TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken AFR har dere pÃ¥ cruising?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #322037  av FireWalk

Et spørmsål til dere med datasprut og modifirserte motorer.
Jeg har gjort en del modofikasjoner på motoren i vinter som har forandret VEen på motoren ganske betydelig. Deriblant ny innsugsmanefold. Ligger nå på rundt 11,5:1 i bensin/luft blandingsforhold på cruising. Dette er jo ganske mye.

Har hørt at 3S-GTE motoren liker litt rike forhold, men spørsmålet er da hvor går grensen? Hvor mye kan jeg magre ut blandingen før motoren begynner å misstrives?

Hvilken AFR kjører dere med på cruising? tenker da rundt 2000 rpm på lavlast i f.eks 80 km/t..
 #322044  av celica_st185

Har vært ute og justert endel på min i det siste, og prøver å få den rundt 14.7:1 på alle turtall ved normal kjøring. Varierer litt mellom ca 13.5 opp til 15.2... Bremsing på gir og turtall over 1800 med gassen av, kuttes bensinen helt.

På maks last med fullt turbotrykk bør den under 12 for å være safe...
 #322045  av sleeper

funnet ut at ca 15.5 går geit på 3sgte motoren.. noe magrere en det så begynner den og hakke..
så legg den på 15-15.5 på crusing så går den billig..:-)
 #322049  av celica_st185

sleeper skrev:funnet ut at ca 15.5 går greit på 3sgte motoren.. noe magrere en det så begynner den og hakke..
så legg den på 15-15.5 på crusing så går den billig..:-)

Vet ikke om bredbandslamdaen min er 100%, men når jeg passerer ca 15.5 så har den en tendens til å fuske litt, så kan stemme godt dette ja....
 #322052  av celica_st185

FireWalk skrev:Så magert altså? Damn... skjønner at jeg kan spare store summer på bensin her :P
Før jeg begynnte å stille inn på min, har jeg hatt forbruk på ca 1.7 liter på mila, kan presse den ned i kanskje 1.2-1.3 på veldig fin langkjøring, så kan bli spennende å se hvordan det blir når jeg er ferdig :lol:
 #322054  av FireWalk

jeg har brukt 2 fulle tanker bensin på 2 dager nå. ;) fikk bilen ut fra verkstedet i går etter å ha bygd motor i hele vinter. Så har blitt litt kjøring, men ser ikke bort ifra at forbruket ligger på rundt 2 liter på mila på fin kjøring. Og sikkert tosifret på fult pådrag.

Men som sagt, skulle gjerne likt å vite hvordan eksos temperaturen deres oppfører seg når dere magrer ned mot 15:1, samt hvor mye fortenning dere kjører på cruising?

Jeg har en ekstremt agresiv tenningstabell. Merket at eksostempen begynte å øke allerede når jeg magret ned mot 13:1.. så tror det er tenningen som må justeres ned paralelt med utmagringen.
 #322057  av celica_st185

Har ikke eksostempføler montert, så det vet jeg fint lite om... Her er vertfall ett bilde av tenningstabellen min. Har ikke rørt den selv, men er nå den jeg bruker...
Vedlegg
tenning.JPG
tenning.JPG (151.05 kiB) Vist 1074 ganger
 #322058  av Master

AFR på cruising burde vel ligge rundt 14,7 ? Har du ikke bredbåndslambda koblet til spruten slik at den styrer dette selv?
 #322060  av FireWalk

kjører på tabell. Bruker ikke closed loop. Bredbåndslambdaer stoler jeg ikke helt på. De funker fint når de er ny, men etter noen måneder så begynner de å bli unøyaktige, og til slutt må de byttes ut. Er jo så liten % av tabellen den får lov å korigere uansett så syntes det er like greit med tabell. Burker vann temp og luft temp og høyde over havet til å korigere ekstra bensin tilsetning.

Har faktisk aldri fått den til å gå ordentlig på tomgang på 14,7.. da vil den bare dø. Forsøker å gi mindre tenning og mer tenning, men fremdeles samme resultat. Eneste som får den til å gå normalt er å gi den mer bensin igjen, og da ligger den på rundt 11,5...

Hva skjer..? Hvorfor?..
 #322064  av FireWalk

celica_st185 skrev:Har du dobbeltsjekka med en annen lamda og sett at den du har viser riktig?
Misstenkte at den var nedsotet, kjøpte en ny og monterte på, og verdiene var de samme... :)
 #322066  av FireWalk

kun på tomgang. Har forsøkt å magre ut litt på cruising, men da ser jeg eksostempen stiger med flere hundre grader, så jeg har ikke turt å knote så mye med det. Men ser av tenningstabellen som ble lagt inn over at jeg kjører ekstremt agresiv tenning. Helt opp i 45 grader hvor det er 30 og 30 hvor det er 20 osv.. så tror nok det kan være at tenningstabellen må korigeres veldig i takt med utmagringen. Men det er noe jeg vil foretrekke å gjøre på ruller.. :\