TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Newsflash/Sneakpeak - Rockford Fosgate 2004

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #30764  av @lpher

Tenkte jeg bare skulle lodde stemninga å høre hva folk tror om de nye produktene som kommer fra Rockford Fosgate i 2004 ;-)

I motsetning til de fleste andre fabrikater i denne bransjen, så har RF allerede lagt ut info om de nye produktene sine....som kommer i løpet av våren/sommeren:

http://www.rockfordfosgate.com/home/

@lpher

#30766  av @lpher

Punch Serien Subber:
Vedlegg
Punch Stage 3 (P3)
Punch Stage 3 (P3)
P310D2.jpg (9.73 kiB) Vist 4738 ganger
Punch Stage 2 (P2)
Punch Stage 2 (P2)
P210S4.jpg (10.03 kiB) Vist 4738 ganger
Punch Stage 1 (P1)
Punch Stage 1 (P1)
P110S4.jpg (10.28 kiB) Vist 4738 ganger

#30769  av @lpher

Power Serien Subber:
Vedlegg
Power Stage 2 (T2)
Power Stage 2 (T2)
T210D2.jpg (11.38 kiB) Vist 4737 ganger
Power Stage 1 (T1)
Power Stage 1 (T1)
T110D2.jpg (11.72 kiB) Vist 4737 ganger

#30771  av CelicaTurbo

ser ut som om produsentene satser mer og mer på spesielle og stilige utseender.. vil ikke dette ha effekt på lydkvaliteten sammenlignet med et produkt som kun er designet for god lyd?

#30774  av @lpher

CelicaTurbo skrev:ser ut som om produsentene satser mer og mer på spesielle og stilige utseender.. vil ikke dette ha effekt på lydkvaliteten sammenlignet med et produkt som kun er designet for god lyd?
Good point....men det er nettopp det som er grunnene til at RF har holdt seg på topp i så mange år...de lar ikke designet komme i veien for produktenes evne til å lage god lyd...

Men...som vi så litt av i 2003 kolleksjonen...så var det en del bling-bling design på de rimeligste produktene....som nok er ett resultat av at det amerikanske markedet for tiden krever den type design....jeg for min del var sterkt uenig i noe av designet i fjor :-) MEN...jeg kan bekrefte at selv om det kanskje så slik ut...(litt mere plastikk look enn nødvendig) så var ikke lydkvaliteten kompromitert :-)

Så det er vel derfor de nå i tillegg til å ha Punch/Power/Team RF....lager enda flere oppdelinger i form av 'stages' ala det vi ser på trimming :-)
Slik at vi som ønsker god ol' fashion high quality sound og har muligheten til å betale for det...skal få det i form av dyreste Punch (eks. P2-P3 sub)...og kanskje til og med Power. (T1 sub)
Mens 'de yngste' som foretrekker bing-bling'en får det med de minste produktene i Punch serien....(P1 sub)

@lpher

#30780  av CelicaTurbo

joda, er klar over at Rockford har et godt rykte å ta vare på, og at det er med god grunn at de har det ryktet. Men jeg tenker det må være vanskelig å oppnå det samme når du også har design å tenke på, men dessverre er det jo slik at dem ønsker å selge blingblink også, stereo har jo i en stor del blitt del av bilstyling nå med plaxiglass og neonrør og all den stasen der :) For min del skulle gjerne hele stereoen vært usynlig, bortsett fra en spiller med en super skjerm med god funksjonalitet og mange muligheter (svømmende delfiner driter jeg i :) ). Egentlig skulle jeg gjerne hatt radiodelen i min nåværende Clarion spiller og fått den inn i min gamle Panasonic spiller, for den spilleren var vesentlig lettere å betjene, hadde flere muligheter, mye lettere å få stillt bra inn og det er kanskje derfor den gav merkbart bedre lyd også :)

