TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Litt spørsmÃ¥l om svinghjul

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #314809  av Daniel HS

Har noen spørsmål angående svinghjul.

Sendte mail til de jeg har bestilt clutch av, for å spørre om den clutchen passer på originalt svinghjul, fikk dette svaret:
Exedy clutch kits were made to fit any OE spec components. If you are not changing your original flywheel, make sure you are at least going to resurface it, so you can prevent uneven wear.
Så det jeg lurer på er hva "If you are not changing your original flywheel, make sure you are at least going to resurface it, so you can prevent uneven wear" innebærer, spesielt det med "Resurface it"`?

Evt er jo det å kjøpe nytt svinghjul, hvor mye er det å hente på det, både sånn effektmessig, holdbarhet og prismessig i forhold til å beholde det originale jeg har? Er jo selvfølgelig avhengig av merke osv, men sånn generelt...
 #314816  av mr2storbrua

Resurface it betyr å plane det, altså dreie av ujevnheter etter slitasje fra den gamle clutchen. Når det gjelder nytt letta svinghjul har jeg ikke prøvd selv, men dette skal også byttes på min bil sammen med clutch. Det skal øke effekt, litt usikker på hvor mye. Det vil også føre til at turtallet øker raskere (det er vel nettopp det som er hestekrefter).
 #314833  av EXS

med lettet svinghjul får man lettere opp turtallet men man mister endel moment/bunndrag....
 #314926  av Potential

Hei. eg har skiftet dette på min Celica GT. kjøpte det og monterte det rett på. står i papirer du får med svinghjulet at det er " CNC " drei, altså det er 100% planer, ikke noe kast, Tror ikke det skal vere noe problem og bare montere et svinghjul rett på så lenge det er 100% fra levrandøren. Effekt messig så vil eg si at det er akuratt som og hive ut enda passasjer fra bilen! :P akkuratt roundt moment og alt dette her så er eg veldig usikker. har hatt en del HEFTIGE diskusjoner ang dette. " Det blir jo ikke gjort noe med motor så effekt fra motor er den samme? er bare det at du får " mere effektivitet hester ut på hjulet ditt "
EXS skrev:med lettet svinghjul får man lettere opp turtallet men man mister endel moment/bunndrag....
Har ikke benket bilen min men har kjørt mot andre Celica GT som ikke har fikset svinghjulet, merker stor forskjell " mitt bundrag er større " og bilen går fortere opp i fart. så vil ikke kauratt si at det blir dårligere :?

Anyway. skift det :) få det på :) du kommer ikke til og angre med et nytt svinghjul.
 #314944  av Daniel HS

Noen som har tips pm svinghjul? Tenkte litt på dette, men var en som mente det var for lett, så eg ville slite når eg skulle løse bilen o.l. pga at turtallet ble for lavt, og at alt momentet forsvant?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/F1-RACIN ... ccessories

Evt er jo en mulighet å få tak i et originalt svinghjul, for så å få dreid av det? Vil helst ha alt klart før vi begynner å plukke bilen pga tid og stedet vi evt skal stå...
 #314945  av mr2storbrua

Dersom du kjøper letta svinghjul så er det ikke nødvendigvis noe mindre i volum, men laget i et lettere materiale, f.eks. aluminium. Turtallet vil fortsatt være det samme, og friksjonen mellom clutch og svinghjul er fortsatt tilstrekkelig.
 #316611  av Larsen

MAn får verken effekt eller mister bunndrag av å bytte svinghjul. Man får derimot et hissigere turtall og kjappere akselerasjon på lave gir. Ulempen er at motoren blir lettere å kvele.