TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt Corolla Levin GT

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #334976  av Levin GT

God dag folkens...
Navnet er Roy og jeg har drevet med biler i mangen år..Min spesialitet er eldre Toyotaer og T- serie motorer og deler...

Noen av dere kjenner meg sikkert,eller har helt sikkert sett bilene mine før.

Jeg tenkte jeg skulle meddele med dere alle hva jeg har bedrevet mye av tiden min til i vinter, og dermed lage en prosjekt tråd utav det.
Kom gjerne med kritikk eller ros, tips eller ideer...Spørsmål besvares gjerne..

Bilen er en 1982 Toyota Corolla TE71 Levin GT coupe. Den har vært i min eie i ca 10 år nå og det er en meget sjelden bil her til lands grunnet at den var veldig dyr da den ble solgt i perioden 1979-1983.
Jeg vil kunne påstå å si at dette er forgjengeren til Corolla AE86 for dere som kjenner til den typen bil.

Kort fortalt om bilen slik den er original..
Corolla TE71 GT Coupe. Egenvekt 995 kg.
Motor er 2T-G. 1588ccm med Yamaha Dohc topp og 8 ventiler. To dobble sideliggende solex mikuni forgassere og 108 hk.
Girkasse er T-50. 5-trinns manuel.
Bakaksel er T-293. 6,7" LSD med 4,3:1.

Mye forandringer er blitt gjort med bilen siden den gang jeg overtok den, og mye av det vil bli tatt med i denne prosjekt tråden. :D

Slik så bilen ut i fjor rett før jeg parkerte den for vinteren.

Bilde

Slik som bilen er på bildet ovenfor er den lakkert i Toyota Ginza 8K8 Dark blue. Den har ettermontert Foha frontleppe. Volvo 360 Spirit hekkspoiler. Konig rewind silver 16" felger..

De siste 5 årene har det stått en 3T-GTE motor i bilen.
Kort fortalt om 3T-GTE motoren:
1770ccm blokk,Yamaha twin cam topp med 8 ventiler, twinspark med 8 tennplugger, EFI og turbo. 160 hk på 0,7 bar.
Sjelden motor som aldri ble solgt på denne siden av jordkloden,dermed må alle deler skaffes fra USA,NZ eller Japan.
Jeg kjøpte den fra New Zealand for ca 6 år siden.
Motor kommer fra en 1986 Carina TA63.
Det første som ble gjort da bilen ble vinterparkert var at motor og gir ble tatt ut av bilen, og motor ble plukket fra hverandre for oppgradering.

Blokk blir reingjort for all gammel maling og skitt...
Honet sylindrene, planslipt og spraylakkert svart.
Bilde
Bilde

Veivakslingen ble slipt til 0,25 mm overdim,balansert, sprekktestet og vasket.
Dette er en smidd veiv med 78mm slaglengde.
Bilde

Veiv og svinghjul blir pinnet mellom skruehullene for å gi styrke slik at ikke svinghjulsboltene skal knekke.
Bilde

Nye Calito CT1 coated lagre blir montert.
Bilde
Bilde

Veiv monteres, og lagerklaringer blir målt.
Bilde

Alle originalbolter blir byttet ut med ARP bolter og studs.
Bilde

Fortsettelse følger......
Sist redigert av Levin GT den 08 aug 2009 18:05, redigert 1 gang totalt.
 #334993  av ArildM

Helrått prosjekt :) Vet du hvor mange slike det finnes i Norge?
Så helt strøken ut jo :)
 #334998  av Levin GT

Takk folkens...

Antall slike biler i GT utgaven tror jeg at du kan telle på 'en hånd her i Norge.
SR utgaven finnes det fremdeles noen flere utav, grunnet at de var kjipere og billigere og dermed solgt fler av...
Ja bilen er veldig veldig bra grunnet at jeg pusset opp karrosseriet for 3 år siden.
Da ble undersiden sandblåst og tectylert, hele bunnen inni ble malt og nye asfaltmatter ble limt inn og den fikk nye framskjermer, nye dørplater og ny lakk...
Jeg holder no på å bytte hjulbuene bak grunnet litt rust som har utviklet seg der i ettertid, mer om dette kommer seinere i prosjekttråden...
Følg med for videre oppdatering... :)
 #335020  av Levin GT

85mm Ross smidde stempler med ringer blir brukt. 7,8:1 i komp.
Disse stod i motoren fra før,så de blir brukt om igjen...
Bilde
Bilde

Smidde Pauter staker blir brukt.
Bilde

Før stempler og staker ble montert sammen ble hver enkel del veid på en digital brevvekt for å finne avvik i vekten...
Der var absolutt ingen avvik i vekten på delene..
Bilde

Stempler og staker blir montert i blokken etter å ha målt end gap på stempelringene..
Bilde

Orignalt har denne motoren to dobble registerkjeder...
Den nederste registerkjeden ble tatt bort og erstattet med et nytt TRD Gear drive kit.
Dette er sjeldne og kostbare deler..
Bilde

