TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mr2 om vinteren?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #335478  av robban
 
Er det noen som vet hvordan Mr2 er på vinteren?? kjører dere de på vinteren, eller er det best å bare vinterlagre???
stiv og lav + norge og vinter = trøbbel!! :wink:
 #335492  av johnnie_W75
 
Går g reit det.. Bare en er litt varsom med høyrefoten og ikke drar ut på de verste vinterdagene.
 #335493  av inzane2012
 
kjører min mr2 året rundt og syns det går helt fint :)

kan vere litt trøblette å komme seg opp noen bakker, spess vist ikke det er brøyta skikkelig, men bortsett fra det har jeg aldri hatt noe særlig problem med hverken fremkommelighet eller dårlig veigrep...
og kjører du plasser med mye salting om vinteren så må du bare huske å spyle den godt over alt du kommer til ;)

alt i alt vil jeg ikke si at mr2 er noe dårligere på vinterføre enn andre biler ;) bare du holder rumpa i sjakk for den kan komme fort vist du kjører litt for aktivt ;)
 #335494  av hmsilset
 
Mr2 er høy og tar seg godt frem på vinteren.Ha i 50kg ballast fremme, for den er litt lett fremme og går lett rett frem
i en sving om du gir litt gass.Om det går fra vått til at det fryser så er dørene veldig utsatt for å fryse fast hele veien :) Å legge imellom noe
over natta eller tørke godt er en god ide.Nødløsningen er ei flaske vann langs dørsprekka.Ikke bruk varmt vann.Om det er kaldt vil det alikevel
tine opp isen for noen sekunder.Ikke dra på håndbrekket på kalde dager.Har lett for å fryse, og da går det hardt utover bremseskivene.Trikset da er å la bilen stå på tomgang 30 min for å få varme fra motoren til å løse opp bremsene.Husk å spyle bilen under oftest mulig så det ikke blir rust.
 #335503  av lasse
 
Kan bekrefte det med håndbrekket ja, er noen år siden jeg kjørte min på vinteren selv, men husker det godt, jeg hadde noen gode nokian piggdekk på min som passet bilen veldig bra, kom meg opp bakker der andre måtte gi opp.
Det skumleste er som folk allerede har sagt at det fort kan gå rett frem, har en tendens til å understyre litt, så en sandsekk foran er nok greit både med tanke på understyring og bremseffekt, husker at min hadde ganske lang stopplengde (på vinterstid, helt konge på tørr vei) i forhold til andre biler jeg har kjørt.
Legg litt penger i noen gode dekk og en sandsekk, så tror jeg det går greit, og husk å spyle av bilen godt og ofte, innsiden av kanalen rett foran bakhjulet er ganske utsatt, tectylering er nok ingen dum ide om bilen er velholdt og fin (evt tectylering og vinterlagring, da er du sikra :wink: )
 #335538  av cameleon
 
Såfremt du ikke er en fersking bak rattet med blyfot, og dette er din første vinter med MR2, så går det helt fint. :)
 #335852  av Teamany
 
Mr2 er noe av det gøyeste eg har kjørt på vinterføret :)
Bare pass på å kjør der det er brøytet!!
Opplevde utrulig mange ganger at Mr2`en fløt oppå snøen, og vips; Så var det ikkje noe kontakt med dekkene og veien!

Gøy er det iallefall!
 #335961  av robban
 
cameleon skrev:Såfremt du ikke er en fersking bak rattet med blyfot, og dette er din første vinter med MR2, så går det helt fint. :)
hehe er ikke en færsking me blyfot, men det er min første vinter med mr2 :)

takker for alle svar :wink: overasket over at så mange bruker de på vintern. gode vinterdekk er vel alt som trengs :wink: pluss har jo firmabil til de værste dagene :lol:
 #335982  av Teamany
 
Brukte Aurora piggfrie dekk på min mr2.
Funka Bra første seson, funka litt dårlige andre sesong.

Du har mange hvite dager å glede deg til du :)
 #337545  av marlboro1310
 
Mye av det som sies her er helt riktig, mange erfaringer som er like. Håndbrekksystemet er ikke ment for norske vintre med mange minusgrader og snø generellt, fryser bare man ser på det.
Hva angår veigrep på vinter, så er det som tidligere sagt meget lurt å kjøpe noen skikkelige vinterdekk, ikke spar på krona og kjøp billig dritt som ingen har hørt om. Gå for kvalitet, og ellers bruk huet når du kjører...de svinga du ellers huska at du kunne kjøre i 130 på sommern kjører du i 60-70 på vintern.

Ikke la det bli en sport å provosere bilen langs hovedveien vinterstid, da kan du fort få deg overraskelser som du sent vil glemme...du bør sette deg inn i bilens prinsipper, og hva som faktisk skjer når den slipper, altså rent fysisk, slik at du vet hva du må gjøre for å berge situasjonen.
Strider litt imot menneskets natur og opprettholde gasstrykk når bilen slipper på baken...men det redder deg som regel for stygge hendelser.
Slipper man gassen når baken kommer ut, kan det gå ille...
Når baken kommer så langt at den er "past the point of resque"...hold deg fast :lol:

Hva angår bakker, etter min lille erfaring fra min Mk2 GTi...den eneste vinteren min ble kjørt litt, er at så lenge det er brøytet og dekka dine er bra, kommer du deg BESTANDIG lengre enn hvilken som helst FWD.

Sandsekk-innvestering anbefales sterk fra min side også, har du justerbart understell kan det være en ide å justere det til siviliserte standarder, samt det som er nevnt ovenfor.

Lykke til.
 #337548  av sindrejl
 
robban skrev:Er det noen som vet hvordan Mr2 er på vinteren?? kjører dere de på vinteren, eller er det best å bare vinterlagre???
stiv og lav + norge og vinter = trøbbel!! :wink:
kanskje noen av de beste vinterbilene jeg har kjørt, med gode dekk så kommer den seg frem OVERALT pga vekta bak :) Er også hysterisk morsomt å kjøre forbi biler sidelengs .. for rævva kommer fint ut hele tiden og er sinnsykt enkelt å kontrollere :P Ballast fremme som de andre nevner er en meget god ide :) Så lenge du ikke har Turbo er ikke bilen særlig skummel på vinteren for å si det slik
 #337550  av hmsilset
 
Ikke spesielt vanskelig på vinteren med turbo heller, men det er klart at de spinner jo lettere i femte giret da :D