TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enda en singelturbo ombygging

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #339318  av Nikko Supra

Ang den pessdyre braketten så snakket jeg med dusty og han mente den var VERY IMPORTANT.
Men 3 høvdinger important får jo bare du vurdere :D
 #339320  av bjornalf

brakketen kostar da bare 1800 pluss frakt... og den er verdt det hvis den går til h.....

du får jo også kjøpt ferdige bygde motorer... for ca 50k...
 #339322  av FS-Styling.no

TTM skrev:Ok. Er ikke han jeg har prata med, men det er sikkert bedre å prate med han da.
Hvordan funker den 76mm turboen din da? Er den kulelagret?
Heisann!

Ja det er en dobbel kulelager... de har kommet med trippel nå da... den ladder noe sent men er god for 950 hjul hk (amerikanske hjul hk vel og merke for de tror jeg vokser på trær)

Fredrik
 #339324  av FS-Styling.no

Hei

50K er uansett billig! Jeg har en totalt ombygd N/A motor men ikke bytta oljepumpe og vannpumpe og den demperen ennå...(det blir når jeg får montert triggerhjul, ny datsprut, cam sensor +++) Går som ei kula min men så er ikke jeg på drifte stadiet der bilen blir trakassert på det dypeste, så det er jo en sak og vurdere...

Fredrik
 #339353  av TTM

Christian skrev:Hehe, hva skal man si.... :roll: Har sjekket litt rundt og regnet sammen en stygg sum på ca 50K...

Den inkluderer stortsett alt ifra ny radiator med vifter, bensinpumper, dyser, fuelrail, ny oljepumpe, vannpumpe, regreim, kamdrev, motorfester, ekstern wastegate, dumpventil, lettet svinghjul og ny turbo av ukjent type. Clutch er ikke tatt med.

Ser f.eks på mvpmotorsports hjemmesider at de anbefaler oppgradert oljepumpe og elektrisk vannpumpe? Hva mener dere om dette? Skiller 3000kr bare på disse kontra oem pumpene. Max rpm på min foreløpig blir 7600.

De nevner også at den orginale braketten til strammeren er en svakhet og vil gjerne selge en ny for nesten 3000kr, kun braketten :shock:

Eller skal man bare være smart, bytte turbo, ekstern wg og dyser, montere datasprut og bremse motoren slik den er... og heller legge seg på ett noe lavere resultat. (Og håpe, tro og be om at kjøling og bensin holder) :lol:
Oi, ja det hørtes dyrt ut! Tror jeg kan hjelpe deg å kutte kostnadene litt hvertfall :wink:
-52mm radiator med to 12" vifter får du for ca $300 inkl. frakt
-Du får side feed dyser som går rett i original railen, da slipper du ny fuelrail og FPR
-Olje pumpe tenger du ikke (Kan evt. modde den selv. Les her: viewtopic.php?f=48&t=30214&hilit=oljepumpe )
-Ser ingen grunn til at du skulle trenge ny vannpumpe heller
-Trenger ikke kamdrev heller. Jeg kjøpte fordi jeg trodde det var et must sammen med andre kammer, men dem ble aldri justert, og vet ikke hvor mye det er å hente på det heller.
-Motorfester er vell heller ikke et must, men mulig det trengs når man skal drifte.
-Dumpventil er oppskrytt og trengs ikke!
-Komplette turbo kit får du like billig som kun turbo (merke turbo ala HKS, Garret osv.)

Braketten til strammeren ville jeg kjøpt. Om den ryker er du fucked. :P Om du i tillegg går for grommere kammer og evt hardere ventilfjærer, blir det mye større påkjenning for denne braketten, spesielt ved nedgiringer, noe det sikkert blir mye av i drifting.
Oljepumpen er myyye diskutert (supraforums), og halvparten sier at man MÅ ha den, og den andre halvparten sier at den ikke trengs, men at den originale holder i massevis. De modifikasjonene som gjøres er at dem shimser fjære for å få bedre trykk på høyere turtall (dette er jeg ikke helt 100% sikker på, men mener det ganske sikkert). Så borrer dem opp dreneringshullet. Dette fordi ikke tetteringen skal bli presset ut dersom ikke hullet drenerer bra nok. En annen måte å eliminere dette på, er å gjenge opp hull, og skru skruer rundt tetteringen, slik at den låses av (se bilde litt ned på siden som jeg poster linken til).

Jøss, det ble mye tekst i svarene min. :oops: Men håper det er til hjelp. :wink:
 #339389  av FS-Styling.no

Må huske at du får kjøpt mye rammel på ebay, og radiator og vifter til 300 usd ville ikke jeg satset på, men meg om det... en del diskusjoner om dette på supraforums, og mange av de taler jo for seg selv... Er vel stort sett fluidyne og koyo som duger, ifølge de som har prøvd de forskjellige typene..... har jo ikke prøvd kina kopiene, men vet ihvertfall at koyon og viftene mvp selger funker strålende.
 #339625  av Christian

Takk for alle svar, dere må gjerne diskutere videre også, er 100.000 meninger der ute. :)

Har ikke bestemt meg for valg av turbo ennå, men ting begynner og falle på plass.

