TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fundo Wheels AS Konkurs

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #312471  av hmsilset

Hørte om dette i går.Dette er fullstendig krise i bygda da.Du gjorde rett i å skifte beite ser det ut som.
 #312492  av inzane2012

hmsilset skrev:Hørte om dette i går.Dette er fullstendig krise i bygda da.Du gjorde rett i å skifte beite ser det ut som.
ja det ser sånn ut, tenkte kanskje jeg hadde mulighet til å få bli selv om det ble så mange som ble permittert der for det var en god del som sluttet på min avdeling, men så hørte jeg at alle som ble annsatt etter 05 og alle dagserene ute i produsjonen ble permittert så da hadde jeg blitt det og uansett... så nå håper jeg bare at jeg får ny jobb her oppe rimelig fort, for er jo ikke noe å flytte hjem til heller, hvertfall ikke før i 2010 når den nye brensellcelle fabrikken står ferdig...
 #312493  av hmsilset

Er ikke lett å finne gode jobber nå..Bare spør forskjellige plasser du kunne tenkt deg å jobbe.Har sagt opp 4 stk der jeg jobber og vi har gått over til 80% stilling allesammen foreløpig.Føler meg ikke trygg enda jeg er en av de siste som går om det blir mindre arbeid.Vært på fabrikken siden 1999 :P
 #312497  av inzane2012

nei det er ikke det, men jeg skal på jobbintervju idag da, hos SGS Corp. :) er ett markedsførings, promoterings og reklame selskap, langt unna industrien som jeg har blitt så vandt til å jobbe i og som jeg liker så godt:)

men tilbake til topic, får håpe at hybridfelgen til fundo gjør at bedrifta blir redda da, for den er ganske lovende
 #312515  av Tevosupra

Dette er triste greier...
Men mange firmaer i Norge har lenge nå gått på lykkerus/lån opp til ørene.
Jeg tror dette er bare begynnelsen.

Men det jeg ikke skjønner er at firmaer som er så store ikke har tenkt på dårligere tider..?
Og tømt selskapene for cash. Da slitter de fælt når det blir litt nedganstider.

NÃ¥ tenker jeg generelt og ikke mot Fundo Wheels.
 #312520  av castman

Helt enig..virker nesten som griskheten har tatt overhånd!
 #312521  av inzane2012

I Fundo sitt tilfelle har det ikke gått så bra økonomist siden bedrifta vart kjøpt av en araber sjeik tidlig detta tiåret her, som lovte gull og grønne skoger, men som det heller såg ut til at han stakk av med pengane sine så bedrifta gikk konken i 01 og vart kjøpt opp av kommunen. Siden den tid har bedrifta slitt hele tia økonomisk pga Audi og Volvo som er di største kundene presser prisene på felgene nedover og nedover, noe som igjen gjør at det koster enda mer for hver felg som blir reklamert på, og krava til OEM felger til f.eks Audi og VW er ekstremt strenge, når jeg jobba der skjedde det at audi tok ett kolli med felg til kontroll der di fant kanskje 3-4 felger som kanskje hadde ett støvkorn eller to i lakken og sendte tilbake hele trailerlasta, og det er ikke billig for ei bedrift som sliter..

BBS gikk jo konken i fjord, og det er jo en av europas største produsenter, så det viser at det ikke er lett å legge av penger til eventuelle nedgangstider, for marginene i bilindustrien og dems underlevrandøra er minimale, for vist underlevrandørene til f.eks Audi går med stort overskudd, så går Audi i minus, og det er jo ikke noe dem vil...
 #312534  av Tevosupra

inzane2012 skrev:I Fundo sitt tilfelle har det ikke gått så bra økonomist siden bedrifta vart kjøpt av en araber sjeik tidlig detta tiåret her, som lovte gull og grønne skoger, men som det heller såg ut til at han stakk av med pengane sine så bedrifta gikk konken i 01 og vart kjøpt opp av kommunen. Siden den tid har bedrifta slitt hele tia økonomisk pga Audi og Volvo som er di største kundene presser prisene på felgene nedover og nedover, noe som igjen gjør at det koster enda mer for hver felg som blir reklamert på, og krava til OEM felger til f.eks Audi og VW er ekstremt strenge, når jeg jobba der skjedde det at audi tok ett kolli med felg til kontroll der di fant kanskje 3-4 felger som kanskje hadde ett støvkorn eller to i lakken og sendte tilbake hele trailerlasta, og det er ikke billig for ei bedrift som sliter..

