TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 7" LCD sjerm med VGA.

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#30496  av angrykid

Goose, hva med å bare lage en dedikert mp3 spiller i bil, basert på HK/CPU/RAM? altså, kjøre alt på ramdisk. Vil dette fungere? Du trenger jo i grunnen ikke HD, siden du kan kjøre alt på ramdisk. Men det vil bli dyrt, du trenger jo rundt 3gb med ram for å få til en noenlunde bra samling med musikk, samt ett Bluetoothadapter eller annet type trådløst overføringsmedia, slik at du slipper å strekke kabel ut i garasjen.. bluetooth har jo ca ti meters rekkevidde, trådløst accesspunkt har noe lengre.. vil dette være noe som er mulig?

Eventuelt, hvor monterer du dette for at det skal holde seg tørt? (les: det kan jo forekomme fuktighet i en bil, selv hvor ny den er)

#30501  av hovik

Dude, skal du bruke ram-drive kreves det strøm på HK hele tiden. Det er mildt sagt optimistisk i bil. Men å bruke flash i steden for HD er en mulighet, men det er j... dyrt sammenliknet med HD, selv for bærbare.

blåtann suger til å overføre med, kun 720kbps, dvs godt under 90kBps med protokoll overhead. Foreløpig er 802.11b dongle å foretrekke intill usb2 802.11g kommer.

#30504  av angrykid

Hmpf, da funka jo ikke den ideen heller. :-|
Vel, da får man se seg om etter andre løsninger for å slippe cd-plater i bilen.. (ja, jeg er litt lei, for jeg klarer å rote noe sinnsykt) :D
 #30505  av SupraTurbo

Lurer på om det er mye arbeid får å få til noe slikt til meg?
Har jo laptop i biln med musikk på frå før. Må sikkert bare ha en slik "touch" skjerm og programvare eller...... :shock: ?

Koster noe slikt da?

#30512  av Goose

hvis du skal ha hele pakka inkludert, kasse, hk, ram, hdd, gps, LCD, kabler PSU osv... så kommer det på mellom 13 og 15 tusen.
+ arbeid som du utfører selv.

Systemmet kan utvides og jeg jobebr alerede med å kunne kjøre telefon fra SE Z600 og T610 via bluetooth til PCen og bruke PCen bilens anlegg til mobil samtaler (krever å montere en microfon, men det er ikke noe problem) i tilleg så jobebr jeg med å teste ut de forskjelle stemme styrings systemmer slik at du kan styre Pcen ved hjelp av Touchscreen som flølger med LCd jeg skaffe elelr stemmen: eks. "NEXT SANG" så blir neste sangen spilt...

Videre jobber jeg med noen karer fra USA om å finne en løsning der du kan ka satelitt tilkobling i bilen uten å bruke svære talerken eller en stor antenne. Det er mulig, teknologine er det, men problemmet er at dette er dyrt, derfor er dette et prosjekt som vil ta tid.

Neste steg er å komble bilens ECU til å kunen vises på sjermen, dette er alerede løst, valdig mange software som er tilgjendelig på markedet. Gutta i usa jobber med å tester ut forskjellig software hvor av dem velger den beste.

Neste steg er brytere. JEg jobber privat med en prosjekt som du setter de 8 utgangene til pararell porten til høy elelr law slik at du kan styre releer med den og bruke dette til å sette på eller av diverse ting i bilen. eks: neon lys inne og ute osv...

Kamera løsningen har jeg begynt så vidt å kikke på. Driver å leter i USA etter kameraer som er bra og billig. DEt skal være kameraer som kan brukes i natt dvs med nightvision eller ir view. HAr kommet et stykke på vei men synes det er drøyt med 2000 for kamera...

Så mulighetene er der, har par ting til som jeg har i tankene angående utvidelse av systemmet men jeg er i planlegings fasen sammen med 3 stykekr i USA så vi komemr nok med planlagt idee når den tid kommer...

Har du noen spørsmål angående slik system, lurer du på komponenter og priser så er det bare så spøre... send meg gjerne PM eller noe...

#30538  av angrykid

Det jeg stusser litt på her sånn i første omgang, er hvordan få den PSU'en til å gå på 12v, er det bare å finne tak i en omformer? Men greit nok, det er sikkert en enkel sak å finne ut av.

