Har jobbet en stund med å finne den beste, mest driftsikre og måten å øke motoreffekten på Mr2 mk3en min.. Ikke ute etter å bygge en supersprek bil med an huag hester, men noe mellom 180-220. Noe som gjør bilen mer komplett etter min mening. Og etter forhøring med Toyota og en del andre aktuelle firmaer pluss en haug med forumbrowsing funnet ut veien å gå er enten 2zz-Ge swap eller turbokonvertering.
Problemene med 2zz swap i Norge, har for det første vært at jeg sliter med å finne noen som selger disse motorene, eneste stedet jeg har funnet er www.monkeywrenchracing.com som ligger i statene. Shipping, toll og moms gjør dette til et dyrt valg, i tillegg virker det som mye jobb å tilpasse denne motoren, Ser også ut på arbeidsloggene jeg har lest for 2zz swap at det ser ut til å bli en del ekstra utgifter enn planlagt, bytte girkasse clutch, problemer med ecu f.eks. Virker i det hele tatt som mye kommer ann på motoren du får tak i. Forstår det også slik at 2zz motoren er en veldig turtallsavhengig motor og faktisk er tregere enn 1zz-fe motoren før 4000 rpm. Et annet problem er at Toyota ikke vil ha noe som helst med slike konverteringer å gjøre, derfor svært vanskelig å få dette godkjent hos biltilsynet.
Turbokonvertering har også visst seg å være mer komplisert enn jeg først trodde. Vært mest interisert i enten TTE turboen eller evt den fra Lamka som en fra forumet her kjører med. Er vel litt Toyotapurist og vil ha mest mulig av bilen orginal eller med deler fra TTE/TRD som jeg ser på som fabrikktrimmere. Ser på disse alternativene som de mest driftsikre, og de jeg mest kunne tenke meg om jeg fikk velge. Virker som Lamka også er sterkt tilknyttet Toyota, men finner ikke noe relevant informasjon om Lamka, websiden dems er nede. Var på Toyota og spurte om hva TTE kitet ville koste å bestille/installere. Fikk beskjed om at Toyota ikke kunne bestille dette kitet og at prisen om jeg bestilte fra TTE selv ville være 60 000 pluss moms. Installering av denne turboen ville ikke Toyota ha noe med å gjøre. Synes dette høres rart ut da jeg bestillte en rekke TTE deler via Toyota i fjor, virker også som folk på forumet her har fått andre priser og beskjeder fra Toyota rundt dette tidligere. Har forstått at TTE har byttet delenr. på produktene sine flere ganger og at disse nummerene varierer fra land til land. Mailet TTE om info priser, men har ikke fått noe svar fra de så langt. Hørt rykter om at det er mulig å dra til TTE og få installert Turbo kitet dems der, noen som vet noe om dette? Info rundt Lamka settes også pris på
..
Pga lite framgang med Lamka og TTE forsøker nå og finne aktuelle firmaer i Nord europa som kan gjøre denne konverteringen. enten med TTE kit jeg skaffer selv eller dems aftermarket kit. Forsøkte hos Turboteknikk litt utenfor Drammen, som er den mest kjente tuneren i området. Egentlig den eneste jeg har funnet som tuner japanske biler, men fikk beskjed om at han ikke turbokonverterte biler lenger. Han ville egentlig ikke ha noe med Mr2en å gjøre. Morsomt med Turboteknikk som firmanavn da ^^.. Finner mange som selger turbo kit til Mr2en, men ingen som vil gjøre jobben, litt dumt å kjøpe turbo og så så finne en tuner som bare vil installere "sitt eget kit" senere f.eks. Noen som vet om pålitelige firmaer som bygger turbo for deg, enten i Norge eller nord/midt Europa?
