TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lillegul "Ting Tar Tid"

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#236995  av Morten

Har forresten ikke lagt ut bilder av den lille radiatoren til IC kretsen jeg skal prøve i år :lol: Bittelitt redd for at den blokkerer for mye for den andre radiatoren da men, *time will show*. :mrgreen:
Vedlegg
100_0020v1.JPG
100_0020v1.JPG (99.91 kiB) Vist 841 ganger

#236996  av sindrejl

Morten skrev:Har forresten ikke lagt ut bilder av den lille radiatoren til IC kretsen jeg skal prøve i år :lol: Bittelitt redd for at den blokkerer for mye for den andre radiatoren da men, *time will show*. :mrgreen:
ja vakke store tassen det der :lol:

#236999  av Dr.Ling

Er sikkert stor nok som heat-exchanger til intercoolern. Noen skulle laget en fet radiator + IC radiator i ett, ved siden av hverandre, i aluminium.

Finfin brakett/adapter til stor-skivene bak. Artig å se originalkalippern bite seg fast i kjekskanten der.

#237259  av Morten

Dr.Ling skrev:Er sikkert stor nok som heat-exchanger til intercoolern.
Til og med den lille jeg kjørte med i fjor var egentlig stor nok, sikkert mye pga volumet av vann i kretsen. Men hadde nå lyst å prøve en som var mer riktig størrelse på en gang for å sammenligne litt uansett. :lol:

#237261  av Morten

Da var tilsvarende løsning på plass foran også. Biter litt bedre enn jeg var vant med hvis intrykket fra testturen stemmer.. :lol: Har brukt Supra MKIV 324mm skiver foran og Porterfield R4E klosser rundt om.
Vedlegg
100_0039v1.JPG
100_0039v1.JPG (59.41 kiB) Vist 840 ganger
100_0036v1.JPG
100_0036v1.JPG (68.11 kiB) Vist 842 ganger
Braketter foran
Braketter foran
100_0037v1.JPG (84.17 kiB) Vist 838 ganger

#237324  av kennethx

Morten skrev:Da var tilsvarende løsning på plass foran også. Biter litt bedre enn jeg var vant med hvis intrykket fra testturen stemmer.. :lol: Har brukt Supra MKIV 324mm skiver foran og Porterfield R4E klosser rundt om.
Nice :D
R4-E Endurance Race Compound
A carbon kevlar compound made to last a bit longer than the original R-4 compound. The R4-E compound is designed to endure higher prolonged temperature and still has pad life as long or longer than Porterfield R-4 do. This pad is great for club enduro events and applications where temperatures are at their maximum.

Selv har jeg R4-S klosser.
http://www.porterfield-brakes.com/pads.html
 #295888  av Morten

Mr2 Mk2 skrev:noe nytt her Morten eller har du Stuet "lillegul" helt bort?
Lillegul er nok stuet helt bort ja! :mrgreen:

Sleit fælt med et kokeproblem på bane (aldri problem på veien). Etter mye om og men (lite tid og enda mindre arbeidslyst) blei motoren plukka ut nå i vinter og åpna i jakta på å bli kvitt problemet en gang for alle. Men var litt pitting på toppen av et stempel, så plukka i molekyler og gikk over. Honing, nye stempler og lagre, planing av topp, balansering og litt annet generelt overhaling blei tatt når det først gikk å komme til, så bør være like bra igjen når den engang får rota seg tilbake i bilen. :lol:

Ellers er det mye venting på deler og arbeidslyst når en først skal ut med ting.... Så blir gjort litt mere i samme slengen. :wink: Orginale LSD'en er blitt bytta ut med en ny TRD sak, og siden Arne Rebel kjører rundt med gamle clutch og svinghjulet mitt, så må jeg inn med en sånn ORC twin-plate jeg snopa til meg for en stund siden. Venter fortsatt på utløserlageret til den bare, men skal være like rundt hjørnet nå.... Litt andre endringer skjer vel og underveis har jeg følelsen av... her er et lite stemningsbilde: :mrgreen:
DSC00039.JPG
DSC00039.JPG (193.07 kiB) Vist 860 ganger
 #295959  av lexusmann

Eh...temmelig frisk rørløsning der, Morten!!! :shock: Men du pleier jo å få det til, hehe... :wink:
 #301624  av Morten

Kan vel kanskje prøve å finne noen bilder av tinga som har skjedd det siste året. En del av de tidligere forsvant i et harddisk crash desverre...

