TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2mk1 som den nye ultimate driftebilen?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #293575  av Arne rebel

Jeg har hatt en tanke i hodet en liten stund som går ut på å bygge en driftebil, noe som har med at jeg har vanket litt for mye med "wanabe" drifterene Ole Tommy og Christian. :P Eneste problemet er at jeg ikke har økonomi eller tillatelse fra "tilsynsføreren" til å drive med den sporten. (Jeg burde også gjøre meg ferdig med prosjektene mine :roll: ) Så jeg tenkte kanskje jeg skulle dele ideèn med dere slik at noen bygger den 8) Så her er tanken: Toyota A86 er jo kjent for å være bilen som alle forbinder med sladding. Den er ikke langt unna de fysiske målene til Toyota mr2mk1, så forstillingen burde være en enkel sak å bytte over. Ekstra utslag på styringen er jo bare å kjøpe ferdig. Bakstillingen er jeg litt usikker på, men den kunne være en miks av a86 deler og en "skuddsikker" bakaksling. For å spinne må en jo ha litt effekt og dreimoment, så en 1uzfe motor burde være perfekt når den er så lett i forhold til hva den leverer av effekt. Når det gjelder gearkasse er jeg litt usikker, men kanskje en suprakasse...Da er det bare å kappe vekk hulkassene foran, overflødig torpedovegg, tunnell og sveise inn en rørramme til støtdempertårnene. Det jeg tenkte under montering av motor var å ha to vekter, en foran og en bak slik at vekten prosentvis blir lik fram og bak som en a86 slik at en kan bruke justeringer av camber, toe inn, støtdempere, etc fra de som har brukt a86en i åresvis til drifting...og de vet hva som fungerer. Det hadde vært kult å ha en bil på disse driftestevnene som var av et annet merke en Nissan S "ett eller annet"....Da er det bare å sette igang å kutte ut "Frunken" og putte V8eren oppi der 8)
 #293582  av Amund

Uhmm, Arne? Har du vert borti barskapet i garasjen igjen? :mrgreen:

Om det er nokon som kan få det til, så er det i vert fall deg! Det er sikkert.
Har faktisk vert inne på tanken sjølv, men då med midtmontert supramotor... :roll: Men 1UZ? det kunne funke bra. er jo berre å skifte ut tannstang og sånt då, og få inn ein skikkelig aksling bak kanskje... Men suprakasser er jo ikkje billige, så kva girkasse skal du gå for då??? R154 kassa som står i mk3 vil eg IKKJE anbefalle til noko sånt i vert fall... :?
 #293598  av sindrejl

men hvorfor i all verden flytte over deler fra ae86????? Mr2 mk1 sladder veldig bra med eget understell (som forresten er corolla understell) bare den har power nok, lsd og gal nok sjåfør. Original er den faktisk veeeeldig enkel å kontrollere.. :) AE86 er egentlig en grip bil og om den kan fungere til drift med litt justeringer kan også mr2mk1 gjøre det med litt power og justeringer uten å bytte understell i hytt og pine :)
 #293600  av Larsen

Hehehe. Var ikke det et av forslagene i bygge tråden din jeg forslo da :D Det kunne blitt meget intresant ja. Eneste jeg er litt tvilende til er om du greier å få dynamikken i hjulopphenget til å stemme. Det nytter jo ikke å ha 100% hjulvinkler da bilen står i ro hvis de er helt på bærtur da bilen først begynner å krenge litt.
 #293638  av Christian

Arne rebel skrev:...bare å kappe vekk hulkassene foran, overflødig torpedovegg, tunnell og sveise inn en rørramme til støtdempertårnene...
Det vil bli så evig tøft 8) :mrgreen:

Og det vil være en bil som ingen andre har, det er garantert! :D
 #293658  av sindrejl

Christian skrev:
Arne rebel skrev:...bare å kappe vekk hulkassene foran, overflødig torpedovegg, tunnell og sveise inn en rørramme til støtdempertårnene...
Det vil bli så evig tøft 8) :mrgreen:

Og det vil være en bil som ingen andre har, det er garantert! :D
definitivt :D
 #293906  av Arne rebel

Grunnen til at jeg ville bruke a86 understell er at delene er lette å få ferdig laget i fra Japan med riktig innstillinger slik at en slipper å bruke tiden på å prøve og feilen men bruke tiden på å kjøre. Når det gjelder gearkasse er nok det andre alternativer, men ideen er ikke så godt tenkt ut enda...ingen som har en god ide her? Men kom igjen, noen må jo tenne på ideèn :P
 #293943  av Larsen

Arne rebel skrev:Grunnen til at jeg ville bruke a86 understell er at delene er lette å få ferdig laget i fra Japan med riktig innstillinger slik at en slipper å bruke tiden på å prøve og feilen men bruke tiden på å kjøre. Når det gjelder gearkasse er nok det andre alternativer, men ideen er ikke så godt tenkt ut enda...ingen som har en god ide her? Men kom igjen, noen må jo tenne på ideèn :P
Hehe som ingen gjør det. Det hadde vært genialt.

Likevell da jeg tenker på hjuloppheng. Cg og roll center må jo ligge ganske nærme hverandre og det er jo ikke sikkert skjer med ae 86 understell. Det er sikkert flere ting også som skjærer, men det var det jeg kom på nå.
 #293947  av ArildM

Mr2 med frontmontert Wankelmotor, det hadde vært tingen det!
 #293961  av sindrejl

ArildM skrev:Mr2 med frontmontert Wankelmotor, det hadde vært tingen det!
:shock: :evil: burn! fy skamme seg enn å komme med en slik ide!
 #294874  av chris

sindrejl skrev:
Ja, fytti.. enn å i det hele tatt SNAKKE om wankel på et Toyotaforum! Eller hva, Sindre? :twisted:
 #294948  av sindrejl

:mrgreen: :mrgreen:
 #295478  av David

bygg om bakstillinga bak på mr2'n så den blir litt mer forutsigbar, double wishbones?
monter 4age 20v, kjøp et bra sett støtdempere til mr2'n og fjører som matcher, få vekk så mye vekt som mulig i ræva, tut og kjør

forstillinga på aw11 og ae86 er ganske likt i geomentri, utseende er det litt forskjeller men ikke store greiene,
ae86 tannstang med kort utveksling er bolton i aw11, drei ned indre endeledda 5-7mm per side for å få mere lås til lås
forleng bærearma ca 1cm for økt sporvidde og ekstra camber, kort ned styrearma til du får maks sving

å bruke coilovers fra ae86 gjør ting bare værre, en ae86 er framtung og alle støtdempere du vil finne til den vil være helt på tryne å bruke i en mr2

når det gjelder frontmontert motor så har du vel ikke lov til det i følge drifting reglementet, da burde du heller bygge på en annen bil

uansett vil en driftebil aldri bli ultimat, det er fortsatt sjåføren som ratter det står på
 #295489  av Zepticon

sindrejl skrev:
Helt enig! :evil: Tenk å putte fine motoren i en sånn skitten bil!