som er å få tak i her til lands.
 #285804  av EBJ

De naf testene er også så som så, men sikkert bedre inn ingenting, en som har mye erfaring med gt4 kan sikkert gi bedre svar en naf. Er min mening, også at må selv vite mye om forskjellige ting, er min erfaring.
 #285807  av Daniel HS

Zepticon skrev:
Daniel HS skrev:Var å så på bilen i dag ja... Hadde med meg en kompis som har CS selv, og plukket med meg en annen kompis som er bilmekanikker. I følge km telleren var den gått 110k... Så på pedalsettet, så ikke ut som de var veldig slitt, så kan tyde på at bilen er kjørt lite. Var en del skjønnhets feil da. Frontfangeren var oppripet, pga et lite uhell i vinter, det var også steinsprut på panseret. Ser også ut som bilen er lakkert opp igjen bak iallefall, fant en renning ved tanklokket. Interiøret så pent ok ut, litt mer slitasje på førerstolen selvsagt. Så ingen oljelekkasjer. Så litt jallamekk ut med dumpventilen og rundt der da. Men det skal visst være en grei sak å fikse opp i følge han kompisen min med CS. Litt rust på høyre forskjerm.

Som jeg sier til alle som skal kjøpe bil: TA EN NAF TEST :D
Det er den beste og sikkreste bruktbilforsikringen som er å få tak i her til lands.
EBJ skrev:De naf testene er også så som så, men sikkert bedre inn ingenting, en som har mye erfaring med gt4 kan sikkert gi bedre svar en naf. Er min mening, også at må selv vite mye om forskjellige ting, er min erfaring.
Bilen var visst EU-godkjent på NAF nå i mars... Tenkte som sagt legge inn et litt lavere bud...
 #285820  av Daniel HS

kennethx skrev:En NAF bruktbil test, og EU godkjenning på NAF er to helt forskjellige ting!
Jepp, sant det. Men uansett så stoler ikke jeg så veldig på NAF her i Bergen. Virker ikke som de har så veldig peiling på litt mer spesielle biler desverre.

Men hva tror dere bilen er verdt, etter de opplysningene jeg har gitt?

Lakken kunne forresten trengt en skikkelig rubbing og polering, var noen små riper, men så ut som om det skulle være mulig å reparere...
 #286081  av _joachim_

Det er gamlebilen min.
Vet når han kjøpte den bilen så ble det foretatt en naf test.
De fant nesten en A4 side med mangler.
Noen bagateller,samt noe mer kostbart.
Spør hva han har gjort med den det siste året.
bla demper,noe med tannstanga,foringer her og der.+++
Få sjekket den før dere eventuelt kjøper den
 #286108  av _joachim_

Den var på rundt 100k
Husker ikke helt.
Men den gikk dårlig følte jeg da jeg solgte den,så jeg tror ikke motoren er helt tipp topp.
Men de fant ikke noe galt med motoren på naf,og de troddde km.stand stemte,men som sagt var det endel slitedeler som trengte å byttes.
Sjekk den nøye!!
 #286158  av Daniel HS

_joachim_ skrev:Det er gamlebilen min.
Vet når han kjøpte den bilen så ble det foretatt en naf test.
De fant nesten en A4 side med mangler.
Noen bagateller,samt noe mer kostbart.
Spør hva han har gjort med den det siste året.
bla demper,noe med tannstanga,foringer her og der.+++
Få sjekket den før dere eventuelt kjøper den
Okey, såpass ja. Han sa det var i god stand og var omtrent ingenting gale.

Har kjørt en CS, der var det riktig nok fjernet den såkalte effektsperren og montert boostcontroller, kjørte ca 0.9 i trykk, den gikk noe bedre.

Men ser ut som om jeg bare skal droppe denne bilen hvis det er såpass mye som er gale. Heller vente litt og finne en annen bil som gjerne er i litt bedre stand. Heller legge ut litt mer penger på kjøp. Her måtte jeg uansett ha lagt ut en del penger på å fikse panser og frontfanger.