Hei, har et lite spørsmål som jeg regner med at dere kan hjelpe meg med.
Hvordan henger egentlig dreiemomentet og Hk sammen. Dette er jo så vidt meg bekjent to veldige populære faktorer når man snakker om en motors ytelse. Siden jeg har vært tildels dypt begravd i fysikk den siste uken grunnet tentamen så kom jeg til å tenke på Nm. Dette er jo bilens mekaniske kraft, men jeg lurer på hvordan det mattematisk henger sammen med bilens ytelse med betegnelsen hk. Når man slenger bilen i dynobenk, rullende landevei, brems (kjært barn har mange navn) så får man en effektkurve beregnet ut fra bilens ytelser.
Hvordan henger alt dette sammen? Jeg har selv kommet fram til den overfladiske konklusjonen at momentet er bilens kraft, dens mulighet til å dra og opprettholde farten med en hvis last. Lastebiler har jo for eksempel flodevis med moment, men labert med hk. Dette har jo kanskje noe med deres store motorvolum.
Er spesielt nysgjerrig på hvordan en rullende landevei fungerer og måler alt dette
Hvordan henger egentlig dreiemomentet og Hk sammen. Dette er jo så vidt meg bekjent to veldige populære faktorer når man snakker om en motors ytelse. Siden jeg har vært tildels dypt begravd i fysikk den siste uken grunnet tentamen så kom jeg til å tenke på Nm. Dette er jo bilens mekaniske kraft, men jeg lurer på hvordan det mattematisk henger sammen med bilens ytelse med betegnelsen hk. Når man slenger bilen i dynobenk, rullende landevei, brems (kjært barn har mange navn) så får man en effektkurve beregnet ut fra bilens ytelser.
Hvordan henger alt dette sammen? Jeg har selv kommet fram til den overfladiske konklusjonen at momentet er bilens kraft, dens mulighet til å dra og opprettholde farten med en hvis last. Lastebiler har jo for eksempel flodevis med moment, men labert med hk. Dette har jo kanskje noe med deres store motorvolum.
Er spesielt nysgjerrig på hvordan en rullende landevei fungerer og måler alt dette

- 1994 Celica st202