TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kan noen hjelpe meg litt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#29797  av @lpher

TOYPARTS skrev:
@lpher skrev:
chris skrev:er gamle supramotorer dårlige??
Øy! Watch it!! ;-) J/K....det er nok noe i det Toyparts sier...7M blokka er visstnok ikke like bombesikker som hverken 3S eller 2JZ blokka....i original stand that is...mye kan gjøres, og ingenting er umulig...right Toyparts? ;-)

@lpher
Ok for å ta det fra begynnelsen, sånn at alle kan få det med seg.
Grunnen til at jeg sier at 7m motoren er dårlig er ikke for at det er idioter som har konstruert den, tvert i mot, motor som motor er ufattelig slitesterk, og ikke minst den tåler nesten alt.
Hovedproblemet ligger i oljesystemet, problemet er at i veivakselen er det laget noen kanaler som skal samle opp dritt og smuss som kan forekomme i oljen, her er det plugger som kan skrues ut av veiven (normale biler har ikke dette systemet)
Og så grunnen til smuss i oljen, på 7m motoren er det bypass oljesystem dvs et trykkstyrt system med en kuleventil som står i oljefilterholderen, denne skal slippe i gjennom oljen til oljekjøleren når den blir for varm, det sitter også en termostat inni denne holderen.
Det som skjer er at denne kuleventilen virker for dårlig og kan dermed finne på å stenge helt for oljen før den er 90-110 grader, det som skjer videre da er at, oljefilteret rommer 2-3dl olje og når motoren er kald så går det MYE ufiltrert olje rundt i motoren, derfor kommer det dritt og smuss i oljen, og når disse kanalene i veivakslingen er fulle så går dritten rett i lagrene,(dette skjer på 200-230000km) og da er det havari med en gang, jeg har skrudd på MANGEN slike motorer og det er samme leksen på hver og en.
For å få bukt med problemet så overhaler men motoren en gang for alle, lager ny vinkling på hullene i veivakselen, og monterer på et oljefilterforflyttersystem med egen termostat, da får oljen sirkulere som den skal og går i retur i motoren og ikke i bunnpannen som det er originalt.
Fullstendig originalt så tåler disse motorene 450hk,(med stålpakning) bytter man stempler og dyser så tåler de 600hk, bytter man staker og porter toppen så tåler motoren 1150hk, dette er etter gjenntatte testinger i benk av en del supra gutter i statene, på 1150-1170 så revner blokken, så om man modifiserer litt på den så er den ikke noe dårligere enn 2jz blokken.
Det jeg har gjort med min er borret, slipt, nye stempler, staker, pakning, portet topp, manifoyld, turbo, dyser, innsprut,arp over alt, alu svinghjul, trippel disk clutch, er det noen som tror at jeg gleder meg til å begynne å montere motoren sammen 8) 8) 8) 8) 8) 8)

MVH Erik

Takker for utfyllende svar...har egentlig lurt litt på det der...men aldri fått ett skikkelig svar...until now ;-)

@lpher

#29835  av Amund

TOYPARTS skrev:
@lpher skrev:
chris skrev:er gamle supramotorer dårlige??
Øy! Watch it!! ;-) J/K....det er nok noe i det Toyparts sier...7M blokka er visstnok ikke like bombesikker som hverken 3S eller 2JZ blokka....i original stand that is...mye kan gjøres, og ingenting er umulig...right Toyparts? ;-)

@lpher
Ok for å ta det fra begynnelsen, sånn at alle kan få det med seg.
Grunnen til at jeg sier at 7m motoren er dårlig er ikke for at det er idioter som har konstruert den, tvert i mot, motor som motor er ufattelig slitesterk, og ikke minst den tåler nesten alt.
Hovedproblemet ligger i oljesystemet, problemet er at i veivakselen er det laget noen kanaler som skal samle opp dritt og smuss som kan forekomme i oljen, her er det plugger som kan skrues ut av veiven (normale biler har ikke dette systemet)
Og så grunnen til smuss i oljen, på 7m motoren er det bypass oljesystem dvs et trykkstyrt system med en kuleventil som står i oljefilterholderen, denne skal slippe i gjennom oljen til oljekjøleren når den blir for varm, det sitter også en termostat inni denne holderen.
Det som skjer er at denne kuleventilen virker for dårlig og kan dermed finne på å stenge helt for oljen før den er 90-110 grader, det som skjer videre da er at, oljefilteret rommer 2-3dl olje og når motoren er kald så går det MYE ufiltrert olje rundt i motoren, derfor kommer det dritt og smuss i oljen, og når disse kanalene i veivakslingen er fulle så går dritten rett i lagrene,(dette skjer på 200-230000km) og da er det havari med en gang, jeg har skrudd på MANGEN slike motorer og det er samme leksen på hver og en.
For å få bukt med problemet så overhaler men motoren en gang for alle, lager ny vinkling på hullene i veivakselen, og monterer på et oljefilterforflyttersystem med egen termostat, da får oljen sirkulere som den skal og går i retur i motoren og ikke i bunnpannen som det er originalt.
Fullstendig originalt så tåler disse motorene 450hk,(med stålpakning) bytter man stempler og dyser så tåler de 600hk, bytter man staker og porter toppen så tåler motoren 1150hk, dette er etter gjenntatte testinger i benk av en del supra gutter i statene, på 1150-1170 så revner blokken, så om man modifiserer litt på den så er den ikke noe dårligere enn 2jz blokken.
Det jeg har gjort med min er borret, slipt, nye stempler, staker, pakning, portet topp, manifoyld, turbo, dyser, innsprut,arp over alt, alu svinghjul, trippel disk clutch, er det noen som tror at jeg gleder meg til å begynne å montere motoren sammen 8) 8) 8) 8) 8) 8)

