TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken AFR har dere pÃ¥ cruising?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #322067  av sleeper

Eksostempen øker frem til du går magrere en 14.2
max eksos temp får du på 14.2afr, magrere en det så har du ikke mer energi igjen når eksosen åpner og dermed så blir eksosen kaldere..
Eksostempen bestemmes veldig av tenning og.. aggresiv tenning gir som regel lavere temp, så aggresiv tenning skal gi lav eksos temp.

På tomgang så går min helt opp i 16.5 uten problemer.. ( har ikek tomgangsregulator så må strupe den ned på bensina for og holde den nede.

Du burde ikek kjøre runt med 11.5 i blanding.. da ender du opp med en supernedsota motor.. ikke bra for motoren i det hele tatt.. hvis du lukter på olja di nå så regner jeg med at du kan lukte MYE bensin.. og det er ikke bra.

hvor høy er eksostempen din da? er ikek noe prob med 800 grader ved motorvei crusing.
 #322079  av Morten

celica_st185 skrev:Har ikke eksostempføler montert, så det vet jeg fint lite om... Her er vertfall ett bilde av tenningstabellen min. Har ikke rørt den selv, men er nå den jeg bruker...
Overlever motoren med det tenningsmappet der? På cruising kan du sannsynligvis spare endel bensin på å legge på mer tenning, du ligger til tider veldig langt bak det orginal ecu og power fc gjør på cruise-delen av mappet. Samtidig har du til tider 4-5 grader mer aggressiv tenning på trykk enn det som er default i pfc (som er kjent for å smelte stempler pga for aggressiv tenning) der... :shock:

Her er det nevnte default PFC tenningsmap'et for sammenligning:
PFC 3sgte tenning.JPG
PFC 3sgte tenning.JPG (138.76 kiB) Vist 1195 ganger

Når det gjelder cruising funker 14.5-14.7 fint for min del. 0.8liter på mila på pen langkjøring tilsier at det ikke kan være helt på jordet heller.
 #322103  av marlboro1310

betyr dette at defaultoppsettet i power fcn ikke er noe godt for motor? min soter noe ved pådrag, og lukter bensin etter ei kjøreøkt...ikke det at jeg kan snakke om noe som er galt eller som ikke virker, målte t.o.m bilen i sommer på langkjøring, 0,7L pr mil.
 #322113  av celica_st185

Morten skrev:
Overlever motoren med det tenningsmappet der? På cruising kan du sannsynligvis spare endel bensin på å legge på mer tenning, du ligger til tider veldig langt bak det orginal ecu og power fc gjør på cruise-delen av mappet. Samtidig har du til tider 4-5 grader mer aggressiv tenning på trykk enn det som er default i pfc (som er kjent for å smelte stempler pga for aggressiv tenning) der... :shock:

Her er det nevnte default PFC tenningsmap'et for sammenligning:

Når det gjelder cruising funker 14.5-14.7 fint for min del. 0.8liter på mila på pen langkjøring tilsier at det ikke kan være helt på jordet heller.
Overlever og overlever fru blom... Hadde jo ett uhell her tidligere, men vet jo ikke hva det skyltes da...

Ikke noen som kunne tatt en printscreen av ett map som dem vet funker 100 %, så kan jeg jo legge inn samme verdier i min map...
 #322210  av FireWalk

Det vil nok ikke fungere 100% uansett siden de fleste har litt forskjellige mods som gjør at oppsettet ikke vil funke på en annen motor. Selv identiske motorer skal vist nok ha store variasjoner på hvilke maps de funker best med.. :\
 #322221  av Master

Men du burde ligge på rundt 14,7 på vanlig cruising og tomgang uansett. At du ikke får den til å gå på tomgang tyder mer på at du har noe feil med måten tomgangen blir regulert på...
 #322243  av Morten

marlboro1310 skrev:betyr dette at defaultoppsettet i power fcn ikke er noe godt for motor? min soter noe ved pådrag, og lukter bensin etter ei kjøreøkt...ikke det at jeg kan snakke om noe som er galt eller som ikke virker, målte t.o.m bilen i sommer på langkjøring, 0,7L pr mil.
Jepp, default oppsettet duger til å få start og kjøre men stemplene smelter/knekker i ringbanen pga mild-medium detonasjoner i løpet av relativt kort tid på de fleste motorene om du ikke får justert det skikkelig. Vær obs på at PowerFC kun logger/viser knock verdiene, den gjør absolutt ingenting for å beskytte motoren når de blir registrert (i motsetning til orginal ECU som har ganske avanserte algoritmer for å beskytte motoren i disse tilfellene)
 #322269  av marlboro1310

da jeg har kjørt problemfritt i over ett år med min, velger jeg å stole på at den har vært noe justert i Japan der rearcuttet mitt kom ifra...men skulle gjerne hatt den mappet skikkelig profft, da den kjører ganske rikt...og ryker svart ved hardt pådrag.
Tar det lang tid å mappe ett brukelig oppsett da? TRS tar 1500kr timen i benk, det er for heavvy...
og siden den er benket til "kun" 243 ut på hjula ved 1,2bar...bør det være noe mere her å hente på optimalisering, har jo en stor IC,eff.anlegg etc.
 #322293  av FireWalk