Her er hovedgrunnen til kokeproblemet jeg sleit med:
DSC00147.JPG
DSC00147.JPG (333.24 kiB) Vist 824 ganger
Kun flensen igjen av screamer pipen, noe som har ført til at gloheit eksos har blitt blåst ut rett på blokka på syl 2 og 1, olje-vann varmeveksleren, termostathus, begge hose-from-hell samt oljereturen fra turbo... Ikke akkurat en ideell situasjon kan man si, og egentlig litt flaut å ikke oppdage mens ting sto i bilen. Sier litt om hvor trangt og "service vennlig" Greddy sitt design er.
DSC00146.JPG
DSC00146.JPG (315.78 kiB) Vist 827 ganger
Resultat etter nøyere sjekk var at det var begynt å bli endel pitting på stempel 2 og litt på stempel 1 etter at disse sylindrene hadde gått veldig varme. Toppen var og skeiv etter div kokinger, og rådelageret på nr2 så heller ikke spes godt ut etter tenningsbanken. Se og lær gutter, og ikke slurv slik selv! :lol: Bildene av disse skadene forsvant desverre med HD'en.
 #301625  av Morten

Motor blei overhalt med nye lagre, honing, nye stempler og stempelringer, planing av topp, nye pakninger, nye HFH'er samt ny vannpumpe og termostat for å safe mest mulig angående fremtidig koking om jeg skulle ha oversett andre ting.

Greddy eksosmanifolden blei sveist opp igjen (for N'te gang), tror vi fant sprekker ca 10 forskjellige steder denne gangen. :roll: Hengt på og ting gjort klar for å heises i. Dette var før vårtreffet på ACR, og mangla stort sett bare det spesielle utløserlageret for den "nye" twin plate clutchen for å komme i igjen.
DSC00251.JPG
DSC00251.JPG (272.12 kiB) Vist 824 ganger
DSC00252.JPG
DSC00252.JPG (251.66 kiB) Vist 828 ganger
Enden på visa var at lager ikke kom i tide til å kunne rekke ACR uansett, så AE86'en blei snekra sammen via EU og så litt elementær klargjøring for lang ACR sesong i nord. Det førte til at en plutselig ikke hadde like stort tidspress for å bli ferdig med mr2'en likevel. Noe som igjen førte tankene mot at jeg egentlig ikke hadde lyst å ha i den hekkans sprekkeferdige Greddy-drit manifolden en gang til som en tikkende bombe... og hvis en først skulle ha en ny manifold, kunne det jo vært artig å prøve en annen og litt mer moderne turbo og i samme slengen :mrgreen: Tankene gikk først til å lage manifold selv, men trengte ikke gruble alt for lenge for å komme til at med min tilgjengelige tid og arbeidslyst ville det ta ca et århundre, og da var det bedre å jobbe litt ekstra på jobb og heller kjøpe ferdig. :lol: Valget endte på en Full Race manifold med T3 flens, som har et design jeg har troa på spesielt på kollektoren som jeg anser som viktig. Det skada heller ikke at de har noe påstått "livstidsgaranti mot sprekking".
DSC00109.JPG
DSC00109.JPG (238.55 kiB) Vist 824 ganger
DSC00110.JPG
DSC00110.JPG (183.91 kiB) Vist 824 ganger
 #301630  av hmsilset

Er viktig at ting holder da,og tåler den de raske rundene dine så må det jo være sterkt materiale :P har ikke lest så mye om bilen din jeg.Hvor mange hk har du sånn ca på denne bilen?
 #301631  av Morten

