TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nytt spesialvÃ¥pen avslører biltrimmere...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #331111  av FireWalk

KeNsA skrev:
hmsilset skrev:Firewalk: kan vel ikke justere på trykket de når de tester nei, men en her sa ganske overbevisende at boostcontroller ikke er lovelig uansett.Så da må vel den av til etterkontrollen..
Mener jeg har hørt at så lenge det er en justeringsmulighet inne i førerhuset kan de skru på den..men ikke hvis den er i motorrommet.....
syntes det høres merkelig ut. Og hvem bestemmer hvor mye de kan justere på den da? og hvem skal betale om de justerer for mye opp og blåser motoren?
Skulle likt å hørt en advokat sitt syn på dette her. Blir som å si at de kan justere selv hvor mye du skal straffes for. Blir nesten som om de har kniven, men den har ikke gjort noe enda. så skal de selv bestemme om det skal bare stikkes litt eller drepes.. også skal du sitte å avvente straff?..

Nei.. det høres helt på jordet ut!
 #331125  av sindrejl

FireWalk skrev:
KeNsA skrev:
hmsilset skrev:Firewalk: kan vel ikke justere på trykket de når de tester nei, men en her sa ganske overbevisende at boostcontroller ikke er lovelig uansett.Så da må vel den av til etterkontrollen..
Mener jeg har hørt at så lenge det er en justeringsmulighet inne i førerhuset kan de skru på den..men ikke hvis den er i motorrommet.....
syntes det høres merkelig ut. Og hvem bestemmer hvor mye de kan justere på den da? og hvem skal betale om de justerer for mye opp og blåser motoren?
Skulle likt å hørt en advokat sitt syn på dette her. Blir som å si at de kan justere selv hvor mye du skal straffes for. Blir nesten som om de har kniven, men den har ikke gjort noe enda. så skal de selv bestemme om det skal bare stikkes litt eller drepes.. også skal du sitte å avvente straff?..

Nei.. det høres helt på jordet ut!
bare pisspreik, de har ingen juridiske rettigheter til å røre en shite i bilen din. Da må de gå rettens vei for å skaffe seg ransakelsesordre osv.. problemet er at folk er så livredd for dem at de lar dem få lov til å gjøre akkurat hva dem vil.
Men de har jo prøvd før å justere opp trykket hos en fyr, endte med blåst motor og stor rettssak.. som de tapte ;)
 #331141  av ke25-toyoglide

De trenger ikkje ransakelsesordre. Så lenge de har grunn til å tro at det er ulovlig.
På samme måte som viss de finner blodspor som fører inn et hus, så slipper de å vente på r....ordre.
Men det er bare å kjøre på og spille tøff, var en eg kjenner som prøvde det med seter i en varebil.
Han mente at så lenge han ikkje tok setene opp, men bare fjernet skilleveggen for å få bedre plass til fremsetene så var det lovlig. Trenger vel ikkje si hvordan det endte. :roll:
Er det regulering på turbotrykket så kan de nok regulere det.
Viss ikkje så er det bare å si at de får ikkje lov å gi mer enn halv gass for du gir ikkje mer.
Eller legge en murstein bak gasspedalen. De får ikkje fjerne den. :roll:
Eg driter i om folk trimmer 1000hk, problemet er de som kun trimmer og ikkje forbedrer bremser og resten.
 #331143  av mr2storbrua

ke25-toyoglide skrev:De trenger ikkje ransakelsesordre. Så lenge de har grunn til å tro at det er ulovlig.
På samme måte som viss de finner blodspor som fører inn et hus, så slipper de å vente på r....ordre.
Dette kalles å ta noen på ferske spor.
Dersom du har fest hjemme, og de har hørt at det er mindreårige der, så kan du nekte å slippe de inn dersom de ikke har ransakelsesordre. Og du kan nekte politiet å kikke igjennom bilen din.
Dersom du har noe ulovlig i bagasjerommet så burde du ta varseltrekanten inn i kupéen. Dette fordi politiet kan spør om å få se varseltrekanten siden denne er påbudt i bil, men dersom du bare tar den frem fra kupéen, så kan de ikke tvinge deg til å åpne bagasjerommet (Nei, jeg har ikke noe ulovlig i bagasjerommet, dette var noe jeg lærte på dørvaktkurs).
Hvis du er veldig usikker på hva de har lov til, kan du begynne å nekte. Dersom de tar seg til rette kan de ikke bruke noe av bevisene de har samla inn.
 #331151  av FireWalk

