TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kvasse cam'er gir tap a compression.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #339630  av Levin GT

Hey.
Har nylig startet opp min nybygde 3T-GTE motor..
Den starter og går fint på alle sylindre men reagerte på at vacuumet var lavere enn før.
Etter å ha tatt compression test viser seg at cam'ene som står i nå forårsaker over 2 bar i tap av compression...
Originalcam'ene har 9mm løft og 210 i durasjon mens de som står i nå har 10,5mm løft og 272 i durasjon.
Cam'ene er stilt i 0 på registermekene..

Er det noen her som har vært borti samme problem?
 #339639  av Morten

Det skyldes at de nye kammene (og/eller kamsettingene) har mer overlap. I praksis vil den statiske kompresjonen (den du måler fysisk fra dimensjonene i kammeret) være den samme, mens den dynamiske kompresjonen er lavere da noe av den friske luften passerer rett igjennom kammeret og ut gjennom eksosventilen mens begge kammene er åpne. Denne effekten vil være sterkest på lavt turtall da overlappingen er størst reint tidsmessig der.

Er du sikker på at kamtidene er riktige utifra oppgitte data på kamkortet?
 #339652  av sleeper

Du burde grade inn kammene med gradeskive.. ikke stole på merkene som er der orginalt.. eksos kammen ( hks) er 8 grader feil hvis jeg skal kjøre med den på 0, men innsug er helt riktig i forhold til merker..
 #339662  av Levin GT

Morten skrev:Det skyldes at de nye kammene (og/eller kamsettingene) har mer overlap. I praksis vil den statiske kompresjonen (den du måler fysisk fra dimensjonene i kammeret) være den samme, mens den dynamiske kompresjonen er lavere da noe av den friske luften passerer rett igjennom kammeret og ut gjennom eksosventilen mens begge kammene er åpne. Denne effekten vil være sterkest på lavt turtall da overlappingen er størst reint tidsmessig der.

Er du sikker på at kamtidene er riktige utifra oppgitte data på kamkortet?
Skal hive av toppdekselet på den i dag for å se om jeg kan finne noe feil ut i fra kamkortet.
En slik overlapping hvor luften passerer rett igjennom kan jo ikke være særlig heldig med tanke på ladetrykk.

sleeper skrev:Du burde grade inn kammene med gradeskive.. ikke stole på merkene som er der orginalt.. eksos kammen ( hks) er 8 grader feil hvis jeg skal kjøre med den på 0, men innsug er helt riktig i forhold til merker..
Jeg vil anta at merkene er rett siden dette er originale toyota cam'er som har vært sveiset på og slipt om av schneider. Der er ingen nye merker i cam'ene, kun de originale hakkene...
Jeg har bare stilt alt etter øye slik jeg pleier å gjøre,men det kunne nok vært lurt å stilt det inn nøyaktig etter gradskive ja vil jeg tro..
Hvor får man fatt i en slik gradskive?
 #339668  av Morten

Levin GT skrev:Skal hive av toppdekselet på den i dag for å se om jeg kan finne noe feil ut i fra kamkortet.
En slik overlapping hvor luften passerer rett igjennom kan jo ikke være særlig heldig med tanke på ladetrykk.
Nope, og det er nettopp av denne grunn turbomotorer trives best med mildere kammer enn hva en NA motor helst vil ha. :wink: Det har en gunstig effekt i generell form og, nemlig at en motor skjelden klarer å evakuere all forbrent eksos fra kammeret. Spesielt på trimma NA motorer utnyttes dette overlappet til å suge igjennom litt frisk blanding uforbrent for å hjelpe å trekke/skyve ut mest mulig av restgassene slik at størst mulig andel av blandingen i kammeret som komprimeres til neste økt faktisk er ny og uforbrent.
 #339729  av Levin GT