Min ble mappet på bjørnstad bil. Mener på at tenningskurven er veldig kurrant enda iallefall. Men siden den ble mappet sist har jeg jo blant annet byttet innsugsmanefold, tykkere topp pakning (dvs mindre kompresjon), ventilfjærer+++ Så det er nok på sin plass å få mappet om igjen. Men tenker det er pengebesparende å justere iallefall tomgang og cruising selv, og få "ok" a/f verdier der. Å få det perfekt under ladetrykk er vel egentlig bare å gi opp på landevei. Det er sikkert mulig, men personlig så sliter jeg med å i det hele tatt betjene tastene på laptopen når man kjører på humpete vestlandsveier og hele bilen hopper opp og ned. Må nesten holde fast laptopen med begge hendene bare for å holde den på plass. :p

Fikk justert tomgangen til 14,7 nå.. Men når jeg startet opp igjen så var den plutselig nede på 10/11... Jeg justerte i Main Fuel table, men så kommer jo alle bensintilsetningene på toppen av det igjen, verdiene endrer seg jo da. Water temp compensation, air temperature compensation, crank times fuel compensation, sea level elevation compensation...

Man kan jaggu bli ganske skrullete om man skal få oppstarten til å bli helt 100% dersom alt det der skal klaffe...
 #322408  av FireWalk

Kjenner jeg begynner å bli litt smålig irritert nå.. Forsøker å legge tomgangen på 14,7. På 19 grader fortenning rusker motoren en del. Ruser seg litt opp og ned og det er tydelig at den ikke helt liker seg.. Gir jeg den mer bensin så jevner det seg ut og den går pent igjen. men da er jo afr på rundt 11,5 igjen... (dette på varm motor).

Dersom jeg justerer tenningen ned på 10,5 grader fortenning så holder den seg forholdsvis jevnt på 1000 rpm og rundt 14,5 i afr. Hører at motoren går littegrann mindre pent enn på rikere blanding, men likevel akseptabelt. Problemene begynner når jeg skal kjøre bilen uten tomgangsregulator. Gir jeg litt gass så turtallet øker og slipper gassen så kvæler den seg når turtallet synker igjen pga det går for langt ned og motoren dør ut...

Husker jeg hadde dette problemet med megasquirt også. Vi kom vel da frem til at motoren min rett og slett liker best en litt fet blanding på tomgang. MEN... dette er jo ikke bra for pluggene som sotes ned alt for fort, så hva er det jeg gjør feil siden dette ikke går knirkefritt?..
 #322409  av sleeper

_Kjører uten tomgangsregulator også, og det jeg har funnet ut er at eneste måten og få den til og ikke kvele seg er og fgi den litt mer luft en den egentlig trenger.. og så stupe den ned på bensin og tenning..

prøv dette:

juster opp litt mer luft
juster blanding til ca 16afr
juster tenning til ca 10-11 grader.
og så justere du ned lufta til den går greit på 1000rpm

Så tester du om den fortsatt kveles, gjør den det så prøver du og legge på en del tenning og bensin på ca 600rpm da skal den klare og ta seg opp igjen.
 #322410  av FireWalk

ok.. får prøve å legge tomgangen til 1000 og 14,7 og så heller legge den til 11.5 og 19 grader fortenning på 800 rpm da. Eneste utingen er jo at turtallet på tomgang jo vil variere veldig utifra om motoren er varm eller kald, og luft temperaturen ute..

Ofte kan jeg stille det perfekt.. Mens den er varm vel å merke.. så sliter jeg veldig med å få start.. må holde den igang med pedalen. Justerer jeg slik at jeg får greit start på kald motor så blir det fort 1800 rpm på tomgang på varm motor.

En dag med 5 grader ute-temp og en med 20 grader utetemp gjør også stor forskjell. Så må hele tiden bak med skrujern å justere på tomgangskruen..

Nesten sånn at jeg vurderer seriøst å få satt på en tomgangsregulator.