TOYPARTS skrev:@lpher skrev:Ok for å ta det fra begynnelsen, sånn at alle kan få det med seg.chris skrev:er gamle supramotorer dårlige??Øy! Watch it!!J/K....det er nok noe i det Toyparts sier...7M blokka er visstnok ikke like bombesikker som hverken 3S eller 2JZ blokka....i original stand that is...mye kan gjøres, og ingenting er umulig...right Toyparts?
@lpher
Grunnen til at jeg sier at 7m motoren er dårlig er ikke for at det er idioter som har konstruert den, tvert i mot, motor som motor er ufattelig slitesterk, og ikke minst den tåler nesten alt.
Hovedproblemet ligger i oljesystemet, problemet er at i veivakselen er det laget noen kanaler som skal samle opp dritt og smuss som kan forekomme i oljen, her er det plugger som kan skrues ut av veiven (normale biler har ikke dette systemet)
Og så grunnen til smuss i oljen, på 7m motoren er det bypass oljesystem dvs et trykkstyrt system med en kuleventil som står i oljefilterholderen, denne skal slippe i gjennom oljen til oljekjøleren når den blir for varm, det sitter også en termostat inni denne holderen.
Det som skjer er at denne kuleventilen virker for dårlig og kan dermed finne på å stenge helt for oljen før den er 90-110 grader, det som skjer videre da er at, oljefilteret rommer 2-3dl olje og når motoren er kald så går det MYE ufiltrert olje rundt i motoren, derfor kommer det dritt og smuss i oljen, og når disse kanalene i veivakslingen er fulle så går dritten rett i lagrene,(dette skjer på 200-230000km) og da er det havari med en gang, jeg har skrudd på MANGEN slike motorer og det er samme leksen på hver og en.
For å få bukt med problemet så overhaler men motoren en gang for alle, lager ny vinkling på hullene i veivakselen, og monterer på et oljefilterforflyttersystem med egen termostat, da får oljen sirkulere som den skal og går i retur i motoren og ikke i bunnpannen som det er originalt.
Fullstendig originalt så tåler disse motorene 450hk,(med stålpakning) bytter man stempler og dyser så tåler de 600hk, bytter man staker og porter toppen så tåler motoren 1150hk, dette er etter gjenntatte testinger i benk av en del supra gutter i statene, på 1150-1170 så revner blokken, så om man modifiserer litt på den så er den ikke noe dårligere enn 2jz blokken.
Det jeg har gjort med min er borret, slipt, nye stempler, staker, pakning, portet topp, manifoyld, turbo, dyser, innsprut,arp over alt, alu svinghjul, trippel disk clutch, er det noen som tror at jeg gleder meg til å begynne å montere motoren sammen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
MVH Erik
Takker for utfyllende svar...har egentlig lurt litt på det der...men aldri fått ett skikkelig svar...until now

@lpher