Original oljepumpe blir erstattet med en ny høy volum oljepumpe før høyere trykk og mer volum.
Bilde
Bilde

Fortsettelse følger.......
 #335025  av lexusmann

Utrolig sjelden og flott bil det der....går sikkert godt med 170 hester når den kun veier 995 kg...du virker veldig seriøs og vet hva du holder på med... :D
 #335056  av Levin GT

lexusmann skrev:Utrolig sjelden og flott bil det der....går sikkert godt med 170 hester når den kun veier 995 kg...du virker veldig seriøs og vet hva du holder på med... :D
Jo takk takk....Jeg gjør så godt jeg kan med å holde den fin...
Jeg bremset den i fjor til 193 hk på 1 bar og grunnet den lette vekten så gikk den rimelig godt ja...Men allikevel var jeg ikke fornøyd,derfor får den en kraftig oppgradering nå... :D
 #335122  av Levin GT

PÃ¥ tide med litt oppdatering her..

Moroso bunnpanne blir brukt.
Bilde

Blokk nærmer seg ferdig..
Bilde

De originale toppboltene blir erstatet med ARP head studs som er spesialbestilt fra ARP til denne motoren.
Bilde

Ny vannpumpe måtte også få sin plass..Dette er original pumpe.
Bilde

Cometic 1,5 mm stål toppakning blir brukt
Bilde

Det mest spesielle med denne motoren her er toppen...
Dette er en Yamaha twin cam ,twinspark topp med 8 store ventiler.

Bilde

Den blir selvsagt også mye oppgradert
Planslipt
Bilde

Portet og reingjort
Bilde

De originale ventilfjærene blir byttet ut med ww bug pack racing fjærer.
Bilde

De originale Cam'ene blir byttet ut med nye Schneider cam'er.
Spesifikasjoner er 10,5 i løft og 272 durasjon.
Bilde

Mange deler ble sendt til glassblåsing
Registerdeksel
Bilde
Thermostshus
Bilde
Toppdeksel
Bilde
Nederste del av innsugsmanifold
Bilde

Følg med for videre oppdateringer.. :)
Sist redigert av Levin GT den 13 aug 2009 21:59, redigert 1 gang totalt.
 #335132  av ArildM

Blir mange unike deler på denne bilen forstår jeg, helrått :)
 #335139  av ure

Denne bilen er så fiiin... Liker spesielt felgene og fargen :D Feiende flott alt sammen
 #335151  av Levin GT

Jepp,takk takk....Liker selv veldig godt utseende på denne bilen så det skal jeg aldri forandre noe på...Har faktisk fått veldig mye skryt for farge og felger så der har jeg vært heldig med valgene mine vil jeg si...
 #335185  av Levin GT

Takk takk mr2mk1.

FÃ¥r vel oppdatere litt her...
Ettersom at dette er en original forgasserbil så er beninlinjene litt pinglete, så dette måtte selvsagt oppgraderes litt også..

Her har jeg brukt Bosch 044 bensinpumpe, 10 mm kobber rør til tur, og 8 mm kobber rør til retur.
Til tur blir det brukt AN 8 fittings og til retur blir det brukt AN6 fittings.

Mallory Canister filter blir brukt.
'en inngang fra tank og to utganger til fuelrail.
Bilde

Alle slanger blir stålomspunnede med AN fittings.
Bilde
Bilde

Fire nye RC ingeneering 550ccm lavohm dyser og AN fittings blir brukt på original fuelrail.
Bilde
 #335188  av Levin GT

Mens motoren er ute av bilen og jeg ventet på mer bestilte motordeler så fikk diffen seg en skikkelig oppgradering og overhaling.

Her ble ring og pinion byttet fra originale 4,3:1 til 3,58:1 for å få lengre og tyngre gir.
Alle simmeringer,shims og lagre ble byttet.
Stor takk til Jan som tok seg av denne jobben..

Bilde

Før motor ble satt i bilen igjen ble hele motorrommet grundig vasket og lakkert.
Alle bremserør ble byttet til kobberrør.
Deretter bygget jeg om styringen på bilen.
Origialt har denne bilen snekkestyring.
Jeg har nå bygget den om til tannstangstyring.

For å få dette til brukte jeg rattaksling,styrestag og rattakselkryss fra Carina TA60, tannstang og fra Corolla KE70, og endeledd fra Carina TA60.
Dette passet med kun mindre modifikasjoner.
Vips så er snekkestyringen borte.Rent og pent motorrom.
Bilde

Annet snop som også er montert på bilen i seinere tid er:
Cusco camber justeringsplater
Bilde
Groundcontol coilovers med eibach fjærer. Gule koni dempere som stod på bilen fra før ble brukt om igjen.
Bilde
Wilwood 300mm skiver med 4 stemplede calippere på Corolla AE86 fjærbein.
Volvo 940 hovedsylinder.
Bilde
Greddy boostcontoller og Pro eksostemp måler ble kjøpt inn.
Bilde

Følg med for videre oppdateringer. :)
 #335212  av Lørnings

Blir bra dette Roy! :D Blir det ny bremsing av motor når den er ferdigbygd? :wink: