TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan henger Hk og dreiemomentet sammen?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #309834  av ludde

Hei, har et lite spørsmål som jeg regner med at dere kan hjelpe meg med.

Hvordan henger egentlig dreiemomentet og Hk sammen. Dette er jo så vidt meg bekjent to veldige populære faktorer når man snakker om en motors ytelse. Siden jeg har vært tildels dypt begravd i fysikk den siste uken grunnet tentamen så kom jeg til å tenke på Nm. Dette er jo bilens mekaniske kraft, men jeg lurer på hvordan det mattematisk henger sammen med bilens ytelse med betegnelsen hk. Når man slenger bilen i dynobenk, rullende landevei, brems (kjært barn har mange navn) så får man en effektkurve beregnet ut fra bilens ytelser.

Hvordan henger alt dette sammen? Jeg har selv kommet fram til den overfladiske konklusjonen at momentet er bilens kraft, dens mulighet til å dra og opprettholde farten med en hvis last. Lastebiler har jo for eksempel flodevis med moment, men labert med hk. Dette har jo kanskje noe med deres store motorvolum.

Er spesielt nysgjerrig på hvordan en rullende landevei fungerer og måler alt dette :D
 #309840  av Supramk3turbo

Her er en liten forklaring ihvertfall:)

http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... /fpte5.htm
 #309899  av Andreazz

1hk = energien man bruker på å løfte 75kg 1m opp på 1sec.

Effekten er et tall på hvor fort du kan akselrere momentet du har tilgjengelig. Ettersom effekt, her hestekrefter har noe med fart å gjøre, vil det si at du i teorien kan ha et moment uten å ha effekt (rpm), men du kan ikke ha effekt uten å ha dreiemoment.

Inntressant tema dette, er ingen ekspert selv, men har prøvd å følge med litt!

Sånn fort så kan virkemåten til en rullende lande vei forklares med at man måler tiden som man bruker til å akkselrere enn kjennt masse (rullen). Hvis man da har tiden på akkselrasjonen og turtallet på motoren, regner da datamaskinen inndirekte ut momentet.
Vet at de noen plasser ikke får regnet ut momentet på Diesel biler som testes, nettopp fordi det er vanskelig å logge turtallet på motoren.
Man vet jo turtallet på rullen, men man må da vite utveksling på gir og diff i bilen for å få et nøyaktig tall å måle med.