Morten skrev:
Levin GT skrev:Skal hive av toppdekselet på den i dag for å se om jeg kan finne noe feil ut i fra kamkortet.
Nope, og det er nettopp av denne grunn turbomotorer trives best med mildere kammer enn hva en NA motor helst vil ha. :wink: Det har en gunstig effekt i generell form og, nemlig at en motor skjelden klarer å evakuere all forbrent eksos fra kammeret. Spesielt på trimma NA motorer utnyttes dette overlappet til å suge igjennom litt frisk blanding uforbrent for å hjelpe å trekke/skyve ut mest mulig av restgassene slik at størst mulig andel av blandingen i kammeret som komprimeres til neste økt faktisk er ny og uforbrent.
Riktig riktig..Det er jo nesten allmenn kunnskap at turbomotorer alltid har mildere kammer enn en NA motor,men jeg tenkte at 9mm løft og 210 i durasjon var jævla mildt og flesket derfor til med disse schneider kammene, som kansje viser seg nå å være litt for heftig.

Jeg har i dag hatt av toppdekselet og finjustert litt på kammene for å komme nærmest mulig 0 punktet...Har ikke brukt noe verktøy,men har vært veldig nøye på øyemål,og det ble faktisk endret endel..
Etter dette tok jeg enda en comp test men desverre ga det ingen økning i sylindertrykket.

Jeg har nå et dilema om å kjøre med disse kammene slik som de er nå, eller sette på de originale som jeg vet vil løse dette problemet.

Heftigere kammer og overlapping må nødvendigvis gi tap av sylindertrykk,men hvor stor er toleransen? Hvor mye tap av sylindertrykk kan godtas?

Er jo litt rart at HKS selger 272 / 10,5mm kammer til 3S-GTE når det medfører slike problemer da..Hva er da vitsen?
 #339733  av sleeper

Levin GT skrev:
Morten skrev:
Riktig riktig..Det er jo nesten allmenn kunnskap at turbomotorer alltid har mildere kammer enn en NA motor,men jeg tenkte at 9mm løft og 210 i durasjon var jævla mildt og flesket derfor til med disse schneider kammene, som kansje viser seg nå å være litt for heftig.

Jeg har i dag hatt av toppdekselet og finjustert litt på kammene for å komme nærmest mulig 0 punktet...Har ikke brukt noe verktøy,men har vært veldig nøye på øyemål,og det ble faktisk endret endel..
Etter dette tok jeg enda en comp test men desverre ga det ingen økning i sylindertrykket.

Jeg har nå et dilema om å kjøre med disse kammene slik som de er nå, eller sette på de originale som jeg vet vil løse dette problemet.

Heftigere kammer og overlapping må nødvendigvis gi tap av sylindertrykk,men hvor stor er toleransen? Hvor mye tap av sylindertrykk kan godtas?

Er jo litt rart at HKS selger 272 / 10,5mm kammer til 3S-GTE når det medfører slike problemer da..Hva er da vitsen?

Får et lite inntryk av at du ikke helt er med på hva jeg mener med og grade inn kammene.. snakker ikke om og justere de sånn at merket er helt på 0 punktet.. men du må grade de inn slik at de åpner og lukker AKKURAT når de skal i forhold til stempelet.
Dette gjøres ved at du bruker gradeskive på veiva og en måleur på ventil løfteren, da måler du antall mm løft på kammen i forhold til hvor stempelet står.. ( søk på nett så finner du nok en guide..)
272 og 10.5 graders løft er egentlig ganske gromme kammer, de fleste pleier og bruke 264graders på 3sgte med mindre de skal nærme seg 700hk..

