TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sprekere Mk3: 2zz eller turbo, trenger info! :-)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #316613  av Vision

Har jobbet en stund med å finne den beste, mest driftsikre og måten å øke motoreffekten på Mr2 mk3en min.. Ikke ute etter å bygge en supersprek bil med an huag hester, men noe mellom 180-220. Noe som gjør bilen mer komplett etter min mening. Og etter forhøring med Toyota og en del andre aktuelle firmaer pluss en haug med forumbrowsing funnet ut veien å gå er enten 2zz-Ge swap eller turbokonvertering.

Problemene med 2zz swap i Norge, har for det første vært at jeg sliter med å finne noen som selger disse motorene, eneste stedet jeg har funnet er www.monkeywrenchracing.com som ligger i statene. Shipping, toll og moms gjør dette til et dyrt valg, i tillegg virker det som mye jobb å tilpasse denne motoren, Ser også ut på arbeidsloggene jeg har lest for 2zz swap at det ser ut til å bli en del ekstra utgifter enn planlagt, bytte girkasse clutch, problemer med ecu f.eks. Virker i det hele tatt som mye kommer ann på motoren du får tak i. Forstår det også slik at 2zz motoren er en veldig turtallsavhengig motor og faktisk er tregere enn 1zz-fe motoren før 4000 rpm. Et annet problem er at Toyota ikke vil ha noe som helst med slike konverteringer å gjøre, derfor svært vanskelig å få dette godkjent hos biltilsynet.

Turbokonvertering har også visst seg å være mer komplisert enn jeg først trodde. Vært mest interisert i enten TTE turboen eller evt den fra Lamka som en fra forumet her kjører med. Er vel litt Toyotapurist og vil ha mest mulig av bilen orginal eller med deler fra TTE/TRD som jeg ser på som fabrikktrimmere. Ser på disse alternativene som de mest driftsikre, og de jeg mest kunne tenke meg om jeg fikk velge. Virker som Lamka også er sterkt tilknyttet Toyota, men finner ikke noe relevant informasjon om Lamka, websiden dems er nede. Var på Toyota og spurte om hva TTE kitet ville koste å bestille/installere. Fikk beskjed om at Toyota ikke kunne bestille dette kitet og at prisen om jeg bestilte fra TTE selv ville være 60 000 pluss moms. Installering av denne turboen ville ikke Toyota ha noe med å gjøre. Synes dette høres rart ut da jeg bestillte en rekke TTE deler via Toyota i fjor, virker også som folk på forumet her har fått andre priser og beskjeder fra Toyota rundt dette tidligere. Har forstått at TTE har byttet delenr. på produktene sine flere ganger og at disse nummerene varierer fra land til land. Mailet TTE om info priser, men har ikke fått noe svar fra de så langt. Hørt rykter om at det er mulig å dra til TTE og få installert Turbo kitet dems der, noen som vet noe om dette? Info rundt Lamka settes også pris på :-)..

Pga lite framgang med Lamka og TTE forsøker nå og finne aktuelle firmaer i Nord europa som kan gjøre denne konverteringen. enten med TTE kit jeg skaffer selv eller dems aftermarket kit. Forsøkte hos Turboteknikk litt utenfor Drammen, som er den mest kjente tuneren i området. Egentlig den eneste jeg har funnet som tuner japanske biler, men fikk beskjed om at han ikke turbokonverterte biler lenger. Han ville egentlig ikke ha noe med Mr2en å gjøre. Morsomt med Turboteknikk som firmanavn da ^^.. Finner mange som selger turbo kit til Mr2en, men ingen som vil gjøre jobben, litt dumt å kjøpe turbo og så så finne en tuner som bare vil installere "sitt eget kit" senere f.eks. Noen som vet om pålitelige firmaer som bygger turbo for deg, enten i Norge eller nord/midt Europa?

Regner med å måtte ut med rundt 50 000kr for deler og installering. Noen som kjenner til firmaer jeg kan kontakte, eller evt andre løsninger til den prisen jeg håper å slippe unna med :p..? Er ikke et alternativ for meg å installere selv, har ikke nok kunnskap desverre. Til info er bilen en 2002 Mr2, 5 trinns manuell, 55 000km på telleren og nettopp byttet motor på garantien hos Toyota.
 #316946  av Vision

Linker mail jeg fikk fra TTE.. 52 000 kroner pluss VAT som om jeg har skjønt riktig ligger på 15%. Kostbart, men virker som en omfattende og trygg løsning, I tillegg følger det med TUV papirer på dette, så fullt mulig å få det godkjent hos biltilsynet. Fikke også svar på delenr. og priser på litt andre TTE deler, håper det kan være av interesse:

