TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Justeringsmuligheter pÃ¥ HKS SSQV dumpen?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #309126  av Daniel HS
 
Jeg har en HKS SSQV dump på CSen. Men synes den slipper luften alt for lett, i tillegg holder den åpent ganske lenge, med mindre jeg gir gass, da lukker den naturligvis. Så det jeg lurer på er om det er noen justeringsmuligheter. På andre dumpventiler er jo det stortsett bare å stramme fjæren, men kan virke som det er litt mer jobb her, hvis det går da.
 #309134  av Daniel HS
 
mr2storbrua skrev:Er vel justeringsmuligheter på den gamle utgaven, men ikke på den nye.
Okey, spørs hva jeg har da, mulig det er derfor jeg ikke har sett noen skrue enda. Skal stikke ut å sjekke etterpå tenker jeg...
 #309135  av James
 
Daniel HS skrev:
mr2storbrua skrev:Er vel justeringsmuligheter på den gamle utgaven, men ikke på den nye.
Okey, spørs hva jeg har da, mulig det er derfor jeg ikke har sett noen skrue enda. Skal stikke ut å sjekke etterpå tenker jeg...
Dette er den nye typen så ingen justeringskrue på den. Må da fysisk åpne den opp og bygge opp med shims eller noe for å stramme den. :wink: Er allerede lagt inn to tynne skiver ,men spørs om det var nok...
 #309136  av mr2storbrua
 
Min, som er ny, er ikke blank, men matt, så mulig det er en indikasjon på hvilke utgave det er. De fleste jeg har sett er blanke.
 #309144  av Daniel HS
 
Da har nok jeg den nye, som James her sier, er tross alt hans gamle :P

Bilde

Så da kan jeg egentlig bare drite i å få stilt den noe strammere?
 #309172  av Master
 
Original HKS SSQV (nytype) har ikke noe fjær slik som konvensjonelle dumpventiler har, og kan dermed ikke justeres. Den, i likhet med den originale bypass ventilen, bruker turbotrykket til å stenge igjen dumpventilen, og ved trykkforandring til vakuum, åpner den porten til dumpinga. Altså, jo mere trykk den får inn, jo mer tett holder den. Bakdelen er jo at man ikke kan fintweake så mye på åpningstid osv.

Du kan bytte til annet munnstykke for å få en litt annen lyd.
 #309182  av celica_st185
 
onkelvegard skrev:den beste justeringa er jo å koble vakumet bort ifra ventilen :lol:
Enig i den ja, få på stor turbo og høyt trykk, selg dumpen og kjør :D BESTE lyden :mrgreen:
 #309219  av Daniel HS
 
Master skrev:Original HKS SSQV (nytype) har ikke noe fjær slik som konvensjonelle dumpventiler har, og kan dermed ikke justeres. Den, i likhet med den originale bypass ventilen, bruker turbotrykket til å stenge igjen dumpventilen, og ved trykkforandring til vakuum, åpner den porten til dumpinga. Altså, jo mere trykk den får inn, jo mer tett holder den. Bakdelen er jo at man ikke kan fintweake så mye på åpningstid osv.

Du kan bytte til annet munnstykke for å få en litt annen lyd.
Ja, vet at man får andre munnstykker for å forandre lyden, men nå har det seg at dette er en av de dumplydene jeg liker best :D
celica_st185 skrev:
onkelvegard skrev:den beste justeringa er jo å koble vakumet bort ifra ventilen :lol:
Enig i den ja, få på stor turbo og høyt trykk, selg dumpen og kjør :D BESTE lyden :mrgreen:
Hehe... Ja, men skader ikke det turboen når den får luften i retur da?

Ellers kjørte jeg uten dump i begynnelsen og for en stund siden, litt smålei kommentarer om at folk vet om delebiler der jeg kan plukke en turbomotor fra, slik at jeg også får turbo. Er en del som ikke tror jeg har turbo siden den ikke sier "pysh pysh"... :P Men er litt gøy på veien når enkelte tror at man har en styla GTi :twisted: