TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hachi-Roku Levin (AE86) bane/gatebil

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #295344  av k_one

Da er endelig "gliset" på plass på gårdsplassen og prosjektet kan begynne!

Bilen vil bli brukt som vinterbil nå i år og jobbing begynner til våren neste år.
Bilen vil få noen småmods nå for å få den godkjent og registrert + litt småplukk/kosing.

Følgende vil bli gjort denne måneden:

- Nye baklykter (Originale Toyota)
- Nye slanger til/fra oljekjøler (Originale Toyota). Forrige eier har montert ett slags blått K-rør...WHAT??
- KN luffilter
- KN Oljefilter
- Denso Iridium plugger
- *Rensing* med Castrol Magnatec Olje, for deretter å kjøre med Castrol EDGE 0W-40 racing olje
- Vask (innvendig, utvendig, motor)
- Polering
- Spoling, breiing, sladding og nesten kræsj!!!! hehe

Etter endt vintermoro så er planen følgende:

Motor:

4AGE 16V

Bilde

- TODA forged piston set (ø81.00mm / ø81.25mm / ø82.00mm)
- High power camshaft IN 280 (10.3) x1 EX 288 (10.5) x1
- Adjustable cam pulleys x2
- Inner-shim KIT
- TODA Fuel computer.(Standard computer trade-in)
- Fuel MAP switch ( fuel control) with fuel regulator
- Sports injection KIT

- Magnecor tenningskabler

Bilde

TRD termostat med tidlig åpning

Bilde

Fensport Alloy Alternator Pulley

Bilde

Justrérbar bensintrykksregulator

Bilde

Samco Radiatorslanger

Bilde

TRD heavy duty motorfester

Sun Hyper Ground System

Bilde

Sun Hyper Voltage System

Bilde

Carbon Radiatordeksel

Bilde

Eksos:

Bilde

"For ultimate power the 4-1 type exhaust manifold design is the one to use.
The problem is that power is only made from 4,500 rpm in the process removing drivability.
TODA racing have designed a 4-2-1 system which restores drivability 15% more torque with only 1.5% loss of power.
# TODAs 4-1 type used for comparison.(18100-860-000)

A bench test(Equal length 4-2-1+ Taper) Design.
Taper design is adopted from feedback from both racing and the bench testing.
Race type high flow junction.
Each section of the manifold has optimized pipe lengths, diameters,
and angles as well as high flow junctions.
Made of light weight stainless steel for both durability and looks.
Flange manufactured by high precision machining center. (exhaust port ø38mm)
Standard catalyst can be used."

Er litt usikker på eksossystemet ennå, men det blir enten:

Bilde

eller

Bilde

Sistnevnte er jo definitivt råest, da dette er et rent racing anlegg, men det blir nok også så godt som umulig å få godkjent.
Mulig jeg kjøper begge og bytter mellom bane og gatebruk.

Drivlinje:

Toda Clutch og svinghjul kit

Bilde

eller

Cusco Super Single Clutch system (God for 400hk og 390nm..kanskje litt overkill i en 4AGE?)

Bilde

Cusco MZ LSD

Bilde

TRD Quickshift

Bilde

Cusco Shift lever collar

Bilde

Understell/oppheng:

Fightex N1 Coilover Kit

Bilde

Superflex Polyurethane foringer

Bilde

Cusco Pillowball tension rod

Bilde

Cusco Control arm

Bilde

Cusco Pillowball uppermount

Bilde

Cusco Rear lateral links

Bilde

Cusco Anti roll bar

Bilde

Cusco Carbon Fiber Strut bar

Bilde

Cusco Roll Center Adjuster

Bilde

Cusco Lower Arm

Bilde

Technotoytuning Tracktion Brackets

Bilde

Technotoytuning Front Strut Tri-Bar

Bilde

Bremser:

Wilwood Big Brake Kit

Bilde

Cusco Brake Master Cylinder Stopper

Bilde

Ferrodo DS2.11 (hvis det finnes til AE86)

Bilde

Karosseri:

Carbon bakluke m/Lexan "glass"

BildeBilde

Carbon speil

Bilde

Carbon frontrutelist

Bilde

Carbon fremskjermer

Bilde

Carbon Panser

Bilde

Carbon Takluke

Bilde

Når det gjelder bodykit så er jeg veldig usikker på hva jeg vil ha.
Eneste jeg vet er at jeg vil ha det i carbonfiber om mulig (men det er ikke ett must)
Noen som har noen gode forslag til frontfanger,bakfanger og sideskjørt?

