TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• elektrisk turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #340738  av EXS

så på en da de tidligere nevnte linkene her at man kan få eksosdrevet dynamo :) får ikke store effekt tapet i motoren da vel ?
 #340761  av mr2storbrua

Noen som vet hvordan det kärch-systemet (eller hvordan det skrives) på formel1-bilene virker? Det kan vel kanskje beskrives som en elektrisk turbo?
 #340763  av ArildM

Det er vel et batteri som lades opp ved hjelp av energi som blir bortkastet når en feks bremser. Batteriet lades hurtig opp og gir en liten ekstra boost til bilene i feks forbikjøringssituasjoner via elektromotorer. Kan sikkert forklares mye mer avansert enn dette :) Igjen er jeg usikker på vekt vs effektivitet.
 #340774  av pirkka

Men el-turbo er rask 0,35 sek. 70000/rpm :DBruker 1,5 amper tomgang og 350 amper max.Max efekt bruk 1,7 kw :D
 #340776  av ke25-toyoglide

1.7 kw er mye strøm. elektromotorer er en ting, når eg tenker på el turbo, tenker eg på en elektrisk innretning som dytter mer luft inn. En elmotor som ikkje dytter inn mer luft er ikkje turbo mener eg.
Cpowert er en elektrisk turbo.
Håper at detta er bra greier, då er det håp om at eg kan montere noe som er lettere enn en turbo som går på eksos.
Eller en kompressor som må balanseres i forhold til reimen.
Skal sjekke ut den linken til powert.
 #346645  av stianøverland

eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har en turbomotor og kobler denne som biturbo så den elektriske holder trykket oppe på den eksosdrevne, så en ikke får turbolag :P
 #346647  av celicat23

stianøverland skrev:eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har noen bøker i ei bokhylle som hele tiden velter, så kan du bruke denne som bokstøtte :P
Enig med deg.
 #346649  av Mr_Storbrua

celicat23 skrev:
stianøverland skrev:eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har noen bøker i ei bokhylle som hele tiden velter, så kan du bruke denne som bokstøtte :P
Enig med deg.

HAHA :lol: :lol: :lol: :lol:
 #350709  av TrustNo1

ke25-toyoglide skrev:Ok, nå er eg skeptisk, men sier ikkje at det ikkje er mulig.
Et av problemene er at en elektrisk turbo må ha........strøm.
Skal den ha effekt så må den ha masse.....strøm
Derfor trenger en større dynamo, som vil føre til tap av......HK.
Men spørsmålet er om det er mulig å lage flere HK enn en taper.
Før eg ser skikkelig tester på det så tror eg ikkje på det.
F.eks: en motor med 100hk, mister 20hk pga en stor dynamo, og tjener 20hk igjen pga elektris turbo. NÃ¥ har den 100hk.
Har den fått ekstra HK.
En test med og uten turbo vil vise 25% ekstra hk.
Teoretisk sett så ville det vel kunne funket i og med at man ikke nødvendigvis trenger å hente kreftene ut fra dynamoen under pådrag. Om man har ett relè som stenger dynamoen under pådrag så vil man kanskje ikke få noe særlig tap. Men man trenger isåfall ett godt og kraftig batteri.

Ellers så er vel ideen med en kraftig bensindrevet løvblåser litt morsom :P Det kunne vel faktisk gitt en effekt :)
 #350825  av ke25-toyoglide

Ja det kan nok gi effekt, men er det nok til å forsvare 100kg ekstra?
Viss du skal la bilen lage strøm til en elektrisk "turbo" så vil den bruke så mye strøm at du må han en tungdrevet dynamo for å drive den. Ergo ingenmer effekt.
Bruker du en ekstern strømforsyner, så hadde eg heller brukt det til å drive dynamo, vannpumpe, servo, airconition +++.
Dette er ting som er tunge å drive og å fjerne den belastningen fra motoren så har du "trimma" en del allerede.
På dyno så har den en viss effekt, men der spiller ikkje tyngden noen rolle heller. Hiver du 2 tonn baki bilen så er den like rask. Og luften den skal suge inn står i ro.
På vegen så får du luften midt impt, slik at luften blir som en løvblåser, den blir trykkt inn istedet for at den må suges inn. Jo fortere du kjører dess mer effekt.
 #350904  av Mr_Storbrua

Såvidt jeg har forstått så kan man ikke lage energi, kun omforme.. Så jeg mener at det ikke gir noe effekt..
 #350922  av TrustNo1

Mr_Storbrua skrev:Såvidt jeg har forstått så kan man ikke lage energi, kun omforme.. Så jeg mener at det ikke gir noe effekt..
Det stemmer forsåvidt, men litt feilbruk i denne sammenhengen. Turboen i seg selv er jo ikke det som gir kraften i en motor, den bare hjelper til å få mer luft/bensin inn i forbrenningskammeret. Det er bensinen som står for energien, tuboen er bare en hjelpe-enhet.

Teoretisk sett så er det vel ikke så veldig mye forskjell på en elektrisk turbo og en remdrevet kompressor.
Forskjellen er vel bare at det vil bli mer energitap pga det først blir gjort om fra mekanisk til elektrisk (dynamo til batteri) så elektrisk til mekanisk igjen (batteri til turbo)
 #362218  av avaasdf

mer energitap pga det først blir gjort om fra mekanisk til elektrisk (dynamo til batteri) så elektrisk til mekanisk igjen (batteri til turbo)[/quote]

AMEN!