TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeforbruk og div spørsmÃ¥l.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #328233  av FastN

Jeg synes kanskje bilen jeg har begynte og bruke mer olje etter at jeg byttet den. Veit ikke hva som var på den før, men nå kjører jeg med quaker 5w40 eller no.
Hvilken av disse tallene forteller tykkelsen på olja? Kan det lønne seg og kjøre på tykkere olje?
 #328240  av lasse

Helsyntetisk er gjrne tynnere og renner mer igjennom enn delsyntetisk og mineral, kan nok lønne seg å skifte til delsyntetisk, har vel også hørt at 10-60 skal tette bra, men den er dyr og er mer beregnet på banekjøring og sånt da den tåler endel mer temperatur.
Min kjære x-mercedes brukte en hel del olje når jeg kjøpte den, men etter ett oljeskift så brukte den ikke en dritt, gikk da for absolutt billigste driten de hadde på biltema, kosta vel 119 for 4 liter'n, det skal sies at det begynte å tikke i motoren etterhvert, men det hadde vel kanskje mer med at jeg dro den rett opp på rødmerkinga på iskald motor hele tiden, også på vinteren, må jo få slædda litt :mrgreen:
 #328245  av marlboro1310

anbefaler deg å kjøre på med Valvoline Durablend 10-40, den er super til turtallsmotorer... :lol:
 #328471  av Sjuren

Hehe, jeg har jobb forran meg her hører jeg :P Men har funnet ut at toppakningen er verst da, ventiltettningene også :P mulig jeg må bytte stempelfjører, men det ser vi når den tid kommer :)
 #328482  av Cathrine86

Vet hvertfall at fra fabrikk godtar de 0,5 l pr 1000km på disse motorene...:D
På motornr 1ZZ,3ZZ og 4ZZ er for stor klaring stempelringer ofte årsak til for høyet oljeforbruk! ;)
 #328544  av inzane2012

jeg byttet til Mobil Super 15-w10 delsynt i påska, og den funker mye bedre enn når jeg kjørte med helsynt, syns motoren går litt stillere og jevnere, pluss att oljeforbruket mitt har gått ned en god del... før så måtte jeg fylle på en liter hver gang jeg skulle hjem til foreldra mine, tur-retur ca 1300km, så når jeg kom hjem til trondheim måtte jeg slenge nedpå en liter til...
 #328864  av TR-Toyota

EU normen alle bilmerker er "enige" i er 1l pr 1000km. så også på disse motorene. Grunnen til dette kan væremye, men ofte er det slitasje som har skylden - og bytte stempelringer, ventiltetninger vil ofte løse det meste.

Og som tidligere nevnt på 1zz, 3zz og 4zz som er nestnyeste motorgenerasjon på bensin siden, (henholdsvis 1,8, 1,6 og 1,4liter) så er ikke hovedårsaken (oftest) stempelringer som forårsaket oljeforbruket på disse motorene. og i forbindelse har det heller ikke vært noe utbredt problem med banking på disse heller.

Har selv en 3sge i MR2, i "facelift" versjon - og "heldige meg" har intet problem med oljeforbruk - siden sesongen begynte har den ikke flyttet seg noe på peilepinnen ( bruker da original Toyota-Olje som ble byttet til sesongen begynte...)