Vell. Da har jeg gått til innkjøp av en til motor til 205'en. Kjøpte Christian på forumet sin gamle, som han hadde i MR2en. Motoren er en 3. gen 3S-GTE.
Bilen har fungert feilfritt de 9 måndene jeg har eid den, og er veldig fornøyd. Men begynner å bli gått vant til effekten, og har lyst til og oppgradere. Da det ikke feiler orginalmotoren noe, ser jeg ikke noen grunn til og benytte denne i motorprosjektet. Velger derfor og kjøpe en deffekt motor, som kan bygges helt opp, og som ikke blir noe hastverksarbeid.
Mine planer er som følgende:
- Borring av blokk, samt ballansering av veiv m/svinghjul og clutch (Solør Motor)
- JE smidde stempler og Eagle råder
- HKS Twin Plate clutch med letta svinghjul i alu
- ARP bolter til veiv, bunndel og topp.
- Nye råde og veiv lager
- Ny vannpumpe og oljepumpe ser jeg som en selvfølge. Samt reg. reim og strammer
- HKS 1,6 mm ståltoppakning
- Plansliping av blokk samt topp (for montering av stålpakninga)
- Polering/lett porting av topp, samt sliping av ventilseter, chimsing av ventiler, og bytte av ventiltettninger
- HKS ventilfjærer
- HKS 264 kammer
- HKS justerbare kamdrev.
- Ny rotor, fordelerlokk og pluggledninger
- C-one motorfester, forran og bak, TRD motorfester på siden
- Sard 800cc side feed dyser (Mulig jeg går for Wolfkatz topfeed fuelrail, ikke bestemt meg)
- Aeromotiv eller Sard bensintrykksregulator
- Walbro 255 lpm bensinpumpe
- KORacing Garret GT3076R turbokit
- Alle nødvendige slitedeler jeg har glemt, fra Toyota.
- Ny mapping av bilen (Japan Tuning eller Motor Nord, Sundsval)
Dette er planen. Så får vi se hva pengene tillater etterhvert. Håper på oppstart til neste vår.
Om noen har innvendinger på noen av delevalgene mine, vil jeg gjærne høre!
Venter nå på at motoren skal dukke opp, så jeg får plokke den ifra hverandre og sende blokk og bunndel til maskinering og ballansering. Mitt mål er ett sted mellom 400 og 500 hk, men først og fremst ett bredt effektregister, og en bil som kan brukes og fungere bra på gata, og bane. Og ikke minst: HOLDBARHET!!
Andre planer med bilen i denne omgang, blir ikke mye, men litt:
- C-one antikrengestag forran m/polyforinger
- C-one tårnstag, forran
- C-one bagasjeromsavstiver (?) Sikkert ingen funksjon, men kostet lite, å er jo greit å ha
- Polyforinger til hele understellet
- Stålomspunne bremseslanger
- Cusco 1,5 way bakdiff (Den dagen den orginale ryker)
- Sparco Torino stoler i sort
- Moderat stereo oppgradering
Bilder, spørsmål og fremgang under motorbyggingen, vil komme så fort noe skjer.
Men ha tålmodighet!
Bilen har fungert feilfritt de 9 måndene jeg har eid den, og er veldig fornøyd. Men begynner å bli gått vant til effekten, og har lyst til og oppgradere. Da det ikke feiler orginalmotoren noe, ser jeg ikke noen grunn til og benytte denne i motorprosjektet. Velger derfor og kjøpe en deffekt motor, som kan bygges helt opp, og som ikke blir noe hastverksarbeid.
Mine planer er som følgende:
- Borring av blokk, samt ballansering av veiv m/svinghjul og clutch (Solør Motor)
- JE smidde stempler og Eagle råder
- HKS Twin Plate clutch med letta svinghjul i alu
- ARP bolter til veiv, bunndel og topp.
- Nye råde og veiv lager
- Ny vannpumpe og oljepumpe ser jeg som en selvfølge. Samt reg. reim og strammer
- HKS 1,6 mm ståltoppakning
- Plansliping av blokk samt topp (for montering av stålpakninga)
- Polering/lett porting av topp, samt sliping av ventilseter, chimsing av ventiler, og bytte av ventiltettninger
- HKS ventilfjærer
- HKS 264 kammer
- HKS justerbare kamdrev.
- Ny rotor, fordelerlokk og pluggledninger
- C-one motorfester, forran og bak, TRD motorfester på siden
- Sard 800cc side feed dyser (Mulig jeg går for Wolfkatz topfeed fuelrail, ikke bestemt meg)
- Aeromotiv eller Sard bensintrykksregulator
- Walbro 255 lpm bensinpumpe
- KORacing Garret GT3076R turbokit
- Alle nødvendige slitedeler jeg har glemt, fra Toyota.
- Ny mapping av bilen (Japan Tuning eller Motor Nord, Sundsval)
Dette er planen. Så får vi se hva pengene tillater etterhvert. Håper på oppstart til neste vår.
Om noen har innvendinger på noen av delevalgene mine, vil jeg gjærne høre!
Venter nå på at motoren skal dukke opp, så jeg får plokke den ifra hverandre og sende blokk og bunndel til maskinering og ballansering. Mitt mål er ett sted mellom 400 og 500 hk, men først og fremst ett bredt effektregister, og en bil som kan brukes og fungere bra på gata, og bane. Og ikke minst: HOLDBARHET!!
Andre planer med bilen i denne omgang, blir ikke mye, men litt:
- C-one antikrengestag forran m/polyforinger
- C-one tårnstag, forran
- C-one bagasjeromsavstiver (?) Sikkert ingen funksjon, men kostet lite, å er jo greit å ha

- Polyforinger til hele understellet
- Stålomspunne bremseslanger
- Cusco 1,5 way bakdiff (Den dagen den orginale ryker)
- Sparco Torino stoler i sort
- Moderat stereo oppgradering
Bilder, spørsmål og fremgang under motorbyggingen, vil komme så fort noe skjer.
Men ha tålmodighet!

Sist redigert av Tomera den 06 sep 2008 17:28, redigert 1 gang totalt.
09' Toyota Hilux 3.0 Automat SR+
06' Toyota Hilux Arctic Trucks 37'' *Solgt*
95' Toyota Celica GT-Four ST205 *Solgt*
94' Toyota Hilux 2,4D 4x4 33'' *Solgt*
92' Toyota Celica GT-4 Carlos Sainz 1956/5000 *Solgt*
88' Toyota AE92L Corolla GT-i 16V *Solgt*
06' Toyota Hilux Arctic Trucks 37'' *Solgt*
95' Toyota Celica GT-Four ST205 *Solgt*
94' Toyota Hilux 2,4D 4x4 33'' *Solgt*
92' Toyota Celica GT-4 Carlos Sainz 1956/5000 *Solgt*
88' Toyota AE92L Corolla GT-i 16V *Solgt*