Interiør:

Carbon Dashboard

Bilde

Carbon Dørsider

Bilde

Har vurdert bur, men er fortsatt usikker på dette.
Har heller ikke klart å finne noen stoler jeg har lyst på ennå.

Hjul:

Her er jeg også rimelig blank foreløpig. Forslag taes imot med takk :)
Sist redigert av k_one den 09 jul 2008 00:32, redigert 1 gang totalt.
 #295357  av AE86 Drifter

Har du fått bilen :?: i så fall må vi få se flere bilder av den :D . Det blir moro å følge med på prosjekt tråden og se hvordan ting tar form.For AE86 er jo sjefs bilen :twisted:.
Jeg har den øverste av de to typene eksosanleg du har valgt ut,ganske gromt rør går under bakakselen.

Tips til under stell på bilen : http://www.technotoytuning.com masse gromt til greie priser.Jeg har det meste og det virker ut som det er solide sakker.
 #295388  av Morten

Hehe, her har du ikke tenkt å være gnien på delehandlinga ihvertfall. Må da være lista deler for 100-150k her? :mrgreen:

Vil anbefale deg å sove litt på det før du begynner å handle blindt fra hele denne handlelista her, det er spesielt ett par ting som stikker seg ut i mine øyne: Hvorfor polyforings sett når "alle" foringene alikevel forsvinner til fordel av uniballs på de andre delene i samme lista? Hvorfor Cusco camber plates, når de Toda coiloverene allerede har camberplates? Hvorfor justerbar bensintrykkregulator når bildet av TODA 4ag kitet har både dyser og regulator på bildet (som er matchet utifra forventet effekt fra resten av delene)?

Den eksosmanifolden passer heller ikke LHD biler utifra ryktene desverre (krasjer med styringa), og "Cusco Master brake cylinder stopper" vil heller ikke passe på en LHD..

PS: ikke meninga å være negativ, kun ment som tips så du slipper å bruke masse penger unødvendig på deler som overlapper hverandre/ikke passer :wink:

BILDER av bilen trengs jo selvfølgelig i en prosjekttråd også, så løp og knips :)
 #295397  av k_one

Morten skrev:Hehe, her har du ikke tenkt å være gnien på delehandlinga ihvertfall. Må da være lista deler for 100-150k her? :mrgreen:

Vil anbefale deg å sove litt på det før du begynner å handle blindt fra hele denne handlelista her, det er spesielt ett par ting som stikker seg ut i mine øyne: Hvorfor polyforings sett når "alle" foringene alikevel forsvinner til fordel av uniballs på de andre delene i samme lista? Hvorfor Cusco camber plates, når de Toda coiloverene allerede har camberplates? Hvorfor justerbar bensintrykkregulator når bildet av TODA 4ag kitet har både dyser og regulator på bildet (som er matchet utifra forventet effekt fra resten av delene)?

Den eksosmanifolden passer heller ikke LHD biler utifra ryktene desverre (krasjer med styringa), og "Cusco Master brake cylinder stopper" vil heller ikke passe på en LHD..

PS: ikke meninga å være negativ, kun ment som tips så du slipper å bruke masse penger unødvendig på deler som overlapper hverandre/ikke passer :wink:

BILDER av bilen trengs jo selvfølgelig i en prosjekttråd også, så løp og knips :)
Hehe...du har helt rett...Så jo selv at bensintrykksregulatoren var med etter at jeg hadde lagt den opp...det samme gjelder jo polyforingene...leste meg til det etterpå at de ikke trengs..hehe. Camberplates på coilioverene derimot var jeg ikke klar over, så takk for tipset ;)
Planen er å kjøpe inn "alt", for deretter å sette sammen hele bilen. Jeg tror det blir mer moro enn å sette på en og en del etterhvert. Hvis man gjør det i "vanlig tempo" så er jo de delene man satt på først gamle før de siste kommer på...hehe.
Først å fremst nå så blir det litt sjekking av status rett og slett. Skal ha bilen opp på bukk og gå igjennom hva som må gjøres.
Ser dessverre ut til at det kanskje er litt mer rust enn jeg først hadde håpet på, men det vet jeg ikke helt sikkert ennå.
Uansett, bilder av bilen kommer snart. Har bare ikke fått surret meg til å knipse noe ennå.
 #295548  av David

dette her er jo ingen prosjekttråd, dette er en ønske/handleliste

begyn i det små, du trenger ikke koste på 100k for å bare ha det litt morro sidelengs

fiks feil og bytt slitedeler, få på ett kurrant understell, kjøp deg ei skikkelig sperre, bytt luftfilter og eksos men vær obs. 90% av det som fins på markedet er dårligere enn originalt!!
bytt klosser til endless/project mu

