TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4A-GZE vs Black Top

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #318329  av MR2i
 
Jeg har mulighet til både 4A-GZE og Black Top konvertering til min MK1.
Det er et par ting som jeg lurer på ut fra følgende informasjon:

Dersom man konverterer til 4A-GZE er det liten tvil om at bilen er ombygget, og sannsynligheten for å bli stoppet er overhengende.
Pris for frontcut på AGZE er 15.000,- og Black Top inkl kabler/ECU er kr. 8.500,-

Er det en enklere jobb å bytte fra standard til black top i forhold til 4A-GZE?
Ettersom effekten er stort sett den samme, er merkostnaden for 4A-GZE forsvarlig?
 #318339  av pkgrette
 
nå ville jeg bare si at et back topp har 160 eller 170 hk 20ventilern

trur z har 175 eller noe rundt der. jeg ville helt kart vagt 20v 170 hestern men det er meg det er sugehester:D
 #318341  av MR2i
 
4A-GZE er oppgitt til 165 hk, men der er det jo mulighet for å bytte remhjul så 195-200 hk skulle være mulig.
NÃ¥r det gjelder Blacktopen er det oppgitt 170 hk.
 #318343  av ArildM
 
Har lest og lest på samme emne, men har bestemt meg for at når pengene strekker til så blir det Blacktop.

Det er jo to ganske veldig forskjellige motorer det er snakk om da, mens kompressormotoren får en jevnere kurve og mye mer drag fra bunnen av er 20v motoren en motor som må "jages" på turtall for at det skal bli moro å kjøre. Z motoren har nok mer krefter enn en N/A motor på mange vis, spesielt om du setter annet drev på kompressoren. N/A motoren er mye dyrere om du skal hente ut mer hester, og du får ikke mer enn 135-140gamp på hjulene.

http://www.padandwheels.com/mr2/blackto ... /dyno.html
So, this is pretty much in line with what Toyota said for the 20V blacktop, 165hp at the flywheel: (1 - 137/165) * 100% = ~17% drivetrain loss. Which is about right for the AW11 drivetrain.
Så hadde dette vært eneste kriterie hadde jeg vel valgt Z motoren, fordi den er mest moro å kjøre med til daglig bruk.
Men om en skal regne pålitelighet og bensinforbruk er nok 20v et mye bedre valg sånn sett.

Ikke minst har 20v motoren en rå N/A lyd.

20v Swap diary:
http://www.padandwheels.com/mr2/blackto ... cktop.html
 #318347  av James
 
Smaksak det der... byttet til 4agze i min tidligere mr2 mk1! Og angrer ikke et sekund på det :)
Utrolig gøy motor å kjøre med... har drag uansett og ganske så spesiell og rå lyd fra kompressoren !
Har personig aldri prøvd en med 20v blacktop ,men kan garantere du ikke vil bli skuffet med en 4agze :wink:
 #318350  av MR2i
 
Jeg tenkte litt kostnader i forhold til hva man får igjen.
Med en mye høyere innkjøpspris i seg selv, og kanskje 50% mer kostnader ved ombyggingen, så vil de siste hestekreftene bli ganske dyre.
Det er snakk om at det er ganske mye turtall som må til for å få "noe ut" av Black Top, men den er da vel kjørbar på samme måte som en original er i dag.

Når det igjen er snakk om gearkassa til 4AGE i forhold til Black Top, så er heller ikke det den beste kombinasjonen.
Er egentlig et vanskelig valg uansett hva man gjør.

Så er det igjen Woodsport som gjør en 1.5 ombygging for 20.000,-. Men da må man jo skjære i karosseriet, og det ønsker jeg å unngå.
Noen som har vært borti pris på en Black Top ombygging der de har fått "kjentfolk" til å skru for seg?
 #318351  av MR2i
 
NÃ¥r det gjelder hk-avgifter til staten i MK1, fant jeg denne linken:

http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

På en 1987 modell blir det kr. 0,- i avgifter. Altså kan bilen vises uten å bekymre seg for avgifter.
Da er det vel egentlig bare å sørge for at alt er lovlig ellers for så å vise bilen.
 #318353  av mr2storbrua
 
MR2i skrev:NÃ¥r det gjelder hk-avgifter til staten i MK1, fant jeg denne linken:

http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

På en 1987 modell blir det kr. 0,- i avgifter. Altså kan bilen vises uten å bekymre seg for avgifter.
Da er det vel egentlig bare å sørge for at alt er lovlig ellers for så å vise bilen.
Dette gjelder for førstegangsregistrering vel og merke. Dersom bilen er importert for mindre enn 10 år siden, må du betale avgift, ellers koster det bare 500 kr eller no for å vise den hos BT. Da må du ha alt av papirer klare, og alle forskjeller må være dokumentert og utbedret.
 #318355  av Pgus
 
MR2i skrev:NÃ¥r det gjelder hk-avgifter til staten i MK1, fant jeg denne linken:

http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

På en 1987 modell blir det kr. 0,- i avgifter. Altså kan bilen vises uten å bekymre seg for avgifter.
Da er det vel egentlig bare å sørge for at alt er lovlig ellers for så å vise bilen.

