TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 mk1 motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#8727  av MR2turbo

Jeg gjorde Toyota i sandnes oppmerksomme på det i dag, de visste det ikke fra før.. Men de skulle huske på det :)
 #10077  av Bjørn MK1

Her er en slags bekreftelse fra Toyota på at de har solgt feil filter.
De ringte enda en gang ringte for ca 14 dager siden og beklaget at det tok så lang tid. Jeg fortalte dem at de har riktig filter i sitt delesortimang.
I forrige uke fikk jeg to stk 90915-10004 og dette brevet:
PS utfra samtalene jeg har hatt med ei som heter Anne Tjaaka på Toyota har jeg inntrykk at de følger med på forumet her. Hun sa det ikke direkte, men det virket som om hun hadde fått med seg det vi har skrevet her.
Mvh Bjørn
Vedlegg
skann.jpg
skann.jpg (102.44 kiB) Vist 1874 ganger

#10121  av CelicaTurbo

flott med en beklagelse ihvertfall :) Men det betyr egentlig også at vi må holde øynene åpne for hva som står på oljefiltrene fremmover for det er jo mulig det tar litt tid for Toyota å få dette ut til alle sine forhandlere..

#10222  av kake

Var hos Toyota og kjøpte diverse ting inkl oljefilter idag, til min kommende MK2 med 3SGE motor, fikk riktig filter (iflg. pakken), nemlig 90915-YZZC7. Men dette var jo et utrolig lite filter spør du meg! Oljefilteret på min gamle bil er jo minst 3 ganger så stort. Og det er på en gammel Mitsubishi som har en 2.0l forgasser motor rødmerket på 6.000. Ville tro at en mr2 motor med rødmerking på 7.000 hadde større filter...:roll:

Noen som også har tips til olje til en MK2 som kun har gått 65.000km?
Er f.eks 5w/40 helsyntetisk å anbefale? Og hvor mange liter olje skal 3sge motoren med 156hk ha? (inkl oljefilteret). :shock:

#10232  av Christian

Kjører helsyntetisk Lazerway 5w/40 på min, er veldig fornøyd med den, bare såvidt det synker på peilepinnen iløpet av 7000km :)
Mengden er jeg ikke sikker på, 4,5-5,5 inkl filter tenker jeg...

#12189  av tahustvedt

Jeg kjøpte nytt filter på Toyota her om dagen. Da fikk jeg 10004. Jeg har 3SGE. Det hadde samme flens som det gamle lille YZZC7. Tidligere har jeg fått YZZC7.

Jeg spurte han som ga meg filteret om det var ret og han insisterte! Han sa det var "universalfilteret" deres og også ble brukt på RAV4. :?

Ikke vet jeg. Det passer og jeg har kjørt på det i en uke nå. Det er vel bare flitreringskapasiteten som er forskjellen. Bypass-ventilen sitter vel på motorsiden.

#12199  av CelicaTurbo

Du skal egentlig bruke YZZC7 men jeg tenker slik at et filter for en 3S-GTE motor nok ikke kan være dårligere enn filteret som brukes for sugemotorene i 3-serien? Siden filteret er fysisk større har det nok større filterareal så jeg tipper det er værre å bruke feil filter andre veien (altså bruke YZZC7 på 4A-GE og 3S-GTE).

#12281  av bose

Kan ikke olje-trykket bli redusert da? Med tanke på at oljen får lenger lengre vei å gå.

#12288  av MR2turbo

Nei, trykket er konstant alt etter hva pumpa leverer, oljetrykket har ingen sammenheng med hvor langt olja skal fraktes. men du må kansje ha på en liten skvett mere olje..

#13328  av bose

Har merka at det tar litt lengre tid før motoren får opp trykket med det nye filteret. Eller er det bare noe jeg innbiller meg??

#33220  av sindrejl

så på 3s-ge er 90915-10004 feil og YZZC7 rett? kjekt å vite siden jeg snart skal skifte selv :)

#33234  av CelicaTurbo

Stemmer som du sier ja, ser du på første siden av denne tråden ser du bilde av esken, her står det "S-series (exlud. 3S-GTE)", dvs din motor og flere andre, men ikke 3S-GTE (som deler filter med 4A-G-familien) :)