TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av supra MKIV.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #336492  av ingo83

Sommer 2010 skal jeg flytte til sverige. Da skal man ha seg en Toyota Supra MKIV. Men.... Har søkt litt rundt på forumet, men ikke funnet egentlig det jeg leter etter. Lurer på hvor rustutsatt disse bilene er. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Det blir helt sikkert en høyrestyrt twinturbo. Hva kan gjøres relativt billig, og hva må gjøres ved evt trimming etc. Har tenkt meg rundt 350 hester i den. Da dette ikke er noe stress å få registrert i sverige da men har den på svenske skilter. Er det noen her på forumet som feks har dobbel utblås bak istedenfor loffristeren?

Trimminga skal være driftsikker. Iallefall så dritfsikker som mulig. Blir også oppgraderte bremser osv på den også som kreves av biltilsynet i sverige. Tjener man mnye på å bytte kammer på den feks? Kjører en nissan 200sx s14a idag, og tjener mye på kambytte på de. Bør jeg evt dra til tyskland for å se etter en? kanskje evt snakke med en importør i sverige og ta inn en fra japan?

Regner med at jeg har rundt 150k til Suprakjøp neste sommer. Ser det ligger en del ganske greit trimmet på blocket.se til rundt denne prisen. Men bør man kjøpe trimmet? eller bør jeg trimme selv? Får jo ting ganske så mye billigere i sverige med tanke på norges latterlige toll og avgiftssystem.

Er det stress å sette på den speedlimit remover tingen?
 #336494  av Stiansen

ingo83 skrev:Sommer 2010 skal jeg flytte til sverige. Da skal man ha seg en Toyota Supra MKIV. Men.... Har søkt litt rundt på forumet, men ikke funnet egentlig det jeg leter etter. Lurer på hvor rustutsatt disse bilene er. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Det blir helt sikkert en høyrestyrt twinturbo. Hva kan gjøres relativt billig, og hva må gjøres ved evt trimming etc. Har tenkt meg rundt 350 hester i den. Da dette ikke er noe stress å få registrert i sverige da men har den på svenske skilter. Er det noen her på forumet som feks har dobbel utblås bak istedenfor loffristeren?

Trimminga skal være driftsikker. Iallefall så dritfsikker som mulig. Blir også oppgraderte bremser osv på den også som kreves av biltilsynet i sverige. Tjener man mnye på å bytte kammer på den feks? Kjører en nissan 200sx s14a idag, og tjener mye på kambytte på de. Bør jeg evt dra til tyskland for å se etter en? kanskje evt snakke med en importør i sverige og ta inn en fra japan?

Regner med at jeg har rundt 150k til Suprakjøp neste sommer. Ser det ligger en del ganske greit trimmet på blocket.se til rundt denne prisen. Men bør man kjøpe trimmet? eller bør jeg trimme selv? Får jo ting ganske så mye billigere i sverige med tanke på norges latterlige toll og avgiftssystem.

Er det stress å sette på den speedlimit remover tingen?
Heisann.

Har aldri hørt noe om noe rust på Supraene, de fleste er ikke vinterkjørt heller så kan godt ha en sammenheng med det.

Med tanke på trimming så trenger du ikke gjøre all verden for 350hk. Jeg har 400 i min, da er det kun FMIC, eksos og 1 bar ladetrykk, that`s it. Dette er ikke noe påkjenning for motoren heller, tåler det finfint. Dobbelt utblås passer ikke på Supra i mine øyne, skal være den loff-saken :) Kammene trenger du ikke bytte, de holder til 650hk. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en bil som allerede er i Sverige med skilter så slipper du å vente og styre med biltilsyn osv.

Kjøpe trimmet eller ikke, spørs hvem som har gjort det og hva som er gjort. Jeg ville vært forsiktig da det er mye rart ute på markedet.

Speedlimiten er fort gjort å montere :wink:
 #336524  av 2fast4u

Ang rust på Supra så er det ikke mye som "går igjen" som man har hørt om, men det nevnes på forum rundt omkring at man bør sjekke bakskjermer/hjulbuer da flere har bearbeidet (knekket/valset) disse for plass til breie hjul.

Jeg hadde min bil i småbiter nylig og det var kun en plass på karosseri at man kunne se antydning til rustdannelse på karosseri og det var under pakninger til targatak.
Var 4-5 små punkter med brunt i overflaten, men ble effektiv fjærnet og behandlet.

:wink:

Bilde
 #336556  av ingo83

Takker for raske svar. Hjulbuer som er valset osv ja. Kan jeg tenke meg :P Blir mest sannsynlig en som ikke er blitt gjort så aaaltfor mye med da jeg kjøper. Og det blir ikke targa utgaven. Den veier jo like mye som 3? 4? elefanter etter hva jeg har hørt. Og har heller ingen gode erfaringer med slike targatak fra før. :P Lekker, etc. Blir en kupeversjon ja. Så får jeg heller bruke AC for alt den er verdt! :P

Ser slurvete polishjobb på bildet der forresten! ;) hehe.

hehe. Stiansen: "Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en bil som allerede er i Sverige med skilter så slipper du å vente og styre med biltilsyn osv. "

Biltilsynet i sverige er ikke som biltilsynet i norge. :P I sverige jobber de faktisk. ;) Er ikke samme mølla man må igjennom etc. der som i Norge. Det er fordi Norges regjering har bestemt at i Norge skal ingen kjøre biler med høyere standard enn hundai accent. Slik er det bare. LEV MED DET! ;)

Gleder meg til første teknisk i norge je gkommer til å bli stoppa i. :P "du er norsk statsborger og har ikke lov til å kjøre svensk bil" - "Jeg bor i sverige din TOSK! Jeg gjør hva jeg vil fortenk!" :P Så kan de ikke kalle meg inn til BTS eller nooooe som helst. Og bremse bilen må de så gjeeeerne gjøre om det gir de et lite kick i hverdagen. :P
 #336573  av KeNsA

Svakhet under bakluka, helt øverst...det er et tynt lag me lakk der, så kan lett ruste.!
 #336622  av bjornalf

Biltilsynet i sverige er ikke som biltilsynet i norge. I sverige jobber de faktisk. Er ikke samme mølla man må igjennom etc. der som i Norge. Det er fordi Norges regjering har bestemt at i Norge skal ingen kjøre biler med høyere standard enn hundai accent. Slik er det bare. LEV MED DET!

ikke helt riktig... bilen må være original i sverige åsså når du skal registrere den. den må også bestå eu kontroll osv. men dette kan jo fikses osv med et verksted. derfor vil det som regel være enklest å kjøpe en bil som er regget i sverige.

meeeeeen... det er jo mulig at stor importørene har en deal med BT at di får skilt nesten uten sjekk av bil slik at noen modifiserte biler blir regget.... men når den er tatt inn så kan den trimmes med måtehold... bremser osv avgass må jo ligge innenfor regelverket :)
 #336673  av ingo83

Ahh. Tror det ble misforstått det jeg mente. :) Ja. Den skal være orginal da man registrerer den. Da jeg snakket om å kjøpe enten trimmet eller orginal, så var det snakk om å kjøpe en som var trimmet i sverige og godkjent. Evt så blir det å importere en orginal fra Japan eller noe slik.