TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica GTi '87 Cab - Go'bilen fÃ¥r noen velfortjente upgrades

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #290906  av k_one

Da var hjulmuttere i matchende blåfarge til felgenes senterkopp bestilt.
Valget falt på Muteki 12x1.5 blå med åpen ende.
Bilde
Fulgte også med en "spesialnøkkel" som gjør det vanskelig å stjele felgene med vanlig verktøy iallefall. Kjekt :)
Har lenge vurdert hjulmuttere fra Grayston da disse er kjent for god kvalitet, men siden Muteki settet kom på ca 270,- + frakt og Grayston sine ville kostet ca 1200,- kr i Norge så ble ikke valget så vanskelig. Skulle det vise seg at disse ikke fungerer tilfredstillende så er det jo bare å kjøpe Grayston ved en senere anledning.

Driver forøvrig å "pusser opp" bremsekaliperne når jeg nå skal ha på nye felger og bremseskiver.
Er det noen som har noen gode tips på hvordan man kan rense disse ordentlig for lakkering? Bruker nå stål og nylonbørste som jo fungerer greit, men får liksom ikke 100% perfekt resultat.(over 20 år med "dritt" har gjort en god jobb med å henge seg fast :P ) Tenkte på om det kanskje finnes noen gode rensevæsker eller lignende som kan brukes uten å skade kaliperen?
Link taes imot med takk :)
 #290926  av jonarnes

Lurer selv på å skaffe meg nye 18" felger til min egen, men ser ikke helt for meg hva som passer.
Kommer det bilder av din bil med de nye felgene ??
Overhalte selv kaliperne for 4 år siden og de er like fine idag. Jeg brukte bare vanlig kaliperspray, men skulle jeg gjort det igjen så ville jeg brukt 2-komponent.
Tok å sandblåste de før lakkering, kjapt og enkelt.
 #290949  av k_one

jonarnes skrev:Lurer selv på å skaffe meg nye 18" felger til min egen, men ser ikke helt for meg hva som passer.
Kommer det bilder av din bil med de nye felgene ??
Overhalte selv kaliperne for 4 år siden og de er like fine idag. Jeg brukte bare vanlig kaliperspray, men skulle jeg gjort det igjen så ville jeg brukt 2-komponent.
Tok å sandblåste de før lakkering, kjapt og enkelt.
Slenger ut noen bilder når jeg har de på vet du...blir ikke med det første dessverre, siden boltene kommer fra USA og spacerne bak ikke dukker opp før neste uke.
18" er nok maks av det man kan ha på en T16 uten å gjøre noe med hjulbuer etc. Har sett en bredda med 19" før men det så ut som mye jobb:P
Fikk tak i en rensespray hos Brakes Norge i dag som heter Muc-Off Brake Cleaner...tenkte jeg skulle prøve det i kveld for å se hvordan det funker. Har dessverre ikke mulighet for sandblåsing akkurat nå...
 #318972  av k_one

Oppdaget plutselig at det er leeeeenge siden det har vært en update her sånn.
Men, så har det ikke skjedd stort heller grunnet fjorårets "spontan-innkjøp" av AE86 og noe som antageligvis er rådebank i 3SGE'n.
Kjipt, men sånn har det altså gått etter 22 års kjøring på "konstant-rødmerking"..hehe..(på den andre siden skal man ikke se bort i fra at den starter og går som den skal når jeg ruller den ut etter sesongens vinterlagring)

Anyhow, bestemte meg i dag for å gjøre noe som jeg har pratet om i "årevis", nemlig å montere en 3S-GTE motor i bilen.
Og som sagt så gjort(eller snarere påbegynt)...tidligere i dag bestilte jeg meg en 4.gen (Caldina) 3S-GTE fra motorimport i Danmark.
Det kan jo bli "interessant" å få denne ned under panseret på en ST162, men lysten på 260 originale turbo-hester er gir meg nok pådriv til å få det til uansett utfordring.Så fort snøen smelter (og jeg faktisk klarer å få bilen ut av garasjen) så setter jeg igang.

