TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Irriterende tennplugg problem!! Noen som kan hjelpe?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #323234  av Morten

FireWalk skrev:Rengjorde pluggene og satte de inn igjen og nå funker den fint. Enn så lenge. Har fått magret ut en del på cruising nå, men sliter med tomgangen. Tror det er pga enrichment settings slår inn både på innsugstemp og vanntemp siden. Vanskelig å justere dette når den driver og legger til bensin i % av main fuel table basert på ambient temps osv. Er vanskelig å vite om den faktisk gjør dette eller ikke. Så om jeg da justerer på hoved bensintabellen for å få det perfekt, også viser det seg at den da går magert ved senere anledning pga den hadde tilsetning fra en av de andre tabellene akkurat når jeg justerte det. Har sendt mail til bjørnstad bil nå med forespørsel om time for mapping. Så får se hva de sier :)
En måte å gjøre det på er å notere deg temperaturene når du justerer ting perfekt. Når temperaturene så er anderledes senere og blandingen er feil så justerer du korreksjonsverdiene istedenfor hovedtabellen siden du allerede vet den stemmer ved temperatur x. Ofte er de jo basert på 20C eller noe slikt i utgangspunktet også. Selve luftkorreksjons tabellen bør normalt ikke være langt fra riktig selv med default verdier, da den kun er basert på gassens (luftas) reine fysiske egenskaper når det kommer til masse tetthet vs temperatur. Denne vil normalt bare sikre at blandingsforholdet er identisk uansett temperatur (med mindre den riker ut over en gitt temp for å beskytte motoren, f.eks ved innsugstemp over 60C eller lignende). Litt tidkrevende å finjustere siden du er pent avhengig av å få justert når temperaturen er forskjellig ute, noe som fører til at på en gennerell map-session (uavhengig av hvem som mapper) så vil den normalt ikke røres. Så har du temp korreksjon for vann da. Normalt riker den opp når motor er kald, for så å flate ut i null kompensasjon når motor har nådd drifts temperatur. Sånn sett skulle det jo bare være å vente til motoren har driftstemp før du begynner å logge og gjøre endringer?
 #323236  av Morten

FireWalk skrev:Morten: hva slags plugger er det du og markus kjører med som er tilnærmet orginale men en grad kaldere da? merke osv.. og hvor får jeg kjøpt? kan vel være like greit å bare teste dem og se om det blir noen forbedring.

Har knotet litt med bensintabellen nå og fått den til å gå på rundt 14,7 på tomgang, dog, noen ganger ender den opp på 20:1.. er noe herk å få det stilt ordentlig slik at det klaffer med kaldstarten osv. Funker greit når motoren er varm dog.
På cruising ligger jeg vel på rundt 13 nå.. men merker bilen er en hel del mer rykkete og mindre kjørbar. Er nok pga jeg har stilt kun på bensin og ikke gjort noe med tenningen. Det får bjørnstad ta seg av..
ND (Nippon Denso) IK24 kjører jeg. Mener Markus hadde IK27 en stund, men de blei for kalde igjen så han gikk ned på IK24 igjen han og. Bestilte akkurat noen nye via Ebay her nå av ren latskap, men kjøpte de fra østlandet et sted sist utifra husken. Ser bl.a. Jacobs Autosupply fører de http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... o_plugger/

Ellers to ting som er greit å vite sikkert (mulig du har nevnt det allerede, orker ikke lese igjennom alt på nytt :roll: ). Re-kalibrer wb sensoren i friluft for å være sikker på at den måler riktig, og vær helt sikker på at du ikke har en lekkasje i eksos systemet ditt FØR lambda sonden. Hvis du har lekkasje vil det spesielt være på tomgang du får rare verdier selv om jeg nok ville trodd de viser magrere enn reelt pga friskluft inn...

EDIT: og en tredje ting. :lol: Ha i bakhodet at om du sliter med tenning og får feiltenninger så vil dette kunne spille et puss også da det vil være oksygen igjen fra uforbrent luft som igjen blir målt av o2 sensoren som mager blanding, uavhengig av hvor mye uforbrent bensin som også passerer.
 #323256  av FireWalk

Takker for gode svar :) ja jeg er klar over dette med wb sensoren. Er Innvoate LC1 jeg har, med deres egen digitale måler monterti a-stolpen. Den er temmelig rask, så jeg merker faktisk at blandingen er magrere akkurat når det feiltenner.. ser den kommer ned mot 18-19:1 akkurat når den misser.. så regnet med det var pga det du sa :)

Ellers så skal det ikke være noe frieksos før sonden heller. Mulig det kan leke litt i den V-band klemma. Er ikke lett å få det helt 100% der. Men verken ser noe eksos eller hører noe spesielt derifra, så regner med det skal være så nært 100% tett som mulig.

