Update 31/05/09
Det er lenge siden jeg har skrevet noe her, men det betyr ikke at jeg ikke har jobbet
Den 11 april brant russebussen min ned, som noe teknisk anlagt så måtte jeg jobbe som en gud for at den skulle være ferdig 25 april.
Mer om dette kan du lese her:
http://www.dagbladet.no/2009/04/11/nyhe ... n/5702268/
Over til bilen.
Først så kjøpte jeg et brukt coiloverset, de passet ikke til min bil. Så kjøpte jeg riktig sett med Coilovers fra Raidopower.se (anbefalles).
For å få disse til å fungere må den gamle demperen kappes vekk, mens en ny del svieses på "bunnen" av demperen. Denne operasjonen er såpass omfattende at
et mekanisk verksted fikk jobben. Det morsomme med den historien var at jeg IKKE klarte å skille demperen fra navet. Så jeg måtte opp hos firmaet med demper og nav.
I det navet hang jo abs sensoren og et grusomt bremseskjold. Turen bar senere til toyota for at de skulle bytte hjulagrene for meg. De lurte fælt på hva slags bilmodell dette var,
men etter litt forklaring så gikk alt greit.
Så stod interiøret for tur. Før jul kjøpte jeg stoler på ghostextreme. Jeg var fullt klar over at disse ikke passet og det matte lages rammer, men pappa (som overvåker) ga meg avslag da han så planene.
Da måtte jeg komme opp med en alternativ løsning. Jeg fant ut at en på ebay solgte skreddersydde trekk til min bil, dette passet meg veldig bra siden setene mine så forferdelige ut.
Disse ble kjøpt inn og trukket om av meg. Det tok forferdelig lang tid, men jeg er kjempefornøyd med resultatet!
Videre på interiøret så har jeg lagt opp nye og ordentlige kabler til stereoen. Jeg har også reparert og ordnet endel småting som har plaget meg en stund.
! Demontering forran !
Å ta av demperne foran er vell ingen sak. Har aldri støtt på slik motstand før. Jeg fant ut etter et par timer og noen ødelagte avdragere at jeg ikke klarer å skille
demperen fra navet på grunn av den øvre bærekulen. Den satt bom fast. Navet måtte ut uansett siden jeg skulle bytte hjulagrene så prossessen begynte. Jeg luftet hele systemet
slik at jeg skulle få trykk nok til å løsne sentermuttern. Tror jeg brukte ca 3 dager på hver mutter. Det måtte en 2 meter lang latmannsarm og en voksen person som hoppet på tuppen
for å få den til å løsne. Det er sykt. Hadde jo bomba den med alle sprayer og brukt luftrekker og alt mulig i mellomtiden. Til slutt fikk jeg det av.
! Monteringen bak !
Det er førstegangen jeg gjør alt, men det går overraskende bra. Hadde endel problemer med foringene, syntes det var litt vanskelig å få bolten til å entre og få alt riktig.
Bakstillingen er tilbake og montert med alt som skal henge på den. Veldig mange av boltene er satt inn med loctite og alt er strammet med jumbo (kembostor latmannsarm).
Coiloverne er iherdig målt i både lengde og at begge fjærene er like stramme. Hvor stramme fjærene er og hvor stramme det bør være har jeg ingen anelse om så dette hadde
jeg satt stor pris på om noen kunne fortelle utifra deres erfaringer. Det kommer til å bli mange justeringer etterhvert så vi får se. Nå anser jeg meg egentlig som nesten ferdig når
det gjelder bakstillingen og alt det den medfører. Jeg ødela den ene ABS sensoren under demonteringen. Trodde man bare kunne ta den ut, men det gikk ikke og den sprakk.
Slipte littegranne i hullet og den nye gikk glatt inn.
Nå gjenstår det å bli ferdig foran og få lakkert kaliperne og lufteskikkelig. Sette i et sete å teste bilen! Interiøret tar ca en time å sette inn så det blir når den er ferdig testet...
Håper dere setter pris på prosjektet og håper også å se noen fine toyotaer på rudskogen i morgen
- Morten