#30793  av @lpher

CelicaTurbo skrev: joda, er klar over at Rockford har et godt rykte å ta vare på, og at det er med god grunn at de har det ryktet. Men jeg tenker det må være vanskelig å oppnå det samme når du også har design å tenke på,
True...blir vanskeligere dess flere kundegrupper de ønsker å tilfredstille...
CelicaTurbo skrev:
men dessverre er det jo slik at dem ønsker å selge blingblink også, stereo har jo i en stor del blitt del av bilstyling nå med plaxiglass og neonrør og all den stasen der :)
LOL...affraid so ;-)
CelicaTurbo skrev:
For min del skulle gjerne hele stereoen vært usynlig, bortsett fra en spiller med en super skjerm med god funksjonalitet og mange muligheter (svømmende delfiner driter jeg i :) ).
Amen! :D Heldigvis så begynner det å dukke opp spillere nå etterhvert som har hovedfokus på god lyd...men med skikkelige minimalistisk design i tillegg :-)
CelicaTurbo skrev:
Egentlig skulle jeg gjerne hatt radiodelen i min nåværende Clarion spiller og fått den inn i min gamle Panasonic spiller, for den spilleren var vesentlig lettere å betjene, hadde flere muligheter, mye lettere å få stillt bra inn og det er kanskje derfor den gav merkbart bedre lyd også :)
Hmm...det høres ut for meg som om det ikke var den rimeligste Panasonic spilleren ihvertfall :-) Åssen har du stilt inn lyden foresten?
Bass/diskant/z-enhanzer?

@lpher

#30797  av CelicaTurbo

Panasonicen var en DF602 som var handlet fra USA i den tiden da jeg ikke viste at dette betydde en del begrensninger i radiobiten :? Men ellers likte jeg den meget godt, likte også meget godt den Panasonicen jeg hadde i MR2'en, litt eldre MD spiller men jeg likte lyden fra begge to, klar og fyldig uten at jeg gjorde noe annet enn diskant +1 og bass +2-3 mener jeg. Jeg synes jeg husker Markus fikk denne fra bilen av nye eier når den ble solgt men det er mulig jeg tar feil? Ingen Z-greier der (det var noe slikt i spilleren men jeg syntes ikke det gjorde noe særlig fordelaktig med lyden).

Clarion spilleren derimot, tror hovedproblemet er at den ikke hadde egen linjeutgang for sub slik at jeg må drive denne av signalene for bak-kanalen. I tillegg er lyden rett og slett litt tam. Forsterkeren er 4-kanals hvor fronthøytalerne og sub drives av forsterker, mens bakhøytalerne drives av spilleren. Dvs at jeg må bruke forsterkerens nivåregulering for å stille forholdet mellom bakhøytalerne og subben istedenfor å kunne bruke spilleren til dette. Nå står spilleren innstill på +3 frontvekt i lyden for jeg liker best at lyden bare fyller bilen uten at man egentlig hører hvor den kommer fra, om enn kun ane at lyden kommer forfra. Jeg har prøvd meg frem med instillinger av bass og diskant men etter flere måneder uten å være helt heldig fant jeg egentlig ut at jeg likte best lyden av Z-ench som jeg mener kaltes Excite, selv om den blir litt stram på høyt volum. I tillegg er jeg avhengig av å bruke loudness på lave volum for lyden er rett og slett bare tam og kjedelig uten, dette følte jeg ikke noe behov for på noen av Clarion spillerne.. I tillegg suger brukergrensesnittet maks, jeg har enda ikke forstått hvordan jeg skal skru av skjermspareren :?

Men det positive er en meget god radiodel, den er flink til å finne beste frekvens uten opphold i lyden. Det eneste savnet her er at min siste Panasonic spiller var slik at den husket siste volum på radio og spiller seperat. Kjekt når lydstyrken kan være ganske så forskjellig når man bytter mellom radio eller cd, kunne tenkt meg dette på Clarion også :)