En nesten ny GT3076R (AR 0.82?) turbo blei snappa opp lokalt for bruk denne gangen. Kjøpte og med ferdig 3" DP fra fullrace sammen med manifolden, men glemte å spesifisere flensen, så den kom selvfølgelig med 2,5" 4-bolt og ikke 3" 4-bolt flens som jeg trenger på denne turboen. Føltes litt surt at det første jeg måtte til med på flotte robot-tig sveisa downpipen var å gå løs med vinkelsliper :lol: Jaja, sånn kan det gå og var jo ikke så ille at det ikke kunne fikses uansett. En kombinasjon av å ville klare støykrav på Rudskogen/Våler for eventuelle kjøringer der, strenge regler på den lokale dynoen, og ett ønske om lettere å kunne høre fremtidige skader ala den jeg akkurat har lagt opp bilder av førte til at WG eksosen denne gang skulle rutes tilbake i eksosen. Etter litt kapping, sliping og knoting var DP'en ferdig punkta sammen for sjekk.
DSC00100.JPG
DSC00100.JPG (245.27 kiB) Vist 824 ganger
DSC00102.JPG
DSC00102.JPG (346.4 kiB) Vist 829 ganger
DSC00103.JPG
DSC00103.JPG (341.31 kiB) Vist 826 ganger
DSC00105.JPG
DSC00105.JPG (360.48 kiB) Vist 826 ganger
 #301635  av Morten

Nå som turboen var større enn før var det plutselig ett par andre ting som måtte på plass for at den totale pakken skulle virke lovende. Bensinsystemet var en av tingene. De gamle PE 800cc sidefeed dysene blei plukka ut, og inn kom ett sett med HKS 1000cc top feed dyser jeg kom over på salg så prisen for en skjelden gangs skyld var ok, samt en HKS top feed fuel rail for å kunne bruke de.
DSC00107.JPG
DSC00107.JPG (286.55 kiB) Vist 824 ganger
DSC00095.JPG
DSC00095.JPG (235.64 kiB) Vist 824 ganger
I tillegg hadde jeg allerede hatt en JUN-kopi innsugsmanifold på hylla i et par år som jeg ikke var fornøyd med innvendig, og som derfor hadde ligget og støva ned. Med såpass turbo som den jeg skal prøve nå følte jeg at innsugsmanifolden og måtte ut og lufte seg, i håp om å fortsatt kunne ha et akseptabelt register å kjøre på. Manifolden blei henta frem fra hylla, og oppfiksing påbegynt med oppfresing av portene mot toppen og selve bolthullene i flensen (selv ikke de lina opp! :shock: ) Etter en kjapp prøvemontering på bukken dukka det derimot opp en ny utfordring som jeg ikke angang hadde tenkt på muligheten for... :?
DSC00228.JPG
DSC00228.JPG (240.71 kiB) Vist 825 ganger
DSC00235.JPG
DSC00235.JPG (228.19 kiB) Vist 825 ganger
Ikke lett å få på noen IC rør når flensen har den vinkelen? Huttetu... :roll: Etter en liten økt med baufil og mock-up for å se hvor mye som trengtes ser en hvor feil vinkelen egentlig var.
DSC00031.JPG
DSC00031.JPG (214.23 kiB) Vist 829 ganger
 #301639  av Morten

Dette problemet ble begynt fiksa ved å kappe til deler av et 3,5" alu rør som ble punkta inn mellom plenum og flens for å gi riktig vinkel. (har visst ingen bilder av det). På denne tiden begynte jeg å bli såpass lei av å bruke tid på den manifolden at når det plutselig dukka opp en brukt ekte JUN-manifold på markedet fikk jeg haia til meg den for å spare litt tid. Litt artig å sammenligne kopi og orginal også da, hehe. JUN manifolden var litt modifisert på hjørnet. Ser ut som om noen engang har sveist inn ny flens for å ha spjeldet der (noe som i såfall ikke vil funke så godt med slikt plenum design i mine øyne), men er sveist inn en plate der i etterkant, og ser greit ut inni fortsatt.
JUN.JPG
JUN.JPG (286.84 kiB) Vist 825 ganger
JUN_inlet_IMG_1302.jpg
JUN_inlet_IMG_1302.jpg (218.98 kiB) Vist 828 ganger
Jun_inside.IMG_1565 (2).JPG
Jun_inside.IMG_1565 (2).JPG (21.34 kiB) Vist 1009 ganger
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11