Dernest så funderer jeg på hvor vidt det er mulig å montere dette uten å være redd for fuktighet? Med tanke på at en pc er jo ikke akkurat veldig motstandsdyktig når det kommer til fuktighet. Så det jeg hadde i utgangspunktet trodd, ville vært at man måtte skjerme dette på noe vis med ett eller annet stoff som man kunne smøre på HK/HD osv.. Men noe sier meg at jeg tar feil. For så lenge man har en garasje, så vil jo bilen holde seg tett innvendig. vel vel, hodet mitt erikke klar i kveld, det er sent.

Jeg vil gjerne tro at hvis man kjøper noe ferdiggreier, slik som bildet mitt viser. Den er ikke større enn 30x30 eller noe slikt. Så er det jo en smal sak å montere dette en lur plass, for eksempel i hanskerommet. (ta ut det, så klart) men det vil vel være mye mer plassbesparende å montere inn i mini atx hovedkort, med en minimal kjøler, eventuelt en CPU som ikke trenger mye kjøling, som for eksempel litt nyere pentium-cpu'er.

men om du hadde en tegning, eller ett bilde av hvordan du har montert dette, så ville jeg vært veldig lykkelig om du kunne lagt det ut, slik at jeg fikk sett litt hvordan du har gjort det. For jeg har og veldig lyst på en pc i bil, men det er det tekniske som stopper meg. :-|
Vedlegg
Dette må da være en fin løsning.
Dette må da være en fin løsning.
I208463.jpg (3.17 kiB) Vist 4535 ganger

#30539  av Goose

her er skjema som viser hvordan ting kan kobles i en bil.
Dette er skjema over hvordan jeg planlegger å ha ting, men mangle en hel masse.
http://martin.webdesigns.no/montering/sjema.jpg

Du bruker miniitx kabinett.
Her har du bildet av kabienttet mitt:
http://martin.webdesigns.no/montering/4.jpg

Kabinettet tar jeg ut hver gang jeg parkerer bilen i garasjen... Desuten så bruker jeg ikke PC i bilen på kort turer eks. frem og tilbake til jobben eller byen...

Kabinettet er liten29x27x5,5(BxDxH). oh hovedkortet er 17x17cm (en Via epiam men nemiah kjærne)

PSU bruker jeg sinuskurtev inverter men skal gå over til Opus 150W PSU som er egnet til bil bruk...

Epia-m Hovedkortet er veldig lite strømkrevende og utvikler nesten ikke varme...

Kondensproblemmer kan bli akuelt, men siden jeg tar ut ting fra bilen så får jeg ikke dette problemmet, desuten sjermen tåler ikke mer en -18 grader (tror jeg det var)

#33453  av MRQuoc

siden alle skal ha pc i bilen , dropper jeg meg ut litt , pakker en iPOD i bilen istedet for tenker jeg :] *prøve å være annerledes*

#33456  av Goose

Som om jeg hørte et evig kverulant..
Nå må du gi deg.
Det at alle skal ha betyr ikek at ikke du kan ha, utfordringer ligger i hvem som får den råeste løsningen... :roll:

#33458  av MRQuoc

når den råeste løsningen , er behovet mitt .. skal jeg tenke på det :)
inntil da ønsker jeg å være annerledes :]

#33515  av Zerpent

Goose skrev:her er skjema som viser hvordan ting kan kobles i en bil.
Dette er skjema over hvordan jeg planlegger å ha ting, men mangle en hel masse.
http://martin.webdesigns.no/montering/sjema.jpg
:? Jeg er litt redd sånne skjemaer...

#33537  av Goose

Zerpent: hva er du redd for?

Trenger du hjelp?

#33558  av CelicaTurbo

Goose: den skjermen som du har, hvordan er den egentlig? Har en kompis som kjøpte seg en skjerm for svideo (gul plugg) til tross for at jeg anbefalte ham å kjøpe en skjerm med vga-kontakt. Er vel unødvendig å si at det ble totalt ubrukelig for å se noe særlig av brukergrensesnittet: umulig å lese tekst eller å se menyvalg. Men det jeg lurer på er om en vga skjerm er godt og tydelig når det gjelder tekst? Eller blir det litt smått? Og hva er egentlig oppløsningen på en slik skjerm? :)