Så da spør jeg igjen. Fordi det er regulerbart, kan de da justere opp så mye som de vil og gi deg bøter deretter? en lettere trimmet 3S-GTE kan jo sikkert yte 1000 hk i et sekund før det detonerer. Skal man da få bøter deretter? ...

Så om jeg har en fest, og politiet kommer fordi naboen har klaget. Så tar de med dB måler for å finne ut hvor høyt jeg faktisk spilte. Jeg mente jeg spilte kun på halv styrke fordi anlegget ikke tåler mer pga dårlig forsterker.

Så skrur de opp på fult, vrenger lyden og sprenger alle høytalerene. Målingen vil nok vise det dobbelte av hva jeg faktisk spilte den kvelden. Skal jeg da straffes utifra det?

Er dette rettsikkerhet? Høres ut for meg som at her blir man dømt etter det værst tenkelige uansett, selv om det ikke nødvendigvis er reelt? hva skjedde med uskyldig intil det motsatte er bevist? Hvordan kan de tukle med noe (altså bevisene) og dermed velge hvor hardt du skal straffes?

Jeg får det bare ikke til å stemme.

Greit nok at det er justerbart, men at noe er justerbart betyr jo ikke at det er verken det ene eller det andre. Det må jo uansett bevises hva det FAKTISK er og VAR i "gjerningsøyeblikket" eller har vært mens du har kjørt med det. ?

Nytt eksempel:

Si at jeg slår til noen ute på byen. Vedkommende får slått ut noen tenner og får en saftig blåveis. Si at vedkommende reiser ut i verdensrommet dagen etter på menneskets første reise til den nærmeste stjernen og blir borte resten av sitt liv. Under rettsaken skal dette rekonstrueres. Jeg mener på jeg ikke slå så hardt jeg kunne, men bare ville skremme litt. Men retten er uenig og leier inn hulk hogan for å rekonstruere situasjonen og ber han slå så hardt han kan på en tilfeldig frivillig fra salen. Vedkommende går rett i bakken og dør momentant. Jeg blir derfor dømt til livsvarig fengsel for drap.

Fordi om jeg kunne slått hardere, er det dermed sagt at jeg gjorde det? Kan retten/bt selv velge hvor hardt de skal mene at jeg slo?

At noe er regulerbart betyr ikke at det er det værst tenkelige.

En elektronisk boost controller fungerer ikke bare på den måten at den regulerer trykket. Den fungerer også som en anti-lag enhet. Dvs at den tilater turboen å spoole opp mye raskere enn orginalt ved at den fjerner ladetrykkshemmingen og holder wastegaten HELT lukket intil man når ca det trykket man skal ha, så kicker den inn og åpner. Mens den orginale vil ligge å være delvis åpen, også mer og mer frem mot ønsket trykk. Noe som gjør at man får mer lag.

Det er mange grunner til å ha en slik, ikke nødvendigvis at man skal ha trykket på max for å se hvor mye motoren tåler før den sprenger.

Om du blir stoppet og du sier du kjører på 1 bar ladetrykk, for noe mer enn det tåler ikke motoren. Kan de da påstå at neida! du kjører på minst 3 bar ladetrykk!