#30827  av @lpher

CelicaTurbo skrev: Panasonicen var en DF602 som var handlet fra USA i den tiden da jeg ikke viste at dette betydde en del begrensninger i radiobiten :? Men ellers likte jeg den meget godt, likte også meget godt den Panasonicen jeg hadde i MR2'en, litt eldre MD spiller men jeg likte lyden fra begge to, klar og fyldig uten at jeg gjorde noe annet enn diskant +1 og bass +2-3 mener jeg.
DFX602 er en god spiller ja...god lyd og en kurant utseende....kosta vel i utgangspunktet litt mer enn den Clarion DXZ528 du kjøpte av meg....det er den du bruker nå...eller?
CelicaTurbo skrev:
Jeg synes jeg husker Markus fikk denne fra bilen av nye eier når den ble solgt men det er mulig jeg tar feil? Ingen Z-greier der (det var noe slikt i spilleren men jeg syntes ikke det gjorde noe særlig fordelaktig med lyden).
Z-enhancer er Clarions versjon av Loudness funksjonen....en variabel sådan...slik som Sony har sin EQ3 og Pioneer har sin EEQ+ and so on and so on ;-)
CelicaTurbo skrev:
Clarion spilleren derimot, tror hovedproblemet er at den ikke hadde egen linjeutgang for sub slik at jeg må drive denne av signalene for bak-kanalen.
Snakker vi om spilleren du kjøpte av meg nå? Er da linjeutgang på den i tilfellet da :-) Forstår jeg deg rett nå så har du koblet til forsterkeren anlegget via høy-nivå inngangen...noe som ikke er det beste..OM spilleren du bruker har linjeutganger...er litt confused om du bruker den Clarion'en jeg solgte deg nå eller ikke ;-)
CelicaTurbo skrev:
I tillegg er lyden rett og slett litt tam. Forsterkeren er 4-kanals hvor fronthøytalerne og sub drives av forsterker, mens bakhøytalerne drives av spilleren.
I en ST18x celica...så ville det ideelle i ditt tilfelle, uten å bytte ut noe, være å legge opp phonokabel til forsterkeren (Forutsatt at du bruker den DXZ528 spillern da ;-) ) og bruke forsterkern på subben og de to bakre høytalerne...dette fordi de bakre høytalerne er fysisk større og trenger den ekstra effekten forsterkeren kan gi...mens du monterer en kondesator på plusskabelen på 4" i front...på rundt 100-150microFarad..for å dele de av slik at de lar være å prøve å spille dypbass..noe de definitvt prøver på...selv om de ikke får det til...det er nemlig dette som gjør at lyden din blir anstrengt når du bruker z-enhancer eller lign. på litt høyere volum ;-) ..og kobler så disse høytalerne på spilleren....for ved å skjerme de for den aller laveste bassen har vi gjort dem betydelig mer lettdrevne...voila...så har du kongeanlegg uten å kostet på det noe mere! :D
CelicaTurbo skrev:
Dvs at jeg må bruke forsterkerens nivåregulering for å stille forholdet mellom bakhøytalerne og subben istedenfor å kunne bruke spilleren til dette. Nå står spilleren innstill på +3 frontvekt i lyden for jeg liker best at lyden bare fyller bilen uten at man egentlig hører hvor den kommer fra,
om enn kun ane at lyden kommer forfra.
Good call...det ideelle er nettopp dette...at man ikke skal oppfatte at lyden kommer 'fra høytalerne' men fra forskjellige plasser 'i lydbildet' ..fikk ikke forklart det noe særlig men...i regner med at dere skjønner hva jeg prøver å forklare ;-)
CelicaTurbo skrev:
Jeg har prøvd meg frem med instillinger av bass og diskant men etter flere måneder uten å være helt heldig fant jeg egentlig ut at jeg likte best lyden av Z-ench som jeg mener kaltes Excite, selv om den blir litt stram på høyt volum.
Enig....i de FÅ tilfeller jeg må benytte meg at loudness/z-enhacner og div andre EQ ting i demosammenheng (ikke i min bil vel og merke ;-) )...så bruker jeg Excite på clarions spillere ihvertfall... :-)
CelicaTurbo skrev:
I tillegg er jeg avhengig av å bruke loudness på lave volum for lyden er rett og slett bare tam og kjedelig uten, dette følte jeg ikke noe behov for på noen av Clarion spillerne..
Hm...om du setter opp annlegget slik jeg nevner litt lengre oppe her..så skal du se det blir andre boller :-)
CelicaTurbo skrev:
I tillegg suger brukergrensesnittet maks, jeg har enda ikke forstått hvordan jeg skal skru av skjermspareren :?
LOL :-) OM det er Clarion spilleren du snakker om nå...så er jeg med deg...måtte lete lenge selv...om jeg ikke tar helt feil nå (skal dobbelsjekke på mandagen) så skal du holde inn "band" knappen og trykke inn enten "5" eller "6" tallet ;-)
CelicaTurbo skrev:
Men det positive er en meget god radiodel, den er flink til å finne beste frekvens uten opphold i lyden. Det eneste savnet her er at min siste Panasonic spiller var slik at den husket siste volum på radio og spiller seperat. Kjekt når lydstyrken kan være ganske så forskjellig når man bytter mellom radio eller cd, kunne tenkt meg dette på Clarion også :)
Skal du best mulig radio så er det vanskelig å komme utenom Clarion eller Blaupunkt ;-) Når du sier det...så har den radiofunksjonen du beskriver egentlig en mangerl på de fleste av spillerne på markedet i dag....dessverre :-)

