TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Celica t23 Oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #321282  av Kurosaki

Hei!

Jeg har en Toyota Celica 2000, som drikker motor olje noe helt sinnsykt 3liter motor olje på 1800km ca. Jeg har søkt litt omkring, og ser at det er en kjent feil på disse motorene, hvorfor har ikke Toyota gått ut med slik innformasjon hos eierne? Jeg har ringt Toyota og de skulle undersøke dette og ringe meg opp igjen. Toyota Alnabru, sa nei med engang og sa de kan ikke gjøre noe. Jeg er villig til å gå så langt som advokat i saken.

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre? Hvis de nekter for dette.

Kjørt 122 000km

På Forhånd takk for alle svar:-)
 #321283  av celicat23

Kurosaki skrev:hvorfor har ikke Toyota gått ut med slik innformasjon hos eierne?
For da måtte de bytte motorblokk og samtlige mr2, celica og avensis med denne motoren og det koster penger. Lettere og gi en utvidet garanti (7år/180.000km var del vel) og håpe de fleste faller utenfor denne tiden når de ryker.

Ganske rart at noen i media ikke har plukket det opp og lagd en sak av det.
 #321286  av Kurosaki

Men hvis de ikke kommer til å gjøre noe med det, hva er mine mulighter?
Tv2 hjelper deg? Media? Advokat?

Er villig til å gå så langt som jeg kan, hvis de ikke skal rette dette opp, hadde de gått ut med innformasjon, så hadde jeg bytta motoren i garanti tiden og sluppet dette tullet for lengst.
 #321287  av celicat23

Kurosaki skrev:Er villig til å gå så langt som jeg kan, hvis de ikke skal rette dette opp, hadde de gått ut med innformasjon, så hadde jeg bytta motoren i garanti tiden og sluppet dette tullet for lengst.
Etter hva jeg vet så byttet de ingen motorer sånn helt uten videre. Du måtte ha ett oljeforbruk for at de skulle bytte den. Så har oljeforbruket begynt i det siste så spiller det sånn sett ingen rolle.

TV2 HJELPER DEG hadde vært gøy og fått på saken. Toyota sin håndtering av denne feilen er så jævelig arrogant.
 #321289  av Kurosaki

Hvis de nekter, skal jeg gjøre mitt ytterste for å få dette gjort.
1. det er en kjent produksjons feil, og Toyota skal ha liste med motor nr, på de det er feil på.
2. la oss si en bil er kjørt kun 50 000km da, men er 8 år gammel, skal de ikke bytte short blocken på den da?
3. Og når de ikke bytter før feilen dukker opp, så kan den dukke opp når som helst, og når den dukker opp for eieren koster dette han 50 000+ for å bytte den selv.

At det er en produksjonsfeil, sier det hele, når dette er kjent, så 7 og sist må de gjøre noe med det. Fordi den dagen man får bilen, så er det feil med motoren. Og det at de ikke har gått ut med innformasjon til eiere, som ikke har vært obs på dette. Føler jeg har en ganske sterk sak.

Jeg kommer til å ta kontakt med alle jeg kan for å få gjort noe med denne saken. Dette er helt på trynet. Siste blir nok advokat og greier.
 #321345  av ErikG

Gjevnlig oljeskift ca hver 5000km og oljeflush kan være lurt. Dette vil fjerne evnt koks som tetter oljekanaler og du vil minske forbruket.
 #321369  av Kurosaki

ErikG skrev:Gjevnlig oljeskift ca hver 5000km og oljeflush kan være lurt. Dette vil fjerne evnt koks som tetter oljekanaler og du vil minske forbruket.
Idag tok jeg oljeskift på bilen 0w 40 for å rense motoren (kjører ca 5000km med den), også bytter jeg over til noe bedre olje (5w 50), høres det bra ut?
 #321370  av ErikG

Høres lurt ut. Og la motoren bli varm før du tyner den!
 #321372  av Kurosaki

ErikG skrev:Høres lurt ut. Og la motoren bli varm før du tyner den!
Har motorvarmer på den som jeg bruker hele tiden:-)
Tror du det kommer til å gi resultater?
 #321398  av Dennis87

Det som var problemet med de motorene er for lite spenn (dårlige) stempel ringer. Gjelder Celica, MR2, Avenis, enkelte Rav4 med den berørte motorserien fram til ca 2003. Det har jeg hørt av en som jobber på Toyota, som har bytta en del, men er ikke noe kjempe stort problem slik at det har vært snakk om å gå ut med informasjon til alle.
Er mange som aldri har hatt noe problemer med det. Vet om en som har samme bil som meg (Celica T23 99/00 modell) som har gått en del over 200 000 km og den bruker ikke olje.
Så hva som nøyaktig foresaker at noe får feilen og andre ikke er vanskelig å si, er ikke veldig mange globalt som har store problemer med oljeforbruk på disse.
jeg vil tro dårlig vedlikehold eller dårlig olje. Vet vedlikeholdet på min bil ikke har vært helt topp av de som eide den før.
Men ringene er iallefall forbedret fra rundt 2003 modellen så de var nok ikke optimal, men slik er det hos alle produsenter.

