TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Luddes celica prosjekt Update 31/05/09

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #314432  av ludde

Da var delene fra england mottat. Instruksjonene til superchipen fulgte selvfølgelig ikke med så aner ikke hva jeg gjør der. Fulgte med 4 polyforinger så det blir nok bra sjø...

Får ikke skrudd noe før vinterferien så kommer ikke noe updates på en liten stund.

- Morten
 #314443  av castman

Må prøve å få tak i noen andre (D2?) frem dempere bare i super strut nå da? Tror det kan bli noe vanskeligere å kjøpe disse brukt..

PS. du må ha tecktyl under bilen om du kjører på vinteren!
 #314448  av ludde

Solgte de coiloverne jeg hadde og kjøpte nye på mtautopart, så det har ordnet seg.

Har egentlig ingen planer om å kjøre den om vinteren så tror ikke jeg tectylbehandler den enda.

Er litt usikker på om jeg bør bytte bærekulene. Er det noen som vet hva slikt koster?

Forresten, hvor er ecu'en på bilen min? skal koble opp chipen, men har ingen anelse om hvor den er...
 #314469  av castman

Byttet så og si hele forstillingen på min st205 ifjord sommer så er ganske oppdatert på det;) Øvre bærekule du tenker på? Det er den som sitter på demperen, og er ferdig montert på det nye dempersettet som du har bestilt. Ikke vits å bytte om du ikke kjenner slark i den. Koster cirka 500kr og medfører litt knott om du ikke har skikkelig presseverktøy.

Mener du skrev at du måtte bytte mansjetter også? Dette ville jeg gjort nå som du er så godt i gang, fordi drivknutene blir ødelagt utrolig kjapt hvis fettet blir erstattet med grus.

Anfefaler deg å kikke på http://www.gtfours.co.uk siden bilen din har mye likt st205. Mange bilder med forklaring der.

ECU`en er jeg ikke sikker på, men tipper den ligger under ved rattet :)
 #314481  av Tiendreal

sikker på at ECUen ikke ligger under dashbordet ca midt på, under sterioen et sted? ville sjekka der ihvertfall
 #314501  av ludde

Jaja ble litt oppklaring ihvertfall. Det som er med mansjetten er at det er fett på hele baksiden av kaliperen og området rundt. Så det må være derifra, har ikke sett så nøye på det....

Takk for hjelp med ecu, håper jeg finner den i alt surret under dashen :P
 #314763  av ludde

Var på toyota idag for å kjøpe nye blanke muttere til eksosmanifolden. Det endte med kaos siden han ikke fant 3s-ge motoren. Og til slutt fant vi ut at mutterne kostet 37,- pr stykk.

satt inn betalingen til MTAUTOPARTS på søndag, idag er det torsdag og jeg har fortsatt status som "venter på betaling", frustrerende...
 #314922  av ludde

Fortsatt ikke hørt noe osm helst av Mtautoparts. Det er dårlig service....

Tror jeg også bytter bærekulene bak nå jeg er igang liksom. Vet ikke helt jeg... uansett så er det en liten update i første post.

Fant ut nå at muttertrekkern min er god for 190 NM. Det er absolutt ingenting... Siden den lille fjærten jeg har av en kompressor tydeligvis skal klare å opparbeide seg til 6bar så kjøper jeg en muttertrekker for som kan levere 700 nm. Det bør holde til de møkka skruene...
 #318432  av ludde

Update 31/05/09

Det er lenge siden jeg har skrevet noe her, men det betyr ikke at jeg ikke har jobbet :D

Den 11 april brant russebussen min ned, som noe teknisk anlagt så måtte jeg jobbe som en gud for at den skulle være ferdig 25 april.

Mer om dette kan du lese her: http://www.dagbladet.no/2009/04/11/nyhe ... n/5702268/

Over til bilen.