"Firstly many thanks for your inquiry.Your information about the Turbo kit installation is correct.The installation needs to be done at our workshop in Cologne, because of some modifications to be done on parts of the vehicle like on oil pan, engine cover etc.We have stock of the prepared parts as replacement.I have attached the installation manual for your reference to show that it is a very complex kit with a lot of surrounding parts like new cat, piggy pack ECU, cooling fan, intercooler etc.We can install it within 8 hours because of experience . However, please have a look and judge by yourselves.The recommended price for the Turbo kit is 5.900,-€ plus VAT which includes the installation.Also we change spark plugs, oil, install a sports air filter etc.

Quotations for the other parts are as following :
Stabilizer Kit: TD380-27914-00 >>>>525,46 €
Body Reinforcement: TD460-18406-00 >>>>283,75 € it's included in the Turbo kit without extra cost
Rear Grille: TD400-28034-00 >>>>233,91 €
Chrome Interior Kit 1 TD420-27989-00 >>>>335,35 €
' Chrome Interior Kit 2 TD420-27990-00 >>>>220,17 €
Chrome In/Exterior Kit 3: TD420-28846-00 >>>>126,84 €

Prices are excluding VAT and shipping cost in case you want get it delivered to Norway. If you have further questions please don't hesitate to contact us again.

Best regards Toyota Motorsport GmbH
Friedel Beyer
Manager
Business Development & Distribution
Sales Department
Toyota Allee 7
D-50858 KölnPhone: +49 / 2234 / 18 23 620
Fax: +49 / 2234 / 18 23 387
Mobile: +49 / 152 / 22960 348
New !!!friedel.beyer@toyota-f1.com
http://www.tte.de"
 #317069  av Vision

Prisen er ferdig montert hos TTE i Køln, inkulderer oljebrønn, oljebytte, tennpluggbytte, sportsluftfilter, vifte (skal sitte over motoren), manilfold, intercooler, ECU, motordeksel (?), stabilisator kit,"TTE" badget varmeskjold, "TTE turbo emblemer, og en haug med smådeler til tilpasning o.l.
Høres egentlig ganske aktuellt ut med tur til Køln i sommer for min del, kanskje jeg kan få noen bra deals på andre TTE prdukter i samme slengen, om jeg først er der og bruker tonnevis av penger på turbo :-)
Har også sjekket ut at avgift for eff.økning hos biltilsynet kommer på ca 12 000. Men har ingen anelse om hva toll in til Norge vil koste.

Ang. turbo-kits.com kittet. Definitivt noe av det billigste jeg har sett, men dette må også shippes og tolles fra USA til Norge, og i mitt tilfelle betales for innstallasjon. Og da tror jeg vi nærmer oss rundt samme pris som TTE sitt. Ihvertfall hvis man vil ha "upgrade 1".. Litt skeptisk til eff økning på 100 ekstra hestekrefter, da må man bytte clutch i tillegg. Dessuten har 1zz-fe som kjent sine svakheter, vet ikke hvor holdbart resultatet blir..

Takker for innspill btw :-)
 #317080  av celicat23

Hvis du går for TTE sitt og full godkjenning, registrering av motor effekt osv så har du en bil med bra historie, som du også kan kreve litt ekstra for når du skal selge den. Det vil uansett være ett tapsprosjekt (som alt annet med bil) men du kan ivertfall ta deg litt mer enn de som selger trimma biler som ikke er godkjent engang.

Tror vel du blir en av de få med mk3 og alt godkjent i tilfelle :wink:
 #317098  av inzane2012

Jeg tror og det ville vert den beste løsningen vist du skal bruke så mye penger og reise til TTE og få dem til å gjøre ombyggingen. da får du alle papirer og hele pakka, samt at du ikke burde få noen problemer med det på BT, og du vil få en ganske sjelden bil to boot:P hehe
 #317204  av Xlr8

du har jo og woodsport i england som er ganske dreven på ombygging hadde vurdert alternativene der og vist jeg skulle brukt mye penger på bilen
 #317599  av steffen karlstad

har handlet fra monkeywrenchracing. anbefaler de på det sterkeste.

kitt med alt fra alubunnpanne (6liter olje), olje kjølerkitt, turbokitt (gt28rs, greddy dump, ic, ic rør, inntercooler, eksos osv), powerfc m/dyser (630cc). ca 60.000 plus montering og bremsing/mapping. (ca 80tot ink moms)
dette er det beste kittet på markedet.

ring på 41566628 for flere spm. (etter kl 7)