Du slipper å betale avgifter, og du slipper å kjøre bil. Du får det neppe godkjent. :?

Fordelen er vel at det ikke finnes noen i biltilsynet som ser forskjell på en 20v og 16v :lol:
Jeg har også lyst en 20v, og den ville jeg tatt sjansen på å kjøre med uten at den er godkjent
 #318365  av MR2i
 
Pgus skrev:
MR2i skrev:NÃ¥r det gjelder hk-avgifter til staten i MK1, fant jeg denne linken:

http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

På en 1987 modell blir det kr. 0,- i avgifter. Altså kan bilen vises uten å bekymre seg for avgifter.
Da er det vel egentlig bare å sørge for at alt er lovlig ellers for så å vise bilen.

Du slipper å betale avgifter, og du slipper å kjøre bil. Du får det neppe godkjent. :?

Fordelen er vel at det ikke finnes noen i biltilsynet som ser forskjell på en 20v og 16v :lol:
Jeg har også lyst en 20v, og den ville jeg tatt sjansen på å kjøre med uten at den er godkjent
Logisk sett om man fikk tak i en standard MR2 SC med 145 hk, hvilket er basert på 4A-GZE, så skulle i hvertfall ikke det være noe problem.
Det finnes jo en av de ut fra klippet fra Autofil. Denne er godkjent. Hvorfor skulle man ikke kunne få en tilsvarende ombygning godkjent dersom alle andre elementene utenom selve motoren også ble fulgt opp?
Altså; bygge en standard MR2 SC med 145 hk. Uten kat er den på 165hk om jeg ikke husker feil..
Burde ikke være problemer såfremt man følger reglene som man får oppgitt FØR man begynner...
 #318373  av Morten
 
MR2i skrev:Ettersom effekten er stort sett den samme, er merkostnaden for 4A-GZE forsvarlig?
Må ikke glemme momentet her da, noe som vel er 40-50% høyere i agze'en (og det FØR du setter på større reimhjul). Har kjørt 20v og selv hatt corolla med 4agze og hadde overhodet ikke vært i tvil om at agze lett er det beste valget i 99,9% av tilfellene. (unntak om en skal kjøre racing og dermed får masse vekttillegg pga kompressoren, og om en skal bygge lettvektsracer der den ekstra vekten vil spille inn). :wink:
 #318374  av Morten
 
MR2i skrev:Altså; bygge en standard MR2 SC med 145 hk. Uten kat er den på 165hk om jeg ikke husker feil..
145hk 4agze (tidlig) og 165/170hk 4agze (sein) er to forskjellige motorer, ikke kun med og uten kat (hovedforskjellene annen topp og litt høyere kompresjon i den seine). Var kun den tidlige 145hk versjonen som kom i mr2.
 #318392  av MR2i
 
Morten skrev:
MR2i skrev:Altså; bygge en standard MR2 SC med 145 hk. Uten kat er den på 165hk om jeg ikke husker feil..
145hk 4agze (tidlig) og 165/170hk 4agze (sein) er to forskjellige motorer, ikke kun med og uten kat (hovedforskjellene annen topp og litt høyere kompresjon i den seine). Var kun den tidlige 145hk versjonen som kom i mr2.
Hmm.. ok.. det kanskje kan bli problemer med å få godkjent det.. ? Men det er jo så mye rart som er godkjent, så det kan da ikke være så ille å få til en 170hk MR2 Mk 1?

Men sånn jeg skjønner det, er det 4A-GZE'en som er det beste til "normalt" bruk altså....
 #320639  av espenk
 
MR2i skrev: Dersom man konverterer til 4A-GZE er det liten tvil om at bilen er ombygget, og sannsynligheten for å bli stoppet er overhengende.
Pris for frontcut på AGZE er 15.000,- og Black Top inkl kabler/ECU er kr. 8.500,-
Hvem er det du tar det gjennom for å få de prisene? Er på utkikk selv for øyeblikket etter en blacktop eller kompressor for min