Heh... hva slags Nazi greier er dette fornoe da? kan umulig stemme.. jeg nekter å tro at dette kan være sant :)
 #331154  av marlboro1310

:lol: :lol: Firewalk du inntok nettopp tronen for årets beste innlegg...
 #331166  av inzane2012

tror nok ikke dem har lov å endre på noe som helst i bilen din, om du har BC så tviler jeg sterkt på at dem kommer til å begynne å tukle med den bare for å se hvor mye effekt dem klarer å presse uttav den...
du får nok heller ei saftig bot, pålegg om å fjerne BC'n for så å komme tilbake til ny kontroll ...
 #331168  av ArildM

marlboro1310 skrev::lol: :lol: Firewalk du inntok nettopp tronen for årets beste innlegg...
Agreed!
 #331170  av KeNsA

Mener jeg har hørt at så lenge det er en justeringsmulighet inne i førerhuset kan de skru på den..men ikke hvis den er i motorrommet.....[/quote]

Nei.. det høres helt på jordet ut![/quote]

bare pisspreik, de har ingen juridiske rettigheter til å røre en shite i bilen din. Da må de gå rettens vei for å skaffe seg ransakelsesordre osv.. problemet er at folk er så livredd for dem at de lar dem få lov til å gjøre akkurat hva dem vil.
Men de har jo prøvd før å justere opp trykket hos en fyr, endte med blåst motor og stor rettssak.. som de tapte ;)[/quote]

Ja men det er godt å hør...:) slipper en å tenke på det:)
 #331171  av ke25-toyoglide

Som sagt : Viss du kan regulere turbotrykket inne i cupeen, så vil det si at du har brøte loven allerede og de kan då se hvor mye du kan regulere.
Viss ikkje kan de heller ikkje gi gass på bilen for det er jo og en regulering.
Du kan då bare hevde at du aldri gir full gass og derfor ikkje bruker så mange hk som de vil få viss de gir full gass.
Selvfølgelig taper du på det punktet.
Hvordan det er viss du har regulering i motorrommet skal eg ikkje si med sikkerhet.
Viss du klarer å skjule reguleringen slik at de ikkje finner den , så har du lurt de og det er en annen sak.
Det var ikkje lov men du lurte de. På samme måte som viss du trimmer og aldri kjører i kontroll.
Men bevares, bare vær tøff i trynet og nekt de å regulere turbotrykket, nekt de å gi full gass, nekt de nøklene, samma det. Lykke til. :lol:
 #331173  av sindrejl

ke25-toyoglide skrev:De trenger ikkje ransakelsesordre. Så lenge de har grunn til å tro at det er ulovlig.
Men det er bare å kjøre på og spille tøff, var en eg kjenner som prøvde det med seter i en varebil.
Han mente at så lenge han ikkje tok setene opp, men bare fjernet skilleveggen for å få bedre plass til fremsetene så var det lovlig. Trenger vel ikkje si hvordan det endte. :roll:
Er det regulering på turbotrykket så kan de nok regulere det.
Viss ikkje så er det bare å si at de får ikkje lov å gi mer enn halv gass for du gir ikkje mer.
Eller legge en murstein bak gasspedalen. De får ikkje fjerne den. :roll:
Eg driter i om folk trimmer 1000hk, problemet er de som kun trimmer og ikkje forbedrer bremser og resten.
Så det du sier er at man skal legge seg flate og la dem gjøre hva dem vil?.. Som jeg skrev lenger oppe så har de blåst motor før pga at de skrudde opp trykket og den rettssaken tapte de så det sang etter. SÅKLART kan de ikke skru opp trykket!!
 #331176  av k_one

Her er noe fine utdrag fra loven som kan være greie å huske på:

Almindelige borgerlig straffelov:

§ 116. En offentlig Tjenestemand, som foretager en ulovlig Ransagning af Hus eller Person eller en ulovlig Beslaglæggelse af Breve eller Telegrammer, straffes med Bøder, Tjenestens Tab eller Hefte indtil 2 Aar.

