Det som var problemet med de motorene er for lite spenn (dårlige) stempel ringer. Gjelder Celica, MR2, Avenis, enkelte Rav4 med den berørte motorserien fram til ca 2003. Det har jeg hørt av en som jobber på Toyota, som har bytta en del, men er ikke noe kjempe stort problem slik at det har vært snakk om å gå ut med informasjon til alle.
Er mange som aldri har hatt noe problemer med det. Vet om en som har samme bil som meg (Celica T23 99/00 modell) som har gått en del over 200 000 km og den bruker ikke olje.
Så hva som nøyaktig foresaker at noe får feilen og andre ikke er vanskelig å si, er ikke veldig mange globalt som har store problemer med oljeforbruk på disse.
jeg vil tro dårlig vedlikehold eller dårlig olje. Vet vedlikeholdet på min bil ikke har vært helt topp av de som eide den før.
Men ringene er iallefall forbedret fra rundt 2003 modellen så de var nok ikke optimal, men slik er det hos alle produsenter.
Så tror nok dessverre at du ikke vil komme lang med rettsak da det ikke er en produksjonsfeil sånn sett at det er noe som skjer med alle.
Feks VW hadde jo store problemer med oljeforbruk rundt 2000 på mange modeller, og de har behandlet mange kunder dårlig. Mange har ikke fått byttet eller utbedret feilen på motoren selv om det var innafor garanti tiden, da de sier det er normalt med et oljeforbruk på så mye som 0.5l pr 100 mil. og forlenga garanti tid hos dem er det dårlig med, der er det 3år selv om man egentlig kan reklamere intill 5år men det er vanskelig hos kranglefantene VW.
Dette med 0.5dl pr 100mil er noe som mange bilprodusenter har, men etter hva jeg har hørt har Toyota byttet for de som har hatt problemer så lenge det var innafor garanti tiden. Er 7 år på Celica, trur det også gjelder Avensis og de andre med samme problem.
Fikk selv byttet short-block med en forbruk på ca 0.3dl per 100 mil men jeg fikk gjort det innafor de 7 årene. og servicen på Toyota var veldig bra. Men har man gått over de 7 årene blir det så å si umulig
Jeg vil tro du har en ganske tynn sak, da det ikke foreligger noen beviser på at det er en alvorlig produksjonsfeil fra Toyota. En svakhet ja, men ikke noe veldig alvorlig. Celica fra rundt det året kom blant annet på 3 plass over biler med minst feil. Så problemer kan umulig være stort.
http://www.whatcar.com/NonCar/20117737460.jpg
Har ikke hørt noe om at VW og Audi har sendt ut noe brev til kundene om at de ræva forstillingene de hadde en periode der man måtte bytte hele driten. Noe som er en mye mer alvorlig feil, og det har de fleste måtte sitte med regninga selv.
Men man kan jo alltids prøve, håper det order seg for deg, lykke til