TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Finnes det godkjente 3S-GTE swaps i Norge?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #329676  av AnaXyd
 
Ja, det kan jo hende! For regner med at det samme gjelder for begge, selv om du har 2 litern og jeg 1,8 litern?

Har du fått tak i motor og sånt da?

Tenkte jeg skulle en tur innom Toyota i morra og høre med dem. Håper virkelig ikke de skal ha penger for den dokumentasjonen åss...
 #329687  av julepils
 
Selv sitter jeg med en Celica 2.0 GTI 1991 Cabriolè (ST182L) som jeg har planer om å skifte fra 3S-GE til 3S-GTE motoren.
Kan bli litt vanskeligere i mitt tilfelle. Gjenstår å se.

Har motor/delebil stående klar og. :)
 #329701  av k_one
 
AnaXyd skrev:Ja, det kan jo hende! For regner med at det samme gjelder for begge, selv om du har 2 litern og jeg 1,8 litern?

Har du fått tak i motor og sånt da?

Tenkte jeg skulle en tur innom Toyota i morra og høre med dem. Håper virkelig ikke de skal ha penger for den dokumentasjonen åss...

Jeg kan garantere at vi ikke får den informasjonen gratis.
Toyota Norge skulle ha 2500,- kr for å bekrefte skriftlig at min AE86 oppfylte Toyotas sikkerhetskrav v/salgstidspunkt.
Kan nok regne med det samme ang. dette tenker jeg...hvis vi i det hele tatt får noe som helst ;)
Sist redigert av k_one den 12 jun 2009 14:18, redigert 1 gang totalt.
 #329702  av k_one
 
julepils skrev:Selv sitter jeg med en Celica 2.0 GTI 1991 Cabriolè (ST182L) som jeg har planer om å skifte fra 3S-GE til 3S-GTE motoren.
Kan bli litt vanskeligere i mitt tilfelle. Gjenstår å se.

Har motor/delebil stående klar og. :)
Har en 1987 CAB jeg da (ST162) hvor jeg skal ha samme motor.
Har også motor og alt klart egentlig :)
 #329747  av ArildM
 
De kunne sikkert ha skrevet et lite papir og stemplet det, men hva hvis det viser set at en eller annen idiottilsynsfigur kan påvise at motoren Toyota godkjente ble for kraftig til bilen og at dette har en medvirende årsak til en dødsulykke?
 #329783  av AnaXyd
 
Da har de nok et problem ja! De skriver jo selvsagt hva som trengs da, og stempler det?

Jeg veit jo akkurat hva som trengs selv, kunne nesten bare ha skrevet det selv og bedt om stempel.. :P


Men mange som kan Celica hos min Toyota her, så regner med at det skal gå bra.. Håper det ihvertfall...
 #329928  av k_one
 
AnaXyd skrev:Da har de nok et problem ja! De skriver jo selvsagt hva som trengs da, og stempler det?

Jeg veit jo akkurat hva som trengs selv, kunne nesten bare ha skrevet det selv og bedt om stempel.. :P


Men mange som kan Celica hos min Toyota her, så regner med at det skal gå bra.. Håper det ihvertfall...
Problemet er at du må få papirene fra Toyota Norge og ikke din lokale Toyotaforhandler. Er bare de som "har lov" til å utstede slik dokumentasjon.
Det sitter faktisk en egen fyr som har ansvaret for dette hos Toyota. Mest sannynlig derfor det koster det det gjør...
 #329935  av AnaXyd
 
Sendte en mail til Toyota og spurte om jeg kunne få denne dokumentasjonen. Svaret var:
Informasjon fra vår produktavdeling er at du kan bytte motor og at bilen da må bygges til å være identisk med GT4.
Dette må bekreftes av autorisert verksted. Dokumentasjon for deler og jobben som gjøres må du fremlegge ved fremvisning av bilen.
 #331531  av AnaXyd
 
Billigere å kjøpe en GT4 kunne det ha vært ja, men den er dyyyr også da! Det er jo latterlige priser på de her i Norge. 200.000kr for en bil fra 94+, og med over 150.000km? Hoy, det er mye.

Har nå fått en på Toyota til å finne ut litt info til meg. Blir spennende å se hva han finner ut! :) Kanskje han skaffer meg dokumentasjon? :D
 #331561  av k_one
 
AnaXyd skrev:Billigere å kjøpe en GT4 kunne det ha vært ja, men den er dyyyr også da! Det er jo latterlige priser på de her i Norge. 200.000kr for en bil fra 94+, og med over 150.000km? Hoy, det er mye.

Har nå fått en på Toyota til å finne ut litt info til meg. Blir spennende å se hva han finner ut! :) Kanskje han skaffer meg dokumentasjon? :D
Blir spennende å se ja! Får håpe på det beste :)
 #331594  av julepils
 
k_one skrev: Har en 1987 CAB jeg da (ST162) hvor jeg skal ha samme motor.
Har også motor og alt klart egentlig :)

Har du prøvt på noe da? Eller?

"Informasjon fra vår produktavdeling er at du kan bytte motor og at bilen da må bygges til å være identisk med GT4."
Hvordan skal det gå an med en Cabriolè, bygge tak? :roll:

Bremser, panser, motor og alt det der har jeg.
 #331599  av Christian
 
julepils skrev:
k_one skrev: Har en 1987 CAB jeg da (ST162) hvor jeg skal ha samme motor.
Har også motor og alt klart egentlig :)

Har du prøvt på noe da? Eller?

"Informasjon fra vår produktavdeling er at du kan bytte motor og at bilen da må bygges til å være identisk med GT4."
Hvordan skal det gå an med en Cabriolè, bygge tak? :roll:

Bremser, panser, motor og alt det der har jeg.
Hvorfor skal dere gjøre dette vanskeligere enn det er? Som sitert over er kravet at alt ( som er relevant) skal være identisk. Dvs. alle bremser, alle bærearmer, lenkearmer, krengestag, alle stabstag, bremsekraftforsterker o.l.
Så er det i teorien bare å reise til ett lokalt toyotaverksted og få de til å verifisere ut i fra delemanualene og delenr at delene er de samme. Det er de stortsett uansett, bortsett ifra bremsene og stabstag. På f.eks mr2 gti kontra turbo, innenfor samme revisjon.
Mulig det er spesielle krav i forbindelse med cab, men jeg tviler. Chassi er uansett sterkt nok, er understellet som eventuelt svikter.
 #331600  av Christian
 
Og selvfølgelig må avgifter og nødvendige søknader være i gang før man begynner ombyggingen. En eller annen burde gjøre dette på en bil importert før 1999, så er det uansett gratis. Om ikke biltilsynet vil godkjenne er det bare å bytte tilbake til gti motoren, max en helg tapt i tid. Så hadde man kanskje funnet ut av dette for godt, uten å risikere masse penger om det av en aller annen merkelig grunn blir nektet.