Alminnelig instruks for politiet (politiinstruksen):

Kap. 3. Politiets virkemidler

§ 3-1. Alminnelige regler om politiinngrep.

Ved iverksettelse og gjennomføring av en tjenestehandling, kan politiet gripe inn på den måte og med de midler som er lovlige, og som finnes nødvendige og forholdsmessige i betraktning av situasjonens alvor, tjenestehandlingens art og formål og omstendighetene for øvrig.
Politiet skal ikke ta i bruk noe sterkere middel før mildere midler har vært forgjeves forsøkt, eller situasjonen tilsier at slike må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige. Når forholdene tillater det skal målet derfor i første omgang søkes nådd gjennom råd, opplysning og tilrettevisning.
Så langt tjenesten og forholdene ellers tillater plikter politiet i ethvert tilfelle å gripe inn på forhånd med forebyggende og regulerende tiltak mot forestående lovbrudd eller fredskrenkelser.
Under tjenesteutøvelsen skal politimannen være sannferdig, saklig og upartisk.
Det er en alminnelig plikt å besørge tjenesten organisert og utført så effektivt og målrettet som mulig innenfor de angitte rettslige og ressursmessige rammer.
Tjenesteutøvelsen skal alltid være basert på respekt for de grunnleggende menneskerettigheter og det enkelte menneskes verdighet.

§ 3-2. Politiets bruk av makt.

Politiet kan benytte makt under iverksettelse og gjennomføring av en tjenestehandling når dette følger av lov eller sedvane, og det ellers finnes klart nødvendig og forsvarlig i betraktning av situasjonens alvor, følgene for den maktanvendelsen rettes mot og forholdene for øvrig. Dessuten må de øvrige vilkår i § 3-1 være oppfylt.
Med makt menes her tvangsmessige fysiske inngrep mot person, og mot fast eller rørlig eiendom i tilfelle der denne eiendom blir påført skade.
Håndjern eller annet bendsel kan anvendes på person som under pågripelse eller transport truer med eller gjør seg skyldig i vold, eller der forholdene gir grunn til frykt for at vedkommende vil utøve vold eller flykte. Dessuten kan slike midler brukes mot person som forsøker å påføre seg skade, og ellers for å hindre forspillelse av bevis.
Politiets adgang til å bruke særlige maktmidler av teknisk eller annen art i tjenesten er regulert i egen instruks. I ethvert tilfelle skal vilkårene i første ledd være oppfylt før disse midler tas i bruk.
Politiutstyr som nevnt i 3. og 4. ledd skal være godkjent av Justisdepartementet.1
Dersom politiets bruk av makt medfører skade på person eller eiendom, eller situasjonen tilsier at det kan bli klaget over politiets handlemåte, skal vedkommende politimann innrapportere forholdet til sin foresatte umiddelbart. Denne rapportering bør være skriftlig.
1 Politidirektoratet iflg. vedtak 16 nov 2000 nr. 1154.

Kap. 5. Forholdet til publikum.

§ 5-1. Alminnelige retningslinjer.

Enhver politimann må betrakte seg som allmennhetens beskytter, hjelper og veileder. Det skal ikke rådes over borgerne eller foreskrives regler for deres virksomhet og innbyrdes samkvem, med mindre dette følger av lov eller sedvane.

§ 5-2. Opptreden i tjenesten.

I tjenesten skal en politimann opptre med den ro og beherskelse som situasjonen krever.
En politimann må ikke la seg provosere ved motstand eller fornærmelser. Uten en rolig opptreden kan han ikke opprettholde sin autoritet og vente nødvendig bistand og støtte fra den besindige del av publikum.
Under tjenesteutførelsen er det ikke tillatt å bruke sårende eller andre upassende uttrykk. Likeså er alle slags skjellsord forbudt.
En politimann skal opptre høflig mot enhver, og dersom noen ber om eller ses å trenge hjelp, skal det ytes den bistand tjenesten tillater og som politimannen ellers ser seg i stand til.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14