TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dataproblem

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #313186  av inzane2012

Kjøpte meg ny pc for ca 6mnd siden, med intell core2 duo E8400 cpu og corsair dominator 1066mhz minne på 2 gig og asus P5E X38 hk, tenkte at dette må nå holde litt fart i pcen ei stund, hvertfall til mitt bruk da jeg ikke driver med store og tunge video/bilde redigering osv, mest til surfing, se på tv-serier og filmer samt litt spilling. Men det tok vel ikke mer enn enn ca 2-3 mnd før jeg merket at pcen begynte å bruke lenger og lenger tid før den startet opp, gikk tregere å starte opp programmer, og fikk mine første bluescreens med en melding nederst der det stod noe sånt som "starter dumping av fysisk minne" og etter dette tar pcen, og jeg overdriver ikke, FEM min på å starte opp, når den har komt inn i windows tar ytterlige noen min før jeg i det hele tatt kan åpne ett eneste program. Går nesten ikke ann å se på filme eller noe sånt lenger heller da lyden hakker og skurrer hele tiden, og det skjer hver gang pcen av en eller annen grunn begynner å jobbe litt som vist dama ser på film på tven og jeg sitter på internett og lukker eller åpner ett program. Så nå når jeg skal se en film må jeg stenge av alle andre program for å ha minst mulig belastning så det ikke skurrer så mye, og vist antivirusen begynner å jobbe så stopper nesten filmen opp for pcen begynner å jobbe så jævlig.
Har feilsøkt en del, prøvd å legge inn forskjellige drivere på nytt uten helle, så har konkludert med at det må vere feil på enten, HD, RAM eller CPU, men tenker mest på ram og cpu fordi den bruker så inni granskogen lang tid på å starte opp, og fordi hver gang pcen begynner å jobbe bare pitte litt som å åpne f.eks opera kan cpu belastinga ligge på over 50%
 #313191  av lexusmann

Mest sannsynlig er det et virus eller flere som jobber i bakgrunnen...som ikke knekker maskina med en gang, bare gradvis...
 #313192  av mr2storbrua

Sjekk om du har virus og spyware. Er som oftest ett eller anna som kjører i bakgrunnen som du ikke vet om som gjør at det går så treigt. Dersom du åpner oppgavebehandlinga (ctrl+alt+del) og går inn på prosesser kan du se hvor mye hver prosess bruker av minne og prosessor. Det er ikke farlig å avslutte prosesser, i verste fall må du restarte maskina. Dersom det er en prosess som ikke er nødvendig (altså et program som du ikke har installert med vilje eller som har fulgt med windows) kan du fjerne dette ved å skrive msconfig i kjør-vinduet. Her må du derimot være litt mer forsiktig, men dersom du tilfeldigvis har fjernet en kritisk prosess her, er det mulig å starte pc-en i sikkermodus og så gjøre om det du har gjort.

En annen ting du kan gjøre er å prøve systemgjenoppretting. Da kan det derimot hende at du må innstallere programmer som du har lagt inn mellom det punktet du gjenoppretter til og idag. Men det står på hvert punkt hva som er gjort.
 #313193  av inzane2012

tar tenkt på virus og ja, så vist dere har noen forslag til gode gratis antispyware programmer så hadde det vert topp :)
når jeg ser på prosess treet så er det ikke noe unormalt der, så lenge jeg kjører det samme programmet uten å gjør noe annet, og når cpu bruker "spiker" til f.eks 40% så står det ikke vilken prosess som er synderen...
 #313195  av inzane2012

mr2storbrua skrev:Her har du ett hvert fall: http://www.download.com/Spybot-Search-a ... ?tag=mncol

Bruker pc'en mye ressurser når den står på "tomgang"?
både ja og nei, den får noen ticks innimellom der pcen begynner å jobbe litt ekstra for di det kommer opp sånne små infobobler nede på startbaren, men ellers er den ganske stille...
 #313196  av ArildM

Hvis du får blåskjerm og pc'en starter dumping av fysisk minne er det 90% sikkert at det er et ram problem. Hvis du har 2 brikker så kan det være verdt et forsøk å prøve å kjøre med en brikke av gangen. Samtidig kan det være lurt å sjekke i bios hvilken volt som leveres til brikkene, er ofte problemer med entusiastminne siden dette er spesifisert til 2.0v og bios by default leverer 1.6v(1.8?), og det kan føre til ustabilitet.

Ellers så har du to greie gratis alternativer på spyware, Malwarebytes' Anti-Malware og Superantispyware. Også Smithfraud Fix er genial, går svært spesifikt å sletter kjente virusnavn og mapper, har brukt den på mange pcer med stort hell tar under ett minutt å laste og kjøres uten installasjon.

