TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• COen fremdeles noe høy?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #337628  av marlboro1310

Bilen gikk før helga gjennom EUkontrollen med den nette sum av 0 feil, eneste som ble "bemerket" var at COen fremdeles var noe høy, den ble målt til 2,6. Dette med original gen3 turbo styrehjerne, nye plugger, ny olje, nye 1998 JDM tennpluggledninger og nytt HKS luftfilter. Dette var i sterk kontrast uansett til forrige måling så var 8,7 :!: (med Apexi PFC) så jeg sa som det var...det er ikke mere jeg kan gjøre for å få COen lengre ned.
Hadde i utgangspunktet gjort en hederlig innsats, og vist godvilje med å skaffe en original styrehjerne og gjort noe for å forbedre den sa verksmester. Siden resten av bilen var strøkent, var det ingen grunn til å ikke godkjenne den.

Da kommer spørsmålet, hvorfor er COen fremdeles såpass høy? (målingen ble tatt på varm motor ja)
 #337630  av mr2storbrua

marlboro1310 skrev:Da kommer spørsmålet, hvorfor er COen fremdeles såpass høy? (målingen ble tatt på varm motor ja)
Fordi du har en JDM 3.gen 3S-GTE som skal holde japanske avgasskrav. Disse er ikke like strenge som EU-kravene. Det er derfor det er mye "enklere" å få godkjent 2.gen 3S-GTE motorbytte.
 #337631  av marlboro1310

den kjøper jeg ikke, motoren slik den står nå er tilnærmet original. En annen kompis av med har også en Japansk 3SGTE med stock ECU og små bolton mods, hans CO var 0,01...
 #337638  av Morten

Er jo 2 stk katalysatorer orginalt. Har du fortsatt disse montert? (en integrert i "downpipe", og en i fremre del av bakre eksos). Om du fortsatt har begge, så er det jo uansett begrenset levetid på katalysatorer på generelt basis. Sånn sett kan en vel ikke helt se bort fra at en eller begge ikke virker som de skal lengre? :wink:
 #337642  av lasse

Min ble målt til 2,0 uten noe slags form for katalysator.
Men hva er egentlig kravet?
 #337646  av Haugrud

-74 mod. ingen krav
74-79:0-4.5%
79-89:0-3.5%
89-92: 0-2.5%
92-:0.5%
 #337649  av marlboro1310

kravet er 0.5.....

men har blitt anbefalt å få sjekka lambdasonden...den kan være gåen, har den ene katalysator-klamandusen rett etter turbo ja...thats it...

håper det er lambdaen, den var 2 forskjellige Toyota hadde til 3SGTE motoren...makspris 1500kr.
 #337701  av Morten

Målte de ikke lambda samtidig som CO sjekken da? Om den lå på 1 så er det ikke o2 sensoren....
 #337817  av marlboro1310

smeltet wtf? her er det ikke mye smelting...høy CO eneste, og ny lambda er på vei, så får vi se...

ikkenoe motorlamper her nei...
 #338379  av marlboro1310

hadde ny avgassmåling idag, det viser seg at lambdaverdien ligger på rundt 1. ettersom noen sa her, så er det slik den skal være. Da vet jeg ikke lengre hva som kan være feil siden COen er 2,6 med original ECU, nye plugger\pluggledninger, skiftet olje, nytt filter etc...
TRS sier at det kan være katalysatoren som sitter rett etter turboen som er gåen...

Er det noen her som har ett komplett eksosanlegg til gen3 turbo å selge? eller noen som har en form for løsning på dette svært irriterende problemet, jeg ønsker nå å stille bilen så langt imot original stand som jeg klarer.
 #338380  av marlboro1310

mralp skrev:Jeg får opp en sexy motorlampeindikator når min "smeltet", tipper det er samme sak hos deg og "feilen" derfor ikke ligger i sensoren :D
hva er det du prøver å få frem her? jeg klarer ikke helt se hva dette du forklarer faktisk betyr...