@lpher

#30838  av CelicaTurbo

skal vi se hvordan jeg har det, jeg har ikke koblet opp forsterkeren til høynivå, vær trygg på det :)

Fremme har jeg 6.5" DLS høytalere med 1" diskant ved speilet. Disse er koblet til kanal 1 og 2 på forsterkeren via en delefilterboks per side som fulgte med høytalerne. Forsterkeren er en Boss RT-735 4-kanals greie. Subben er den lille 8" Pioneer kassen jeg køpte fra deg, drives av kanal 3+4 brokoblet og filtrert "low pass" i forsterkeren, men ingen bass boost ("boosten" er allt for dominerende til å brukes, +12db mener jeg) Jeg har to signalkabler som går til forsterkeren: front og rear, front brukes på fronten, og rear brukes til subben. Bakhøytalerne drives av Clarion spilleren jeg fikk fra deg, det er noen 6.5" Rockford høytalere, tre veis.

Så, oppsettet mitt stemmer ikke helt overrens med hva du foreslår (diff er at jeg ikke har 4" fremme men istedet 6.5"+1" med delefilter, og at forsterkeren er firekanals). Så, nå når du vet hvordan det nå henger sammen, har du noen forslag til hva som kan gjøres bedre? Men det er fremdeles litt besynderlig at Panasonic spilleren klarte å gjøre en såpass bedre jobb med samme oppsettet :)

#30851  av @lpher

CelicaTurbo skrev: skal vi se hvordan jeg har det, jeg har ikke koblet opp forsterkeren til høynivå, vær trygg på det :)
Takk! :-)
CelicaTurbo skrev:
Fremme har jeg 6.5" DLS høytalere med 1" diskant ved speilet.
Feck...stemmer det..du har den 'urettferdige' utgaven av høytaleroppsettet foran du ja: -)
CelicaTurbo skrev:
Disse er koblet til kanal 1 og 2 på forsterkeren via en delefilterboks per side som fulgte med høytalerne.Forsterkeren er en Boss RT-735 4-kanals greie. Subben er den lille 8" Pioneer kassen jeg køpte fra deg, drives av kanal 3+4 brokoblet og filtrert "low pass" i forsterkeren, men ingen bass boost ("boosten" er allt for dominerende til å brukes, +12db mener jeg)
Jeg erindrer det var noe sånt ja... :-) ...og "BassBoost" er nok laget for folk som i utgangspunktet har høytalere/forsterkere med for lite trøkk i...og er bare å regne som en 'snarvei' ..og heller ingenting som bør benyttes om man er litt mer enn gjennomsnittet opptatt av lyden :-)
CelicaTurbo skrev:
Jeg har to signalkabler som går til forsterkeren: front og rear, front brukes på fronten, og rear brukes til subben. Bakhøytalerne drives av Clarion spilleren jeg fikk fra deg, det er noen 6.5" Rockford høytalere, tre veis.
Stemmer....
CelicaTurbo skrev:
Så, oppsettet mitt stemmer ikke helt overrens med hva du foreslår (diff er at jeg ikke har 4" fremme men istedet 6.5"+1" med delefilter, og at forsterkeren er firekanals).
Bomma på frontsettet ja.. :-) Men jeg var klar over at du benyttet en 4-kanalsforsterker....hvor halvparten er brokoblet, slik at den i praksis brukes om en 3-kanaler :-)
CelicaTurbo skrev:
Så, nå når du vet hvordan det nå henger sammen, har du noen forslag til hva som kan gjøres bedre? Men det er fremdeles litt besynderlig at Panasonic spilleren klarte å gjøre en såpass bedre jobb med samme oppsettet :)
True...og det eneste jeg kan tenke meg at det ikke er optimalt satt opp...eller....du har ikke fasefeil da på ? :-)