AE86 Drifter skrev: Tips til under stell på bilen : http://www.technotoytuning.com masse gromt til greie priser.Jeg har det meste og det virker ut som det er solide sakker.
hvis du syns dette er gromt tror jeg du har bomma litt
dette er langt fra gromt, men det er helt kurrant for en som skal burne og kjøre opp og ned stripa
 #295591  av k_one

David skrev:dette her er jo ingen prosjekttråd, dette er en ønske/handleliste

begyn i det små, du trenger ikke koste på 100k for å bare ha det litt morro sidelengs

fiks feil og bytt slitedeler, få på ett kurrant understell, kjøp deg ei skikkelig sperre, bytt luftfilter og eksos men vær obs. 90% av det som fins på markedet er dårligere enn originalt!!
bytt klosser til endless/project mu
Er nok ikke bare en ønskeliste. Har allerede begynt litt innkjøp og mesteparten av delene er planlagt innkjøpt før nyttår. Regner med å begynne å skru i februar neste år.
Er heller ikke meningen å kun ha det litt moro sidelengs. Til det skal jeg bygge en egen AE86 eller evt. Supra uten skilter til neste år.
Denne AE86 skal først og fremst være 100 % strøken og gategodkjent, samtidig som det skal bo litt motor og kjøreegenskaper i den når det trengs.
Planen er rett og slett en restaurering, men med grommere biter enn originalt. Karosseriet skal syrebehandles, rettes og sveises og skrus sammen igjen med helt nye deler. (Alt som kan skaffes nytt vel og merke...begynner å bli tynt på delelagrene til Toyota dessverre)
Mulig delelisten blir noe revidert etterhvert, meningen var bare vise hva jeg hadde tenkt så langt. Har uansett satt av 150.000,- kun til deler. Regner med å bruke ca. 100.000 til på arbeidskraft, lakkering osv. og evt. andre uforutsette utgifter.
Planen er å være ferdig innen utgangen av 2009. :)

Uansett, takk for tips til delekjøp. All input settes stor pris på :)
 #296697  av apehest

Har du bestemt hvor du skal syrebehandle den, og funnet hva det koster etc?

Begynner på tilsvarende restaurering av AE86 nå til høsten, og lurer på syrebehandling.
 #296699  av Supramk3turbo

Dette høres virkelig bra ut :) Hva med et par bilder av bilen??
 #296708  av k_one

apehest skrev:Har du bestemt hvor du skal syrebehandle den, og funnet hva det koster etc?

Begynner på tilsvarende restaurering av AE86 nå til høsten, og lurer på syrebehandling.
De eneste som utfører syrebehandling i Norge (som jeg har funnet iallefall) er BS-Teknikk på Snarøya.
http://www.bs-teknikk.no
Prisen ligger på mellom 8000-12000,- kr, litt avhengig av stand på bilen og hvor mye jobb det blir.
De sa du må regne ca 14 dager behandlingstid fra bilen er innlevert, og de har sånn ca 1 mnd. ventetid fra bestilling til du kan levere bilen.
Hadde en kjapp prat med de og de virket iallefall veldig hyggelige og behjelpelige med det jeg lurte på.
Sist redigert av k_one den 24 jul 2008 11:29, redigert 1 gang totalt.
 #296712  av Xlr8

hei. Blir et gromt eksemplar av en rå bil=)

angående syrebehandling er de flere som driver med er flere plasser som driver med galvanisering di har vert fall syre tanker.
kjenner en som driver med dette i rogaland. husker ikke hvor..
di tar betalt pr kilo der vert fall, kjenner ikke satsene desverre,
 #296744  av apehest

Del gjerne det du forsker deg fram til her, jeg sitter som sagt i samme båt som deg :P