TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tomera - Prosjekt 3S-GTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #296382  av Tomera

Vell. Da har jeg gått til innkjøp av en til motor til 205'en. Kjøpte Christian på forumet sin gamle, som han hadde i MR2en. Motoren er en 3. gen 3S-GTE.
Bilen har fungert feilfritt de 9 måndene jeg har eid den, og er veldig fornøyd. Men begynner å bli gått vant til effekten, og har lyst til og oppgradere. Da det ikke feiler orginalmotoren noe, ser jeg ikke noen grunn til og benytte denne i motorprosjektet. Velger derfor og kjøpe en deffekt motor, som kan bygges helt opp, og som ikke blir noe hastverksarbeid.
Mine planer er som følgende:
- Borring av blokk, samt ballansering av veiv m/svinghjul og clutch (Solør Motor)
- JE smidde stempler og Eagle råder
- HKS Twin Plate clutch med letta svinghjul i alu
- ARP bolter til veiv, bunndel og topp.
- Nye råde og veiv lager
- Ny vannpumpe og oljepumpe ser jeg som en selvfølge. Samt reg. reim og strammer
- HKS 1,6 mm ståltoppakning
- Plansliping av blokk samt topp (for montering av stålpakninga)
- Polering/lett porting av topp, samt sliping av ventilseter, chimsing av ventiler, og bytte av ventiltettninger
- HKS ventilfjærer
- HKS 264 kammer
- HKS justerbare kamdrev.
- Ny rotor, fordelerlokk og pluggledninger
- C-one motorfester, forran og bak, TRD motorfester på siden
- Sard 800cc side feed dyser (Mulig jeg går for Wolfkatz topfeed fuelrail, ikke bestemt meg)
- Aeromotiv eller Sard bensintrykksregulator
- Walbro 255 lpm bensinpumpe
- KORacing Garret GT3076R turbokit
- Alle nødvendige slitedeler jeg har glemt, fra Toyota.
- Ny mapping av bilen (Japan Tuning eller Motor Nord, Sundsval)

Dette er planen. Så får vi se hva pengene tillater etterhvert. Håper på oppstart til neste vår.
Om noen har innvendinger på noen av delevalgene mine, vil jeg gjærne høre!
Venter nå på at motoren skal dukke opp, så jeg får plokke den ifra hverandre og sende blokk og bunndel til maskinering og ballansering. Mitt mål er ett sted mellom 400 og 500 hk, men først og fremst ett bredt effektregister, og en bil som kan brukes og fungere bra på gata, og bane. Og ikke minst: HOLDBARHET!!

Andre planer med bilen i denne omgang, blir ikke mye, men litt:
- C-one antikrengestag forran m/polyforinger
- C-one tårnstag, forran
- C-one bagasjeromsavstiver (?) Sikkert ingen funksjon, men kostet lite, å er jo greit å ha :lol:
- Polyforinger til hele understellet
- Stålomspunne bremseslanger
- Cusco 1,5 way bakdiff (Den dagen den orginale ryker)
- Sparco Torino stoler i sort
- Moderat stereo oppgradering

Bilder, spørsmål og fremgang under motorbyggingen, vil komme så fort noe skjer.
Men ha tålmodighet! :wink:
Sist redigert av Tomera den 06 sep 2008 17:28, redigert 1 gang totalt.
 #296494  av castman

hoho dette blir knall :wink: skal bli spennenes å følge med her. Men hvis målet er 500hp, hva skal du gjøre med girkasse, diff, bremser osv? Tror dette vil kapitulere ganske fort med denne effekten :wink:
 #296495  av Helmer

castman skrev:hoho dette blir knall :wink: skal bli spennenes å følge med her. Men hvis målet er 500hp, hva skal du gjøre med girkasse, diff, bremser osv? Tror dette vil kapitulere ganske fort med denne effekten :wink:
Det kommer jo helt an på bruken. Diff og girkasse kan du knuse med 300 hk hvis du mishandler det nok. Fensport bruker jo st205 kassa i sine biler, bl.a den 600 hesters mk7´ern, å de blir brukt i drag. Veit om flere GT4 i usa som kjører 1/4 mila på 10 sekunder med original kasse. Det som isåfall ryker er mest sannsynlig synkroringene.
Diffen derimot kan være grei å skifte, da den gjerne drar med seg kassa om den ryker.
Bremsene på st205 er vel i utgangspunket ganske robuste. Så jeg vil tippe det skrubber godt nok med oppgraderte skiver, klosser og stålomspunnede slanger.
 #296689  av Tomera

Takker! 8)
Kan vistnok ikke bruka MR2 blokka, sammen med 4x4 kassa mi, da fordelerkassa ikke kan festes. Mangler vist skruhull til braketten på registersia? Har ikke sjekket dette selv, så må vente til motoren ankommer.

Ang girkasse, bør den holde. Diffen satser jeg på holder til jeg får rå og oppgradere.
Bremser tror jeg skal holde. De er gått dimensjonerte på denne bilen.

Men er bare å se hva som ryker, og oppgradere etterhvert man har behov for det.
 #296811  av Tomera

Ja håper da det, men blir langtidsprosjekt da pengboka ikke tillater de helt store innkjøpene av snadderdeler i slengen :roll:
 #296826  av James

Ser lovende ut! Blir bra dette Tomera! 8)
Sist redigert av James den 04 aug 2008 12:02, redigert 1 gang totalt.
 #297878  av onkelvegard

Tomera skrev:Takker! 8)
Kan vistnok ikke bruka MR2 blokka, sammen med 4x4 kassa mi, da fordelerkassa ikke kan festes. Mangler vist skruhull til braketten på registersia? Har ikke sjekket dette selv, så må vente til motoren ankommer.

Ang girkasse, bør den holde. Diffen satser jeg på holder til jeg får rå og oppgradere.
Bremser tror jeg skal holde. De er gått dimensjonerte på denne bilen.

Men er bare å se hva som ryker, og oppgradere etterhvert man har behov for det.
hei blir gjevt det her :twisted: , nårtid finner du ut om motoren kan brukes?. har spekulert litt på og gå til inkjøp av mr2blokk selv http://www.atsracing.net/strokershortblock.htm
 #297883  av Tomera

Får vell ikke det endelige svaret før motoren dukker opp hær. Regner med innen en ukes tid. Men slik jeg har skjønt et, kan det brukes ja. Skal vilst bare være å flytte over braketten :)
 #297975  av Elstad

Bra du holder deg i arbeid :) Skal bli artig og se på resultatet
 #297986  av tojo

onkelvegard skrev:høres bra ut, skal du borre til 2,2?
Klart han må ha HKS strokerkit :D ellers blir han fort frakjørt av en lokal CS m/værstingoppsett(prosjekt).
Ã… det vil du vel ikke Tomera? :D hehe
 #298093  av Tomera

Hmm, hva er forskjellen mellom org spes og stroking?
Er det bare rådene?
Frister litt, men liker å være på den trygge siden også ;)
 #298108  av onkelvegard

Tomera skrev:Hmm, hva er forskjellen mellom org spes og stroking?
Er det bare rådene?
Frister litt, men liker å være på den trygge siden også ;)
strokerkittene ineholder som regel bare veiv og stempel aa er svindyrt