Jeg prøver å gjøre det relativt enkelt i utgangspunktet. Bytter bensinpumpe, dyser, fuelrail, lettet svinghjul, radiator m/vifter, strammebraketten til registeret og en sterkere reg reim. Kammer har jeg allerede. Er litt usikker på motorfestene, men tror de også blir med på lasset.
Dropper kamdrev og dumpventil. Oljepumpa og vannpumpa beholdes orginale, oljepumpa jeg har nå gir faktisk så mye som 6,5-7kg på flat pedal. :| (Egentlig for mye synes jeg)
 #339640  av Morten

Er du sikker på at letta svinghjul er lurt akkurat til driftebruk? Ville nesten tro det var bedre med litt tyngde så du fikk (litt) mykere overganger mellom spinn/ikke spinn?

Ang. oljetrykket har jeg sett flere referanser som bruker 1kg trykk pr. 1000omdr som tommelfingerregel til racing bruk, altså i forhold til max turtall av registeret en bruker (tenker ikke på eventuelle overrev osv da). Er derimot ingen ekspert på slikt selv så du får ta det for hva det er verdt :lol:

Angående justerbare kamdrev eller ikke vil jeg påstå det kommer an på hvor riktig timingen blir med de orginale. Motoren vil jo fungere uansett, men har sett både 10 og 20% effektforskjell kun på feil/uoptimal kamtiming. Da virker det forferdelig bortkasta å akkurat ha brukt titusenvis av kroner på kammer og turbo osv nettopp for å få mer effekt, for så å slurve vekk endel av de igjen på slikt....? (aner ikke hvor riktig/gal timing de forskjellige ettermarkeds 2jz kammene vil få med org drevene så det er sagt)
 #339748  av Christian

Jeg har ett lite problem, og det er at jeg ikke vet noe av dette sikkert :lol:

I mitt hode er ett lettet svinghjul bra, siden man hele tiden prøver å holde motoren noe oppe på turtall, for å ha kreftene tilgjengelig med en gang. Da bør jo responsen bli ennå bedre...? Men kommer turtall for lavt vil det naturligvis gå dårlig...tror jeg.

Ang. kamdrev, jeg tror de kamdrevene jeg har passer kammene veldig bra. Bilen går meget pent opp igjennom hele registeret, og effekten er jo definitivt der. (440whk/540wnm ved 1,3kg på org j-spec turboer.) Men mulig jeg tar feil...?
Her kommer jeg nok til å støtte meg til han som skal mappe for meg, skal ha en prat med ham iløpet av uka. :)

Kan noen anslå hvordan turboen til Aneriks vil oppføre seg på min bil. Turbonetics 60-1 med .84eksos? Prisen er fin, så hadde passet meg fint :P
 #339786  av TTM

Her er en 60-1 .84A/R på en 1jz (specs; Crower Small core 272 cams springs retainers, Garrett 60-1 with .84 divided housing, Divided Manifold, Stock cam gears, 3" IC and piping, 3"DP and Exhaust, Blitz ECU, SAFC II, 14lbs boost)

http://www.supraforums.com/forum/showth ... =60-1+dyno

Tråd om nesten samme turbo på SF

60-1 .70A/R dyno
(specs; 60-1 turbo .70ar, Full fuel system (twin walbro pump, 750cc, PHR rail, etc), VPC/GCC combo, HKS Cams 264, 60-1 @ 26PSI)

Legger også ved bilder av effektkurvene ifall du ikke er medlem på SF
Vedlegg
60-1 .84A/R dyno
60-1 .84A/R dyno
60-1.jpg (70.51 kiB) Vist 2151 ganger
60-1 .70A/R
60-1 .70A/R
586supradynoJon.jpg (92.1 kiB) Vist 2151 ganger
 #342044  av Christian

Angående motorbyggingen så er jeg blitt noe usikker. Får overhodet ingen kontakt med firmaet som skulle hjelpe meg, så inntil videre ligger dette på vent. Er uaktuelt å skru ut motoren før jeg vet hva som skjer. :?

Har uansett det meste som skal til liggende, bortsett fra turbo og datasprut, få jeg får heller hive meg rundt om noe plutselig skjer...
 #343927  av Haak

Hallo.
Bestemt deg for no singelturbo enda?
Driver å skal bygge om til singel selv nå,
Men ikke bestemt meg for manifold og turbo enda..
Vurderer Garrett GT3076r eller GT3582.
Sikter på ca. kjørbare 500hk.
 #343930  av Christian

Har ikke gjort noe mer med dette. Har handlet alt som trengs, bortsett fra turbo, men firmaet som skulle hjelpe til med noe spons gir ingen lyd fra seg, og Mvp motorsport er så treige at de burde skjemmes. Påstår at de har alt på lager og når jeg purrer etter 3uker så venter han fortsatt på 3varer :roll: Første bestilling dit ble sendt i August...

Snekrer sammen bilen igjen nå, så får jeg heller se hva som skjer...er greit med effekt i bilen uansett, så er ingen krise.