mr2storbrua skrev:En av grunnene til at en evighetsmaskin aldri blir funnet opp, er jo at det aldri kan bevises at den varer evig siden ingen lever evigdet, pluss at denne maskinen kan ikke ha noen mekaniske deler som krever noen form for smørning... har jo ett bra forslag da, ei lommelykt som lyser på ei solcelle som gir strøm til lykta

men her måtte hele skiten vert hermetisk lukket, i komplett vakuum, og 100% fritt for støv i beholderen og form for lyskilde som ikke slites ut men som leverer nok lys til at solcella kan lage strøm av det...
men for dere som ikke helt tok poenget mitt med elbil på batteri og sånt, så la meg omformulere meg litt da, dynamoen/ene som da skal hjelpe med strøm trenger da ikke lade batteriene 100%, men nok til at du ikke trenger å la bilen stå på lading i mer enn toppen ett par timer før den er full ladet igjen, dette ville jo da ha hjulpet enormt på med tanke på rekkevidden til bilen, for det er jo der batteridrevne biler sliter, det funker kanskje greit nok å ikke ha mer enn kanskje 100km rekkevidde vist du bare skal bruke den i byer og til og fra jobb, men som en familiebil blir den ofte brukt til å reise på ferie med og, og da passer det dårlig å ikke kunne kjøre lenger enn 100km før du må stoppe i 4-5 timer før du kan kjøre på nytt igjen, hadde jo brukt 2 dager da bare å kjørt i fra trondheim hjem til sogn, og det er ikke godt nok. Mens med noen skikkelige dynamoer, kunne denne avstanden kanskje blitt strekt til 300km og med en oppladning på halve tiden, da hadde vi begynt å snakke om litt mer realistiske og brukbare avstander og tid...
Fortune Favors The Brave