Så tror nok dessverre at du ikke vil komme lang med rettsak da det ikke er en produksjonsfeil sånn sett at det er noe som skjer med alle.
Feks VW hadde jo store problemer med oljeforbruk rundt 2000 på mange modeller, og de har behandlet mange kunder dårlig. Mange har ikke fått byttet eller utbedret feilen på motoren selv om det var innafor garanti tiden, da de sier det er normalt med et oljeforbruk på så mye som 0.5l pr 100 mil. og forlenga garanti tid hos dem er det dårlig med, der er det 3år selv om man egentlig kan reklamere intill 5år men det er vanskelig hos kranglefantene VW.

Dette med 0.5dl pr 100mil er noe som mange bilprodusenter har, men etter hva jeg har hørt har Toyota byttet for de som har hatt problemer så lenge det var innafor garanti tiden. Er 7 år på Celica, trur det også gjelder Avensis og de andre med samme problem.
Fikk selv byttet short-block med en forbruk på ca 0.3dl per 100 mil men jeg fikk gjort det innafor de 7 årene. og servicen på Toyota var veldig bra. Men har man gått over de 7 årene blir det så å si umulig :(

Jeg vil tro du har en ganske tynn sak, da det ikke foreligger noen beviser på at det er en alvorlig produksjonsfeil fra Toyota. En svakhet ja, men ikke noe veldig alvorlig. Celica fra rundt det året kom blant annet på 3 plass over biler med minst feil. Så problemer kan umulig være stort.
http://www.whatcar.com/NonCar/20117737460.jpg

Har ikke hørt noe om at VW og Audi har sendt ut noe brev til kundene om at de ræva forstillingene de hadde en periode der man måtte bytte hele driten. Noe som er en mye mer alvorlig feil, og det har de fleste måtte sitte med regninga selv.

Men man kan jo alltids prøve, håper det order seg for deg, lykke til :wink:
 #321428  av Kurosaki

Takk for et grundig svar:-)
Jeg har fått tak i Toyota Service Bulletin for det problemet:-) der det står at de som har problemer med det, må dere bytte det og det og det, der det står klart at hva som må byttes. Så jeg tror jeg skal slenge det hos toyota:-)

et lite utdrag fra den

Subject : ZZ ENGINE OIL CONSUMPTION REPAIR METHOD BY OPTIFIT
ENGINE SHORT BLOCKThis Service Bulletin is to inform you of the Production improvement and field fix repair method for the
subject concern. (OPTIFIT is the equivalent part of the genuine part.) Should you have customer
complaints, repair the vehicle according to the information given below. Repair method is applicable to
vehicles produced BEFORE the Production change effective VIN's shown below.
DESCRIPTION OF PHENOMENON
Engine lubrication oil consumption may increase if the vehicle is driven frequently with high speed.
PRODUCTION IMPROVEMENT
Piston's cooling and lubrication performance has been improved.
Lubrication oil quantity in the engine has been increased.
 #321501  av Dennis87

Så de har forbedret mer enn bare ringene ja :) , Men den største grunnen til at de bytter hele blocka vil jeg tro er fordi de får blocka ferdig med stempler å alt og den gamle blokka blir sendt tilbake til Toyota der de mest sannsynlig gjør de forbedringen og sender blocka ut igjen.
Produkt forbedringer er det hele tiden, er veldig lite som blir designet 100% på første forsøk, og dette var også en ny motorserie.

Er nok vedlikeholdet på bilen som er det som teller om man får det problemet eller ikke. kjører man med dårlig og gammel olje samtidig som kjølinga og ringene ikke er helt optimal er det fort at man "brenner" stempel ringene og da brenner motoren olje som bare det.
Innkjøringa av motoren har også en del og si.

la ved den pdf som beskriver feilen og som er tilgjengelig fra Toyota sine sider for alle, så det at de driver å skjuler problemet er jo ikke helt rett da :P
Vedlegg
(155.68 kiB) Lastet ned 176 ganger
 #321515  av celicat23

Dennis87 skrev:Så de har forbedret mer enn bare ringene ja :) , Men den største grunnen til at de bytter hele blocka vil jeg tro er fordi de får blocka ferdig med stempler å alt og den gamle blokka blir sendt tilbake til Toyota der de mest sannsynlig gjør de forbedringen og sender blocka ut igjen.
Produkt forbedringer er det hele tiden, er veldig lite som blir designet 100% på første forsøk, og dette var også en ny motorserie.
Har aldri hørt noe om stempel ringer, der i mot trange olje kanaler som gjør at olja blir for varm og kokser seg er det flere som sier er problemet med disse motorene. Inkludert de jeg har snakket med som jobber hos toyota.