MVH Erik
Fins det egentlig flere svakheter på den bilen/motoren du ikka har funnet? :wink:

#29846  av @lpher

Amund skrev:
Fins det egentlig flere svakheter på den bilen/motoren du ikka har funnet? :wink:
Lite trolig ;-)

Men..så spørs det jo om det er Toyprats som er jæææææskla flink...eller om det er veldig få feil på den bilen....hmm..kanskje en kombinasjon? LOL :D

@lpher

#29879  av TOYPARTS

@lpher skrev:
Amund skrev:
Lite trolig ;-)

Men..så spørs det jo om det er Toyprats som er jæææææskla flink...eller om det er veldig få feil på den bilen....hmm..kanskje en kombinasjon? LOL :D

@lpher
Hmm jo ja det er noe som jeg ikke har funnet ut av enda, når man får hjulspinn med bilen, så begynner den å hoppe og sprette bortover gaten, jeg har prøvd å finne ut hva det er men har ikke klart det enda, har bestilt nye bærearmer, stabstag og linkarmer i håp om at det forsvinner

MVH Erik

#29958  av @lpher

TOYPARTS skrev: Hmm jo ja det er noe som jeg ikke har funnet ut av enda, når man får hjulspinn med bilen, så begynner den å hoppe og sprette bortover gaten, jeg har prøvd å finne ut hva det er men har ikke klart det enda, har bestilt nye bærearmer, stabstag og linkarmer i håp om at det forsvinner

MVH Erik
Hmm...wierd...det eneste jeg husker om hopping var dårlige dempere foran på celican...da hoppern istedet for å spinne...ble det meg fortalt... :-)

Har du sjekka andre supra forum om dette fenomenet da? Silly question sikert men..i had to ask ;-)

@lpher

#30056  av erling

Skulle vel tyde på slitte dempere eller foringer ja. :)
 #30071  av SupraTurbo

Hei

Er nok litt dyrt ja:!:

Kjøpte min 88" Supra Turbo i sommer for 115'. Den hadde gått 137' og var oppjustert til 280 hk.
Om blokka er svak vet ikke jeg men kan i allefall si at drivverket er sollid som f**n. Dessutn er det en konge bil som er kjempe å kjøre. Går gått gjør de når turboen slår inn. Men vi anbefalle å montere dumpventil får å spare giret får påkjenningen under giring i høyt turtall.
Vedlegg
Kopi av Supra vf.jpg
Kopi av Supra vf.jpg (25.27 kiB) Vist 2776 ganger
 #30078  av @lpher

SupraTurbo skrev:Hei

Er nok litt dyrt ja:!:

Kjøpte min 88" Supra Turbo i sommer for 115'. Den hadde gått 137' og var oppjustert til 280 hk.
Om blokka er svak vet ikke jeg men kan i allefall si at drivverket er sollid som f**n. Dessutn er det en konge bil som er kjempe å kjøre. Går gått gjør de når turboen slår inn. Men vi anbefalle å montere dumpventil får å spare giret får påkjenningen under giring i høyt turtall.

Ahh...enda en supra eier ja...welcome to the club.... :-)
Det går en tilsvarende mkIII i trondheim vet jeg...samme farge etc. men uten turbo...stakkar ;-)

Er du fornøyd med bilen så langt da?

@lpher
 #30085  av SupraTurbo

Er kjempe fornøyd. Beste bil jeg har hatt. Har hatt to BMW 3.20 e30 før da bare men likavæll!

Vi møtes sikkert på tirsdag eller siste torsdag i januar på heimdal eller korr det va møte i TSCN. Du er medlem der?

#30086  av TOYPARTS

erling skrev:Skulle vel tyde på slitte dempere eller foringer ja. :)
Hehehe, nei det er det ikke for der var alt nytt, men jeg skal montere polyruthan hele veien i år, så vi får se når sesongen begynner

MVH Erik
 #30098  av chris

SupraTurbo skrev:Er kjempe fornøyd. Beste bil jeg har hatt. Har hatt to BMW 3.20 e30 før da bare men likavæll!

Vi møtes sikkert på tirsdag eller siste torsdag i januar på heimdal eller korr det va møte i TSCN. Du er medlem der?
Velkommen hit!! :) Regner med vi kanskje sees på det treffet arrangert i regi av bilforumet.net på tirsdag? Du skulle for øvrig vært med på toyota-treffet vi hadde nå lørdag kveld ;)
 #30110  av @lpher

SupraTurbo skrev:Er kjempe fornøyd. Beste bil jeg har hatt. Har hatt to BMW 3.20 e30 før da bare men likavæll!
LOL ;-)

SupraTurbo skrev: Vi møtes sikkert på tirsdag eller siste torsdag i januar på heimdal eller korr det va møte i TSCN. Du er medlem der?
Tirsdagen it is... :-) Ikke medlem i tscn lengre nå nei... ;-)

@lpher

#30123  av Goose

Synes at bilen i contrast av det skyltet som det står: "Lekende Barn" Passer fint...

Bilen er kjempe fin... Har du noen bilder av inventaren?

#30160  av SupraTurbo

Goose skrev:Synes at bilen i contrast av det skyltet som det står: "Lekende Barn" Passer fint...

Bilen er kjempe fin... Har du noen bilder av inventaren?

Kan legge ut noen bilder på eget emne.
Sjekk supraforumet.