Det går nok ann og justere bort overlappet en god del, men i noen tilfeller så kan det være greit med noe overlapp på motoren.. det burde justeres inn i benk.
Du kan jo prøve og justere innsugskammen til og åpne seinere eller eksosen til og åpne tidligere, så får du vekk noe av overlappet. men er ikke sikkert at dette vil gi noe mer hk..
At vakumet er lavere er helt normalt etter montering av grommere kammer.. dette kommer du ikke vekk fra.. så det må du bare leve med..
 #339753  av Levin GT

Jo,jeg er helt med på hva du mener, og det er nettopp dette jeg har gjort i kveld..Kansje jeg har forklart meg litt dårlig men har justert ned overlappingen så langt jeg klarer, sett bort i fra originalmerkingene, dvs at no åpner og lukker ventilene seg med så minimalt lite overlapping som mulig, men det utgjorde liten endring i sylindertrykket.
Ingen tvil om at durasjonen er for høy.
 #339754  av sleeper

Men hvorfor mener du at dette er et problem da?
Ta med den bilen i dyno benken og lek litt med kammene der.. kan godt hende du finner ut at det er greit med litt overlapp på de..
 #339755  av Levin GT

sleeper skrev:Men hvorfor mener du at dette er et problem da?
Ta med den bilen i dyno benken og lek litt med kammene der.. kan godt hende du finner ut at det er greit med litt overlapp på de..
Nja,er litt skeptisk..
Vil jo ikke tro at det er særlig gunstig med så mye "gjennomtrekk"...Dessuten er sylindertrykket 3 bar lavere enn det bør være...
Derfor skulle jeg likt å visst hvor grensen går mellom akseptabelt og for mye tap av sylindertrykk før jeg begynner å map'e den.
 #339769  av Morten

Bare en tanke i tilfelle du ikke har tenkt på det. Sammenligner du nyhona sylindre med nye stempelfjører nå mot kompresjonen på ferdig innkjørt motor tidligere? I såfall kan jo endel av kompresjonen dukke opp igjen i løpet av innkjøring? (målt på kald motor med biltemamåler økte min 3sgte med ca 2 bar i kompresjon fra første oppstart til ny måling etter ca60mil)

Ellers enig med Sleeper om at du ikke bør henge deg alt for mye opp i overlapet så tidlig. Litt leking med kamtidene på dyno så ser du fort om du får kurven du ønsker eller ikke. Er jo ikke så det ikke går an å bytte kammer i etterkant OM det viser seg å bli feil. :wink:
 #339891  av tojo2

Er helt normalt. Er mye derfor det er normalt å høvle av toppen en del samtidig som man setter i trim kam i NA motorer.

Orginal kammen din med 210 I durajon er nok målt ved 0.050" løfthøyde (kamprodusenters standard ) i motsettning til den andre som er

oppgitt i "advertised duration" . Den kan være målt ut fra 0 eller ut fra ventilklaring høyde. Står sikkert i databladet til den.

Det er ved stor overlapp "dcoe" forgasser typer er stor fordel å bruke. Ett høl pr sylinder.

Oversatt til innsprøytningsverden blir vel det ITB eller independent throttle bodys

ps. her er en gradeskive som du kan printe ut å lime på en stivere bakgrunn
http://www.tavia.com/free_degree_wheel.html

brukes i lag med mikrometer klokke på magnetfot

Anbefaler at du bruker databladet til kammen å grade den etter .

--bare min mening.. ikke noen expert.
 #339917  av Levin GT

Hadde besøk av en ekspert i går angående cam innstillingene.
Konklusjonen er som følger. (dersom jeg husker den rett)

272 i durasjon og 10,5 i løft er en litt for hissig kam når man har 7,8:1 i comp og skal kjøre med turbo.
Ved liten overlapping på cam'ene vil motoren fungere dårlig på tomgang og lavere turtall, og ved mer overlapping vil motoren oppføre seg bedre,men
ventilklaring vil bli mindre,eksostemp vil bli høyere og effektkurven flyttes betydelig lengre opp.
Tape sylindertrykk vil jeg gjøre uansett...

Derfor har jeg i dag bestilt meg nye cam'er med 256 duration og 10.27mm løft, som vil egne seg mye bedre til mitt oppsett.