Hvordan justeres tenningen i forhold til bensin mengden? Har ikke turt å røre så mye tenningstabellen på dette sprutet enda. Når blandingen magres ut, bør man da kjøre mindre eller mer fortenning?

Merker jo f.eks at den liker mindre fortenning på tomgangen nå etter at jeg magret den ned.. mens om jeg kjører fetere så vil den ha mer..
 #323262  av Morten

Kan prøve å kludre ned litt tenningsteori kjapt på frihånd. Dette er fra eget hode, og ikke alltid så lett å få ned i ord som en skulle ønske, så da det for hva det er verdt.

På helt generelt basis vil optimal tenning være når maksimalt sylinder trykk skjer der evnen til å skyve stempelet er størst. Dette vil være X grader etter TDC, og vil være forskjellig fra motor til motor.

Da selve forbrenningen som skaper hoveddelen av dette trykket bruker litt tid fra gnisten kommer til flammefronten har kommet seg helt til ytterkant av forbrenningskammeret, vil en måtte tenne gnisten litt før stempelet er kommet til stedet max trykk ønskes. Dette er til tider en utfordring i praksis da det er mange ting som spiller inn. Det første og mest logiske er jo turtallet. Til eksempel vil jo gnisten måtte tennes senere i syklusen ved 3000 omdreininger enn den vil ved 6000 omdreininger (ved ellers identiske forhold ang AF, VE osv), siden tiden tilgjengelig fra f.eks TDC til X-grader etter TDC vil være halvert. Hvis alt annet var identisk (som det aldri er i praksis seff) ville gnisten måtte bli tent dobbelt så mange grader før dette ukjente X ved 6k i forhold til 3k grunnet forbrenningstiden. Blandingsforholdet spiller også inn som du nevner. En rik blanding har tregere flammefront og vil derfor normalt kreve litt tidligere tenningstidspunkt. Bedre fyllingsgrad (bedre VE) vil ha raskere flammefront og kreve senere antenningstidspunkt.

Vet ikke om dette hjelper deg noe, men føler selv det er greit å visualisere hvorfor endringene gjøres og ikke bare resultatet av de. :lol:
 #323290  av FireWalk

Dette var faktisk veldig interessant! Har faktisk tenkt det helt motsatt av hva du faktisk forklarte. Har sett på gradene som agresiviteten på tenninga og at høyere turtall krever mer aggresiv tenning for å kompensere. Skjønner jeg har sett det helt feil :)

Du har evig rett i at om en virkelig skal få til noe så må en forstå hvordan det funker, og da må en visualisere det.

Ang vann temperatur kompensasjon, hvordan har du satt det opp der? På mitt sprut så skriver jeg inn verdiene i Prosent av main fuel map. F.eks på 10 grader så 8% mer bensin (av det som står i main fuel map) Men sliter fremdeles litt med kaldstarten: Den er ikke veldig kjørbar rett etter den er startet og er kald, så vil tro den kanskje får for lite bensin enda, selv om Afr viser ganske fet blanding. Den vil jo gjerne ha en del bensin under kaldstart. Gir jeg noe mindre nå så dør den ut. Så lurer på hvilke verdier du opererer med der? er f.eks 15% mer bensin på 0 grader c for lite?
 #323307  av Morten

Øverst til venstre på bildet under ser du vanntemp korreksjon, som starter med ufattelig mye ved grisekaldt, og jobber seg opp til ingen korreksjon ved 80C. Litt spesielt oppsett, i og med at PFC har to kolonner avhengig av MAP verdi i tillegg. Kan ikke huske jeg har rota med disse verdiene noen sinne (eller hatt behobv for det heller for den saks skyld), så er nok default verdiene fra FPC'en. Bilen har altid vært lettstartet og fin med disse verdiene. Dersom du ikke har noen tomgangsregulator koblet til på din vil dette kunne spille litt inn på at den ikke liker seg så godt før du har litt varme i systemet også, det er jo en grunn til at orginal ecu (og de fleste andre) bruker litt høyere tomgang på kald motor osv. (i tillegg det direkte/indirekte oljetrykket motoren får grunnet det ekstra turtallet på kald og seig olje da, hehe)
korreksjoner.JPG
korreksjoner.JPG (106.68 kiB) Vist 173 ganger
 #323310  av FireWalk

skjønte ikke helt hva de verdiene der står for? Er det åpningstid på dysene i milisekunder eller er det volum eller noe annet ?

Hos meg så er det bare prosent av det som står i main fuel table man skriver inn.

Slik ser skjermbildet ut hos meg:
Vedlegg
dta1.jpg
dta1.jpg (83.03 kiB) Vist 166 ganger
 #323324  av Morten

Er i prosent, bare skrevet litt anderledes. Eksempel 1.05 vil si 5% økning, 1.10 vil si 10% osv. :wink: