en bedrift som har gått dårlig siden 2001 har nok ikke så mye peng å legge av, så å si at en må peng til sides for dårligere tider blir litt lett for folk å si, og å skaffe nye kunder er ekstremt vanskelig i felginduserien, for det kan ta over ett år fra en ny felg er ferdig testa etter design, er veldig strenge krav på styrke, vekt, lakk, bøyelighet og andre faktorer.
for å gi en liten peikepinne, så skal en OEM audi felg aldri knekke i en kolisjon, den kan bøyes og vrides, men aldri knekke, den skal tåle en kollisjon i en fortauskant uten å slippe ut lufta, felgen skal vere så sterk at du kan kjøre en full lastet A8 i kurver i 200kmt i 200k km, så da skjønner dere kanskje litt om marginene det er snakk om i felg industrien når det gjelder OEM felger. Og i fundo sitt tilfelle så er den fabrikken ganske liten i internasjonal standar men en maks produsjon på ca 1.3mill ferdige hjul, så da er det begrenset hvor mange forskjellige merker dem kan lage felg til, under normal drift så hadde volvo ordrer på 600k hjul i året, audi hadde cel ca 300k hjul og resten gikk til VW og BMW, samt noen små serier med ettermarkeds hjul til SAAB og Opel... Og når en ser at en av europas største felgprodusenter som BBS gikk konk så er det ikke så lett å legge av peng i denne bransjen der marginene er så små som dem er, og når volvo har sagt opp sikkert 3000 pers og bilsalget har stupt så mye som det har gjort nå, da blir det ikke lett for noen som leverer deler til bilprodusentene.
Og en liten ting til, når jeg begynte på Fundo i slutten av 2006 gikk vi på 4skift, etter sommerferien 07 bytta vi til 5skift, i januar 08 bytta vi til en 4skift plan med 38 timers uke, og i mars gikk vi ned til en ny 4skift plan med 37timers uke, så det har vert omstilling her kontinuerlig ganske lenge, og sånt tapper penger fort, uansett hvor mye en må ha lagt av, og når da finanskrisa kom, og når euroen plutselig steig så mye som den gjorde og gjorde at den utestående gjelda til fundo vart mye dyrere så var det nådestøtet...
Fortune Favors The Brave