God dag folkens...
Navnet er Roy og jeg har drevet med biler i mangen år..Min spesialitet er eldre Toyotaer og T- serie motorer og deler...
Noen av dere kjenner meg sikkert,eller har helt sikkert sett bilene mine før.
Jeg tenkte jeg skulle meddele med dere alle hva jeg har bedrevet mye av tiden min til i vinter, og dermed lage en prosjekt tråd utav det.
Kom gjerne med kritikk eller ros, tips eller ideer...Spørsmål besvares gjerne..
Bilen er en 1982 Toyota Corolla TE71 Levin GT coupe. Den har vært i min eie i ca 10 år nå og det er en meget sjelden bil her til lands grunnet at den var veldig dyr da den ble solgt i perioden 1979-1983.
Jeg vil kunne påstå å si at dette er forgjengeren til Corolla AE86 for dere som kjenner til den typen bil.
Kort fortalt om bilen slik den er original..
Corolla TE71 GT Coupe. Egenvekt 995 kg.
Motor er 2T-G. 1588ccm med Yamaha Dohc topp og 8 ventiler. To dobble sideliggende solex mikuni forgassere og 108 hk.
Girkasse er T-50. 5-trinns manuel.
Bakaksel er T-293. 6,7" LSD med 4,3:1.
Mye forandringer er blitt gjort med bilen siden den gang jeg overtok den, og mye av det vil bli tatt med i denne prosjekt tråden.
Slik så bilen ut i fjor rett før jeg parkerte den for vinteren.

Slik som bilen er på bildet ovenfor er den lakkert i Toyota Ginza 8K8 Dark blue. Den har ettermontert Foha frontleppe. Volvo 360 Spirit hekkspoiler. Konig rewind silver 16" felger..
De siste 5 årene har det stått en 3T-GTE motor i bilen.
Kort fortalt om 3T-GTE motoren:
1770ccm blokk,Yamaha twin cam topp med 8 ventiler, twinspark med 8 tennplugger, EFI og turbo. 160 hk på 0,7 bar.
Sjelden motor som aldri ble solgt på denne siden av jordkloden,dermed må alle deler skaffes fra USA,NZ eller Japan.
Jeg kjøpte den fra New Zealand for ca 6 år siden.
Motor kommer fra en 1986 Carina TA63.
Det første som ble gjort da bilen ble vinterparkert var at motor og gir ble tatt ut av bilen, og motor ble plukket fra hverandre for oppgradering.
Blokk blir reingjort for all gammel maling og skitt...
Honet sylindrene, planslipt og spraylakkert svart.

Veivakslingen ble slipt til 0,25 mm overdim,balansert, sprekktestet og vasket.
Dette er en smidd veiv med 78mm slaglengde.

Veiv og svinghjul blir pinnet mellom skruehullene for å gi styrke slik at ikke svinghjulsboltene skal knekke.

Nye Calito CT1 coated lagre blir montert.

Veiv monteres, og lagerklaringer blir målt.

Alle originalbolter blir byttet ut med ARP bolter og studs.

Fortsettelse følger......
Navnet er Roy og jeg har drevet med biler i mangen år..Min spesialitet er eldre Toyotaer og T- serie motorer og deler...
Noen av dere kjenner meg sikkert,eller har helt sikkert sett bilene mine før.
Jeg tenkte jeg skulle meddele med dere alle hva jeg har bedrevet mye av tiden min til i vinter, og dermed lage en prosjekt tråd utav det.
Kom gjerne med kritikk eller ros, tips eller ideer...Spørsmål besvares gjerne..
Bilen er en 1982 Toyota Corolla TE71 Levin GT coupe. Den har vært i min eie i ca 10 år nå og det er en meget sjelden bil her til lands grunnet at den var veldig dyr da den ble solgt i perioden 1979-1983.
Jeg vil kunne påstå å si at dette er forgjengeren til Corolla AE86 for dere som kjenner til den typen bil.
Kort fortalt om bilen slik den er original..
Corolla TE71 GT Coupe. Egenvekt 995 kg.
Motor er 2T-G. 1588ccm med Yamaha Dohc topp og 8 ventiler. To dobble sideliggende solex mikuni forgassere og 108 hk.
Girkasse er T-50. 5-trinns manuel.
Bakaksel er T-293. 6,7" LSD med 4,3:1.
Mye forandringer er blitt gjort med bilen siden den gang jeg overtok den, og mye av det vil bli tatt med i denne prosjekt tråden.

Slik så bilen ut i fjor rett før jeg parkerte den for vinteren.

Slik som bilen er på bildet ovenfor er den lakkert i Toyota Ginza 8K8 Dark blue. Den har ettermontert Foha frontleppe. Volvo 360 Spirit hekkspoiler. Konig rewind silver 16" felger..
De siste 5 årene har det stått en 3T-GTE motor i bilen.
Kort fortalt om 3T-GTE motoren:
1770ccm blokk,Yamaha twin cam topp med 8 ventiler, twinspark med 8 tennplugger, EFI og turbo. 160 hk på 0,7 bar.
Sjelden motor som aldri ble solgt på denne siden av jordkloden,dermed må alle deler skaffes fra USA,NZ eller Japan.
Jeg kjøpte den fra New Zealand for ca 6 år siden.
Motor kommer fra en 1986 Carina TA63.
Det første som ble gjort da bilen ble vinterparkert var at motor og gir ble tatt ut av bilen, og motor ble plukket fra hverandre for oppgradering.
Blokk blir reingjort for all gammel maling og skitt...
Honet sylindrene, planslipt og spraylakkert svart.

Veivakslingen ble slipt til 0,25 mm overdim,balansert, sprekktestet og vasket.
Dette er en smidd veiv med 78mm slaglengde.

Veiv og svinghjul blir pinnet mellom skruehullene for å gi styrke slik at ikke svinghjulsboltene skal knekke.

Nye Calito CT1 coated lagre blir montert.

Veiv monteres, og lagerklaringer blir målt.

Alle originalbolter blir byttet ut med ARP bolter og studs.

Fortsettelse følger......
Sist redigert av Levin GT den 08 aug 2009 18:05, redigert 1 gang totalt.