TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tyne mer ut av en T-Sport?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #326218  av voivoi

Finnes det noe utenom turbo eller kompressor som ein kan montere for å få meir gamp ut av ein t-sport motor? Honda har jo sånn v-tec kontroller, finnes det til Toyota? Chip?
 #326222  av EXS

du kan skaffe camcon eller apexi fc? eller hva det heter, men ikke allverdens herster man kan hente ut på det

også har du jo det enkleste som åpent luftfilter og effekt anlegg
 #326235  av voivoi

EXS skrev:du kan skaffe camcon eller apexi fc? eller hva det heter, men ikke allverdens herster man kan hente ut på det

også har du jo det enkleste som åpent luftfilter og effekt anlegg

Jævlig pris på apexi greiene hvertfall! Men takk for tipset, ser ut som turbo eller kompressor er det greieste i forhold til effekt/pris.

Ã…pent luftfilter og effektanlegg har eg...
 #326294  av Remi

Nå sies det at det ikke finnes flere kompressorer og få tak i.. eneste muligheten skal være brukt.. :shock:
 #327196  av STIRLING

Fant en gang en tysk side hvor de hadde kjededrev som fjernet vvt-il fungsjonen. det nye drevet kjørte alltid maks av det vvt-il drevet gjorde.
De hevdet at dette ga 30 ekstra gamp. sammen med eksosmanifold og elektronikk. SÃ¥ alt er mulig.
Men når du nærmer deg 250 uten respirater på en 1,8l er det ikke så alt for mye og hente lenger heller.

Har også hørt at man skal være forsiktig med efektanlegg til disse motorne, da Toyota sitt på denne motoren er optimalisert.
Hørte fra en som mistet 10 hester men fikk mere lyd. hvor han testet denne på samme rulle.
 #327738  av Remi

Hvor har du hørt dette med effekt anlegg?
 #328542  av STIRLING

En som kjenner leder på tek avdeling i Toyota Norge.
De hadde blitt advart av TTE at det kunne komme klager at ikke bilen holdt mål.
Ikka alle merkene som greide og lage riktig flow i forhold til effekt og turtall.
Det er vist samme med vtec motorene at de må ha riktig flow i forhold til avgassene. Det Florerer mere til de da vel og merke.
De fant vist ut dette når de lagde bakre effektanlegg med midt utløp.
 #328653  av supra25

voivoi skrev:Finnes det noe utenom turbo eller kompressor som ein kan montere for å få meir gamp ut av ein t-sport motor? Honda har jo sånn v-tec kontroller, finnes det til Toyota? Chip?
Det finnes ingen chip som henter noe ut. Det er i praksis null å hente med en piggyback på 2ZZ motoren så lenge den er n/a.

Forå hente mer ut/få mer futt kan du(uten å montere kompressor eller turbo):

- Ã…pent sportsfilter
- Porte manifold
- Bygge om eksos fra front til bak med sportscat
- Bytte svinghjul
- Montere camcon
- Bytte innsug (det er laget et som visstnok skal gi litt mer, men det koster)

Det er såklart mulig å bytte ut ECU'n i sin helhet for så å lage en custom map, men det koster sine kroner og det er et hel**** å bytte ECU hvis du har Corolla'n. Har du Celica'n er det straks mer muligheter da det finnes ECU'er for denne, men det er fortsatt ikke mye å hente ut ved å kun gjøre dette.

I korte trekk så er det dyyyyyyrt å hente ut gamp på denne motoren så lenge du skal kjøre n/a med unntak av de få ponniene et filter vil gi deg.
 #329991  av Vision

Var nylig på TTE fabrikken i Køln og pratet tilfeldigvis med "manageren" dems der om dette. Han fortalte at de sluttet med kompressorkitet til Corolla t-sport da det viste seg at kundene ikke fikk de 225hk eller hvor mye kitet skulle gi som ble lovet. Det viste seg at TTE kompressoren leverte det den skulle. Men at mange Corolla T-sport ikke har de 192 hk den skal komme med. Sånn jeg skjønte det må alt være optimalisert for at motoren skal levere, og hvis olje, riktig oktan bensin, luftfilter, eksos tennplugger etc, etc er perfekt yter ikke bilen 192hk.

Ville ikke begynnt å putte på uorginale deler på denne uten videre. Tror det skader mer eller det hjelper med mindre du tenker på kompressor..
 #330007  av supra25

Tur til TTE hadde ikke vært å forakte!

Hvor mange biler yter det de lover på papiret når man bremser de, egentlig? Er vel mange faktorer som spiller inn der. Når det gjelder Corolla'n så finnes det vel like mange ytelsestall som det finnes biler. Det er stor variasjon fra rulle til rulle. Det er en del i England og i Australia som bremser sine biler (litt mer overkommelige priser enn her hjemme) og man får alt fra 175 til over 200 på hjula i følge det de skriver. Noen har grafene til å backe det opp også.

For min del så spiller det egentlig rolle hva "du" bremser kontra meg så lenge vi ikke gjør det på samme rulla :)

Kompressor kit'et skal gi 215 - 218HK eller 225PS alt avhengig av hvilken brosjyre du leser ;) Om jeg har 210 eller 220 HK spiller egentlig liten rolle for meg så lenge kompressoren gjør jobben i praksis (og det gjør'n! :) ).
Det er også nok av erfaring og dokumentasjon "der ute" på at man kan hente mer ut av motoren uten kompressor eller turbo med uoriginale deler, men effektgevinsten er liten i forhold til pris.

Nå har jeg ikke fått surra meg til å bremsa Corolla'n enda, men jeg håper å få det unnagjort før intercooler og nytt kompressor svinghjul blir montert. Er ikke så veldig interessert i HK, mer momentet. Det er et par i England med lignende kit (bare litt større svinghjul) som har bremsa 230HK / 270Nm. Det er en ganske merkbar endring i praksis i.f.t. standard.
 #330061  av Remi

vist man bremser 175hk.. så må man jo kunne kreve tilbakebetaling av avgift?