Men prøv med å sjekke rammen din først, tør ikke anbefale biosoppdatering heller så lenge det er såpass ustabilt.
 #313197  av inzane2012

ArildM skrev:Hvis du får blåskjerm og pc'en starter dumping av fysisk minne er det 90% sikkert at det er et ram problem. Hvis du har 2 brikker så kan det være verdt et forsøk å prøve å kjøre med en brikke av gangen. Samtidig kan det være lurt å sjekke i bios hvilken volt som leveres til brikkene, er ofte problemer med entusiastminne siden dette er spesifisert til 2.0v og bios by default leverer 1.6v(1.8?), og det kan føre til ustabilitet.

Men prøv med å sjekke rammen din først, tør ikke anbefale biosoppdatering heller så lenge det er såpass ustabilt.
ja det er 2 rambrikker...
Spenningsforsyning 2.1 V står det på komplett sine hjemmer sider, så da er det vel 2.1v brikkene skal ha da?
ser på pc probe programmet at
Vcore står på 1.19
+3,3 står på 3,22
+5,0 står på 4,87
+12 står på 11,93

vist det hjelper...
 #313200  av Stephan Lie

Du har spyware og bakgrunnsprogrammer som går hele tiden. Dette kan komme av Surfing, eller evt installasjon av flere drivere/software til de forskjellige komponenter. Det vil skape konflikt. Min anbefaling her å sikkerhets kopiere maskinen din og få noen som kan det til å instalerer pc din på nytt med oppdaterte drivere ol. Hvis man bruker mye ny software og surfer mye vil det bli masse rot hvis du ikke passer på at brannmur og virus prog er 100% oppdatert. Det er ikke vits å kaste bor masse tid på feilsøk. sikkerhetkopi og ny instalasjon ta kun et par timer. Det er det man bruker ca hver dag på å irritere seg over at ting ikke fungerer..

P-OuT
 #313207  av celicat23

Og har du windows VISTA, så for guds skyld avinstaller den dritten ASAP og legg inn windows XP. Bare der alene blir pc'n mye kjappere.

Ps! Ad-aware og spybot suger hest. http://www.malwarebytes.org/ og programmet deres ANTI-MALWARE er hva du vil ha. Det finner mye mer enn spybot osv...
 #313214  av ArildM

Vet ikke hva andre har erfart, men jeg jobber med PC til daglig, og min PC ble merkbart TREGERE etter at jeg gikk fra Windows Vista64SP1 tilbake til WinXPSp3 (E8500CPU 3,6ghz,4Gb Ram, 8800GTX) :!:

inzane2012 Du må fysisk fjerne en av brikkene for å prøve min teori, samt at du må inn i BIOS for å stille inn spenning til minnet. Ingen av delene er å anbefale hvis du ikke er litt drevet innen data :) Og til alle som sier "det er bare å reinstallere", jeg fixer i 99% av alle tilfeller spywareinfiserte maskiner på 30-60min. Ikke kom å si at det da er kjappere å drive å kjøre backup, reinstallasjon og så bruke enda et par timer til på å få installert alle drivere og tweaket alt slik en vil ha det?

Bare å stikke innom kontoret mitt på Stjørdal hvis den slår seg helt vrang.
 #313215  av sindrejl

Jobber selv med pc til daglig og en normalt ny pc med Vista Sp1 er definitivt raskere enn Xp.. at vista var et problem i starten så betyr det ikke at det er noe shit nå. Starter _MYE_ raskere og arbeider mye raskere generelt.

Det høres sterkt ut som du har et minneproblem inzane.. eller hdd problem.. test med å fjerne en minnebrikke så har du iallefall eliminert et problem om det ikke er det
 #313217  av inzane2012

skulle vel kanskje sagt at jeg har bygd maskina skjøl, og kjører win xp pro, så faktisk er kjøpt og betalt :P hehe...
har en annen harddisk som jeg tenkte jeg skulle prøve å legge inn windows pånytt på, men har rett og slett ikke gadda å gjort det.
MEN, vist det viser seg at det er ram'en som har tatt kvelden, går det på garantien da??

nei sindre, du får ta deg en tur ut hit å kikke litt på maskina trur jeg, har vert så lei den at den har ikke vert i bruk på over en mnd nå, har holdt meg til den crappy laptopen til madammen...
 #313219  av celicat23

Min opplevelse med vista er at min nye 2.53ghz dual core super fancy pc med vista og 4gb ram er treigere enn min gamle pentium 4 maskin med 2gb ram og XP. Med vista så jobber jo pc'n KONSTANT i bakgrunnen med diverse bortkasta processer. Rett og slett HATER vista!! HAAAAAATER DET!!!!!!!!!!!!!!!