Ser ut til at jeg beholder motoren så og si original med unntak av ny topp-pakning (for varigehetens skyld + at jeg skjekker om overhaling er nødvendig i samme slengen) Mulig det også blir frontmontert IC for å få greiene ned under panseret uten å lage sånn med "scoop".

Kommer til å kjøre med original ST162 kasse og drivaksler, iallefall så lenge det holder.
Har sett flere som har droppet in 3.gen 3S-GTE uten at det byr på særlig problemer så jeg prøver dette først iallefall.
Oppgraderinger kan jo alltids komme senere.

I tillegg blir det en stand-alone ECU av noe slag, da ledningsnett og ECU ikke følger med motoren. (Evt. hvis noen "tilfeldigvis" skulle ha Caldina ST215/ST264 ledningsnett liggende m/ECU kan jeg være interessert i å kjøpe.)

Bilder kommer så fort motoren er i hus! :twisted:
Sist redigert av k_one den 08 apr 2009 23:55, redigert 1 gang totalt.
 #319034  av FireFox

oioi, høres veldig bra ut.. 260hk bør få bilen ttil å flytte på seg hvertfall :D
 #319060  av pkgrette

normal motor har aldri hørt om den hehe. mye forskjel fra gen 3 eller? tenkte på deler å sånt.
også hadde det ikke vert lurt å kjøpt med ledningsnett å ecu? fett prosjekt
 #319091  av k_one

FireFox skrev:oioi, høres veldig bra ut.. 260hk bør få bilen ttil å flytte på seg hvertfall :D
Skulle tro det ja...er jo omtrent det dobbelte av original effekt...ergo burde det jo gå dobbelt så fort! LOL :shock:
pkgrette skrev:normal motor har aldri hørt om den hehe. mye forskjel fra gen 3 eller? tenkte på deler å sånt.
også hadde det ikke vert lurt å kjøpt med ledningsnett å ecu? fett prosjekt
Den er fra ST215, også kjent som Caldina GT-T. Ble vel kun levert i Japan og Russland tror jeg. Tipper at det er mye av det samme delemessig. Iallefall blokka og ned. Største forskjellen ligger nok i topp og innsprut. Og en annen artig sak er at turbo og eksosmanifold visstnok sitter i hverandre..blir spennende å sjekke ut..hehe
Hadde såklart vært fint med ledningsnett, men dette fulgte dessverre ikke med. Blir nok til at jeg kjører stand-alone ECU. Ledningsnettet får jeg fikse selv...burde gå sånn passe greit :P Vi får se. Gleder meg iallefall :)
 #321591  av k_one

Da var motoren i hus:
3SGTE
3SGTE
3SGTE1.jpg (727.41 kiB) Vist 414 ganger
3SGTEcloseup
3SGTEcloseup
3SGTE2.jpg (949.68 kiB) Vist 412 ganger
Har ikke hatt tid til å pakke opp ennå, så den ligger og koser seg innpakket i plast på en liten pall.
Men, jeg fikk så vidt kikket litt på den og den så meget pen og velholdt ut. Slenger ut noen flere bilder så fort jeg har pakket opp.

Da gjenstår det bare innkjøp/tilpassing av ECU og ledningsnett...som jo kan bli morsomt. :?
I og med at jeg bruker en hel del penger på AE86-prosjekt om dagen så prøver jeg å holde dette prosjektet på ett sånn passe kostnadsnivå. Regner derfor med at det blir Megasquirt ECU som blir innkjøpt.
I tillegg så har jeg blitt fortalt at bunnpannen på denne 3S-GTE'n er for dyp, slik at den treffer traversen på min ST162. Ergo så må jeg nok finne en lur løsning der også.
Da har jeg litt å pusle med iallefall :)

Har forøvrig også vurdert å bygge om IC'n til FMIC.
Noen som har noen synspunkter på det? Er det strengt tatt nødvendig? Har lest mye prat om heatsoak på air-to-air IC'n, men jeg skal jo strengt tatt ikke gjøre noe utover originalt med denne motoren, så det spørs jo om det er nødvendig med FMIC? Jeg kommer forøvrig til å kjøre med original panser, og ikke lage noe scoop til IC'n. Sånn sett så kan jo kanskje FMIV være smart??