BBS gikk jo konken i fjord, og det er jo en av europas største produsenter, så det viser at det ikke er lett å legge av penger til eventuelle nedgangstider, for marginene i bilindustrien og dems underlevrandøra er minimale, for vist underlevrandørene til f.eks Audi går med stort overskudd, så går Audi i minus, og det er jo ikke noe dem vil...
Ja, Skjønner at det kan være litt forskjellige grunner for slikt skjer.
Men når mann ser på alle bedrifter som går konk på Hegnar nå hver dag.
Det sier mer om personen som har drevet selskapene. de har bare klemt på og ikke tenkt på dårlige tider.
Uansett hvilket firma mann driver ,så skal ledere/styre alltid tenke på dårligetider.
Vist de bryr seg om selskapet og ikke skal kun tjene en gevinst så og stikke:)

Dette er bare begynnelsen av bedrifter som går konk!Flerer kommer desverre!
 #312549  av inzane2012

ja, er sant som du sier Tevo, men i Fundo sitt tilfelle har det vert dårlige tider i sikkert 6 år nå, men kun små oppturer... men jeg syns det var mye personal tull der, mange dagsera som går rundt og ikke har noe spesiellt og gjøre, og noen veldig uøkonomiske besluttninger som å leige inn ISS for å reparere herdekorger til 60k i månen når di heller kunne brukt en av sine egne folk til under halve prisen for å gjøre samme jobben... menmen... nei, var heller hos deg tevo jeg skulle fått jobb :D :D
 #312563  av Tevosupra

inzane2012 skrev:ja, er sant som du sier Tevo, men i Fundo sitt tilfelle har det vert dårlige tider i sikkert 6 år nå, men kun små oppturer... men jeg syns det var mye personal tull der, mange dagsera som går rundt og ikke har noe spesiellt og gjøre, og noen veldig uøkonomiske besluttninger som å leige inn ISS for å reparere herdekorger til 60k i månen når di heller kunne brukt en av sine egne folk til under halve prisen for å gjøre samme jobben... menmen... nei, var heller hos deg tevo jeg skulle fått jobb :D :D

Hehe, ja det kan hende det;)
Det enste jeg vet er at driver mann butikk må mann være kostnads orientert, uansett hva du driver med og uansett hvor godt butikken går:)
 #312577  av ArildM

Enig i det Tevosupra. Slik jeg ser det må det bli en form for opprenskning nå, og det er vel også naturlig. Enkelte bedrifter er jo helt på jordet i forhold til antall ansettelser og sløsing/for liten inovasjon i alle ledd, noe som har klar sammenheng med hvor mye konkurser det har vært. Nå er det vel knapt 20 år siden sist gang det samme skjedde, men folk lærer jo aldri, litt for mange som tror de er uovervinnelige og at nye jappetider aldri gjentar seg :roll: Driver eget firma og selv om det er en liten bedrift så går jeg ikke konkurs jeg heller.
 #312758  av MrControl

Enig i at dem må legge av penger til dårlige tider, eller rettere sagt, være forberedt på dårlige tider, men problemer er vel heller at etterspørselen på varene de produserer svikter totalt, og å gå i minus mnd etter mnd er noe svært få bedrifter kan klare over tid
 #312769  av Tevosupra

MrControl skrev:Enig i at dem må legge av penger til dårlige tider, eller rettere sagt, være forberedt på dårlige tider, men problemer er vel heller at etterspørselen på varene de produserer svikter totalt, og å gå i minus mnd etter mnd er noe svært få bedrifter kan klare over tid

Ening her... Uten og få solgt varene mnd på mnd tåler ingen bedrifter.
Men da må de omstille seg for nye kunder, men det er letter sagt enn gjort sikkert;)
 #312780  av inzane2012

en bedrift som har gått dårlig siden 2001 har nok ikke så mye peng å legge av, så å si at en må peng til sides for dårligere tider blir litt lett for folk å si, og å skaffe nye kunder er ekstremt vanskelig i felginduserien, for det kan ta over ett år fra en ny felg er ferdig testa etter design, er veldig strenge krav på styrke, vekt, lakk, bøyelighet og andre faktorer.
for å gi en liten peikepinne, så skal en OEM audi felg aldri knekke i en kolisjon, den kan bøyes og vrides, men aldri knekke, den skal tåle en kollisjon i en fortauskant uten å slippe ut lufta, felgen skal vere så sterk at du kan kjøre en full lastet A8 i kurver i 200kmt i 200k km, så da skjønner dere kanskje litt om marginene det er snakk om i felg industrien når det gjelder OEM felger. Og i fundo sitt tilfelle så er den fabrikken ganske liten i internasjonal standar men en maks produsjon på ca 1.3mill ferdige hjul, så da er det begrenset hvor mange forskjellige merker dem kan lage felg til, under normal drift så hadde volvo ordrer på 600k hjul i året, audi hadde cel ca 300k hjul og resten gikk til VW og BMW, samt noen små serier med ettermarkeds hjul til SAAB og Opel... Og når en ser at en av europas største felgprodusenter som BBS gikk konk så er det ikke så lett å legge av peng i denne bransjen der marginene er så små som dem er, og når volvo har sagt opp sikkert 3000 pers og bilsalget har stupt så mye som det har gjort nå, da blir det ikke lett for noen som leverer deler til bilprodusentene.

Og en liten ting til, når jeg begynte på Fundo i slutten av 2006 gikk vi på 4skift, etter sommerferien 07 bytta vi til 5skift, i januar 08 bytta vi til en 4skift plan med 38 timers uke, og i mars gikk vi ned til en ny 4skift plan med 37timers uke, så det har vert omstilling her kontinuerlig ganske lenge, og sånt tapper penger fort, uansett hvor mye en må ha lagt av, og når da finanskrisa kom, og når euroen plutselig steig så mye som den gjorde og gjorde at den utestående gjelda til fundo vart mye dyrere så var det nådestøtet...