Regner med å måtte ut med rundt 50 000kr for deler og installering. Noen som kjenner til firmaer jeg kan kontakte, eller evt andre løsninger til den prisen jeg håper å slippe unna med :p..? Er ikke et alternativ for meg å installere selv, har ikke nok kunnskap desverre. Til info er bilen en 2002 Mr2, 5 trinns manuell, 55 000km på telleren og nettopp byttet motor på garantien hos Toyota.
Problemene med 2zz swap i Norge, har for det første vært at jeg sliter med å finne noen som selger disse motorene, eneste stedet jeg har funnet er www.monkeywrenchracing.com som ligger i statene. Shipping, toll og moms gjør dette til et dyrt valg, i tillegg virker det som mye jobb å tilpasse denne motoren, Ser også ut på arbeidsloggene jeg har lest for 2zz swap at det ser ut til å bli en del ekstra utgifter enn planlagt, bytte girkasse clutch, problemer med ecu f.eks. Virker i det hele tatt som mye kommer ann på motoren du får tak i. Forstår det også slik at 2zz motoren er en veldig turtallsavhengig motor og faktisk er tregere enn 1zz-fe motoren før 4000 rpm. Et annet problem er at Toyota ikke vil ha noe som helst med slike konverteringer å gjøre, derfor svært vanskelig å få dette godkjent hos biltilsynet.
Turbokonvertering har også visst seg å være mer komplisert enn jeg først trodde. Vært mest interisert i enten TTE turboen eller evt den fra Lamka som en fra forumet her kjører med. Er vel litt Toyotapurist og vil ha mest mulig av bilen orginal eller med deler fra TTE/TRD som jeg ser på som fabrikktrimmere. Ser på disse alternativene som de mest driftsikre, og de jeg mest kunne tenke meg om jeg fikk velge. Virker som Lamka også er sterkt tilknyttet Toyota, men finner ikke noe relevant informasjon om Lamka, websiden dems er nede. Var på Toyota og spurte om hva TTE kitet ville koste å bestille/installere. Fikk beskjed om at Toyota ikke kunne bestille dette kitet og at prisen om jeg bestilte fra TTE selv ville være 60 000 pluss moms. Installering av denne turboen ville ikke Toyota ha noe med å gjøre. Synes dette høres rart ut da jeg bestillte en rekke TTE deler via Toyota i fjor, virker også som folk på forumet her har fått andre priser og beskjeder fra Toyota rundt dette tidligere. Har forstått at TTE har byttet delenr. på produktene sine flere ganger og at disse nummerene varierer fra land til land. Mailet TTE om info priser, men har ikke fått noe svar fra de så langt. Hørt rykter om at det er mulig å dra til TTE og få installert Turbo kitet dems der, noen som vet noe om dette? Info rundt Lamka settes også pris på

Pga lite framgang med Lamka og TTE forsøker nå og finne aktuelle firmaer i Nord europa som kan gjøre denne konverteringen. enten med TTE kit jeg skaffer selv eller dems aftermarket kit. Forsøkte hos Turboteknikk litt utenfor Drammen, som er den mest kjente tuneren i området. Egentlig den eneste jeg har funnet som tuner japanske biler, men fikk beskjed om at han ikke turbokonverterte biler lenger. Han ville egentlig ikke ha noe med Mr2en å gjøre. Morsomt med Turboteknikk som firmanavn da ^^.. Finner mange som selger turbo kit til Mr2en, men ingen som vil gjøre jobben, litt dumt å kjøpe turbo og så så finne en tuner som bare vil installere "sitt eget kit" senere f.eks. Noen som vet om pålitelige firmaer som bygger turbo for deg, enten i Norge eller nord/midt Europa?
Regner med å måtte ut med rundt 50 000kr for deler og installering. Noen som kjenner til firmaer jeg kan kontakte, eller evt andre løsninger til den prisen jeg håper å slippe unna med :p..? Er ikke et alternativ for meg å installere selv, har ikke nok kunnskap desverre. Til info er bilen en 2002 Mr2, 5 trinns manuell, 55 000km på telleren og nettopp byttet motor på garantien hos Toyota.