Med henvold til forslag til 'justeringer'...om du kunne utdype litt mer hva som du synes mangler...og hvilke høytalere som mangler dette :-)

Jeg har foreksempel hørt begge deler om den 8" plasseringa i døra... :-)

@lpher

#30854  av CelicaTurbo

vel, jeg tror ikke det er fasefeil, hovedsaklig pga at høytalerne kan gi ganske fyldig og god lyd selv uten subben koblet til, det er god punch i dem.. i tillegg klarte jo Panasonic spilleren jobben ganske bra, og når jeg la opp kablene merket jeg ledningene godt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men når jeg skrur høyt opp, enkelte sanger spiller veldig bra med klar lyd som gir isinger i ryggen uten å høres skrikete anstrengt ut, og bassen er rund og flott, mens andre sanger er mer flate.. men hovedproblemet er på normale volum hvor det meste høres kjedelig ut, men det hjalp ganske mye å bruke Excite pluss Loudness for å få liv i lyden igjen, men det er så dill å måtte skru av loudness hver gang jeg vil spille høyt :? En annen ting er det at det er forskjellig nivå etter volum: når jeg spiller lavt eller normalt så kommer lyden bakfra, og når jeg skrur mer og mer opp så flytter lyden seg fremmover i bilen :? Men slik var det også med forrige spilleren..

#30861  av chris

Vel.. jeg har en ting å si da.. at de høyttalerne var langt fra pene, men funker sikkert i en spesiell utstillingsbil...

#30869  av @lpher

CelicaTurbo skrev:vel, jeg tror ikke det er fasefeil, hovedsaklig pga at høytalerne kan gi ganske fyldig og god lyd selv uten subben koblet til, det er god punch i dem.. i tillegg klarte jo Panasonic spilleren jobben ganske bra, og når jeg la opp kablene merket jeg ledningene godt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men når jeg skrur høyt opp, enkelte sanger spiller veldig bra med klar lyd som gir isinger i ryggen uten å høres skrikete anstrengt ut, og bassen er rund og flott, mens andre sanger er mer flate.. men hovedproblemet er på normale volum hvor det meste høres kjedelig ut, men det hjalp ganske mye å bruke Excite pluss Loudness for å få liv i lyden igjen, men det er så dill å måtte skru av loudness hver gang jeg vil spille høyt :? En annen ting er det at det er forskjellig nivå etter volum: når jeg spiller lavt eller normalt så kommer lyden bakfra, og når jeg skrur mer og mer opp så flytter lyden seg fremmover i bilen :? Men slik var det også med forrige spilleren..
?! ....må ærlig innrømme jeg skjønner lite av hva det kan være ja... :-)

Er spesielt bekymra for det du seier me at lyden 'flytter' seg når du skrur opp volumet...det skal ikke gå ann...og det tyder på at 'noke er gale' im affraid...men hvor?

@lpher

#30870  av @lpher

chris skrev:Vel.. jeg har en ting å si da.. at de høyttalerne var langt fra pene, men funker sikkert i en spesiell utstillingsbil...
Ahh..sier mannen med delfin displayet :lol:

Seriøst...synes dette var ganske så mange hakk bedre enn det designet de hadde i fjor...mye mindre bling-bling i år... ;-)

@lpher