Først så kjøpte jeg et brukt coiloverset, de passet ikke til min bil. Så kjøpte jeg riktig sett med Coilovers fra Raidopower.se (anbefalles).
For å få disse til å fungere må den gamle demperen kappes vekk, mens en ny del svieses på "bunnen" av demperen. Denne operasjonen er såpass omfattende at
et mekanisk verksted fikk jobben. Det morsomme med den historien var at jeg IKKE klarte å skille demperen fra navet. Så jeg måtte opp hos firmaet med demper og nav.
I det navet hang jo abs sensoren og et grusomt bremseskjold. Turen bar senere til toyota for at de skulle bytte hjulagrene for meg. De lurte fælt på hva slags bilmodell dette var,
men etter litt forklaring så gikk alt greit.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Så stod interiøret for tur. Før jul kjøpte jeg stoler på ghostextreme. Jeg var fullt klar over at disse ikke passet og det matte lages rammer, men pappa (som overvåker) ga meg avslag da han så planene.
Da måtte jeg komme opp med en alternativ løsning. Jeg fant ut at en på ebay solgte skreddersydde trekk til min bil, dette passet meg veldig bra siden setene mine så forferdelige ut.
Disse ble kjøpt inn og trukket om av meg. Det tok forferdelig lang tid, men jeg er kjempefornøyd med resultatet!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Videre på interiøret så har jeg lagt opp nye og ordentlige kabler til stereoen. Jeg har også reparert og ordnet endel småting som har plaget meg en stund.

! Demontering forran !

Å ta av demperne foran er vell ingen sak. Har aldri støtt på slik motstand før. Jeg fant ut etter et par timer og noen ødelagte avdragere at jeg ikke klarer å skille
demperen fra navet på grunn av den øvre bærekulen. Den satt bom fast. Navet måtte ut uansett siden jeg skulle bytte hjulagrene så prossessen begynte. Jeg luftet hele systemet
slik at jeg skulle få trykk nok til å løsne sentermuttern. Tror jeg brukte ca 3 dager på hver mutter. Det måtte en 2 meter lang latmannsarm og en voksen person som hoppet på tuppen
for å få den til å løsne. Det er sykt. Hadde jo bomba den med alle sprayer og brukt luftrekker og alt mulig i mellomtiden. Til slutt fikk jeg det av.

Bilde

! Monteringen bak !

Det er førstegangen jeg gjør alt, men det går overraskende bra. Hadde endel problemer med foringene, syntes det var litt vanskelig å få bolten til å entre og få alt riktig.
Bakstillingen er tilbake og montert med alt som skal henge på den. Veldig mange av boltene er satt inn med loctite og alt er strammet med jumbo (kembostor latmannsarm).
Coiloverne er iherdig målt i både lengde og at begge fjærene er like stramme. Hvor stramme fjærene er og hvor stramme det bør være har jeg ingen anelse om så dette hadde
jeg satt stor pris på om noen kunne fortelle utifra deres erfaringer. Det kommer til å bli mange justeringer etterhvert så vi får se. Nå anser jeg meg egentlig som nesten ferdig når
det gjelder bakstillingen og alt det den medfører. Jeg ødela den ene ABS sensoren under demonteringen. Trodde man bare kunne ta den ut, men det gikk ikke og den sprakk.
Slipte littegranne i hullet og den nye gikk glatt inn.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nå gjenstår det å bli ferdig foran og få lakkert kaliperne og lufteskikkelig. Sette i et sete å teste bilen! Interiøret tar ca en time å sette inn så det blir når den er ferdig testet...

Håper dere setter pris på prosjektet og håper også å se noen fine toyotaer på rudskogen i morgen :D

- Morten
 #328167  av ludde

Noen som har K-sport coilovere som kan komme med inspill med tanke på hvor mye man strammer fjærene og hvor hardt dere har stilt demperne?
 #332232  av ludde

nei, det er jeg faktisk ikke:( bilen ble ferdig rett før jeg dro på ferie. Bilen blir veldig lav bak (på det høyeste) og kjempe høy forran(på det laveste) så jeg er kjempesur! Det er snakk om 10 cm fra dekk til skjermkanten forran og det på det laveste med slapp fjær. Så må få ordnet noe der! Ellers er jeg fornøyd med bilen! Oppdatering kommer når jeg kommer hjem fra ferie
 #332286  av julepils

Noe hjelp i slike videoer?

Jeg har sett på Ksport selv, de ser jo bra ut men jeg leser en del negativ omtale nå etterhvert så er skeptisk.
TEIN er helt klart noe å vurdere men jeg tror ikke de lager det til min modell. :(
Sist redigert av julepils den 16 mai 2011 19:21, redigert 1 gang totalt.
 #332335  av Tiendreal

her er justeringsmetoden til Eibach:
løsne den lille umbrako skruen i høydejusteringa (mutteren) så justerer du opp (eibach bruker mål ifra nederste gjenger)
stram så umbrako skruen i høydejusteringa, 1-2nm.

det er ikke unormalt at coilovere "setter" seg inn med 0,5-1cm